| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Olasılık ve İstatistik | MMM 103 | 1 | 3 + 0 | 3 | 5 | 
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | Lisans | 
| Dersin Türü | Zorunlu | 
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. NİL TOPLAN | 
| Dersi Verenler | Doç.Dr. NURAY CANİKOĞLU, Prof.Dr. NİL TOPLAN, Dr.Öğr.Üyesi TUĞBA TUNÇ PARLAK, | 
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer | 
| Dersin Amacı | Bu dersin temel amacı, istatistik ve olasılık kavramının temel elemanlarını ayrıca, olasılığın istatistikte bir araç olarak nasıl kullanıldığını öğrenciye vermektir. | 
| Dersin İçeriği | Giriş ve tanımlar, merkezi eğilim ölçüleri, dağılım (sapma) ölçüleri, olasılık ve dağılımları, doğrusal regresyon ve korelasyon, istatistiksel kalite kontrol | 
| Kalkınma Amaçları | 
|---|
|     | 
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | Veri toplama tekniklerini ve verilerin düzenlenmesini kavrar | Soru-Cevap, Anlatım, Gezi / Gözlem, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), | 
| 2 | Merkezi eğilim ölçülerini kavrar ve uygular | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Problem Çözme, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), | 
| 3 | Değişkenlik ölçülerini kavrar ve uygular | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Problem Çözme, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), | 
| 4 | Olasılık ve dağılımlarını kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), | 
| 5 | Regresyon ve korelasyon analizini uygular | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Problem Çözme, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), | 
| 6 | İstatistiksel kalite kontrol tekniklerini kavrar ve uygular | Anlatım, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Problem Çözme, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Olasılık ve İstatistiğe Giriş, Temel kavramlar | |
| 2 | Seri türleri, verilerin basit seri, frekans seri ve gruplanmış seri halinde düzenlenmesi | |
| 3 | Analitik Merkezi Eğilim Ölçüleri (Aritmetik, kareli, geometrik ve harmonik ortalamalar) | |
| 4 | Analitik olmayan Merkezi Eğilim ölçüleri | |
| 5 | Değişkenlik Ölçüleri (Hassas olmayan DÖ.) | |
| 6 | Değişkenlik Ölçüleri (Hassas DÖ.) | |
| 7 | Standart Sapma Hesaplamaları | |
| 8 | Standart Sapma Hesaplamaları | |
| 9 | Verilerin grafik haline dönüştürülmesi | |
| 10 | Olasılık, temel kavramlar ve süreksiz olasılık dağılımları | |
| 11 | Sürekli olasılık dağılımları | |
| 12 | Basit regresyon ve korelasyon analizi | |
| 13 | İstatistiksel kalite kontrol | |
| 14 | İstatistiksel kalite kontrol | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | [1]. Öğretim Üyesi tarafından ABİS üzerinden ilan edilecektir. | 
| Ders Kaynakları | [2]. Şahamet Bülbül, “Tamamlayıcı İstatistik”, 2000. | 
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
| 1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | X | |||||
| 2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | X | |||||
| 2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
| 3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
| 4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
| 5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
| 5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | X | |||||
| 6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
| 6 c | Bireysel çalışma becerisi. | ||||||
| 7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
| 7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
| 7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
| 7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
| 9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
| 9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
| 10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
| 10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
| 10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
| 11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
| 11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 a | PÇ 11 b | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Veri toplama tekniklerini ve verilerin düzenlenmesini kavrar | |||||||||||||||||||||||
| 2 | Merkezi eğilim ölçülerini kavrar ve uygular | |||||||||||||||||||||||
| 3 | Değişkenlik ölçülerini kavrar ve uygular | |||||||||||||||||||||||
| 4 | Olasılık ve dağılımlarını kavrar | |||||||||||||||||||||||
| 5 | Regresyon ve korelasyon analizini uygular | |||||||||||||||||||||||
| 6 | İstatistiksel kalite kontrol tekniklerini kavrar ve uygular | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Kısa Sınav | 20 | 
| 2. Kısa Sınav | 20 | 
| 1. Ara Sınav | 60 | 
| Toplam | 100 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 | 
| 1. Final | 40 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 | 
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 | 
| Ödev | 1 | 8 | 8 | 
| Final | 1 | 10 | 10 | 
| Toplam İş Yükü | 124 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,96 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||