| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Ekoloji ve Sağlık | ANS 111 | 2 | 2 + 0 | 2 | 3 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi CEMİLE DEDE |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Genel Eğitim |
| Dersin Amacı | Çevre ile sağlık arasında ilişkisi kurmak; Çevre kirliliğine yol açan etkenleri, dünyanın ve Türkiye’nin Çevre sorunlarını tanımak; Öğrencilerin çevre bilincini arttırmak |
| Dersin İçeriği | Çevre ve sağlık ile ilgili temel kavramlar; Sağlığı etkileyen çevresel faktörler; Sosyal çevre ve sağlık; Biyolojik çevre ve sağlık; Hastalık taşıyıcı etkenler; Biyolojik çevre ve sağlık; Hastalık yapıcı etkenler; Fizikojeokimyasal çevre ve sağlık; hava kirliliği ve sağlık; radyasyon ve sağlık; Fizikojeokimyasal çevre ve sağlık; Su, sanitasyon ve sağlık; toprak ve besin kirliliği ve sağlık; meteorolojik etkenler ve sağlık; Gürültü Kirliliği ve Sağlık Üzerine etkileri; Çevresel etkenlere karşı hassas gruplar ve nedenleri; Çevresel Risklerin Gebelik Dönemindeki Etkileri; Çevresel Risklerin çocuk sağlığı üzerine Etkileri; Sağlığı tehdit eden başlıca ekolojik sorunlar ve çözüm önerileri |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Çevre, sağlık ve ekosisteme ait tanımları açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 2 | Hastalıklarla çevresel etkiler arasında ilişki kurar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Çevresel etkenlerin sistemler üzerine etkilerini bilir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 4 | Çevre kirliliğine yol açan etkenleri öğrenir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 5 | Çevresel hastalık risklerini bilir | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 6 | Çevresel risklerin hassas gruplar üzerindeki etkilerini ve nedenlerini bilir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 7 | Sağlığı tehdit eden başlıca ekolojik sorunları bilir ve çözüm önerileri getirir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Çevre ve sağlık ile ilgili temel kavramlar | |
| 2 | Sağlığı etkileyen çevresel faktörler | |
| 3 | Sosyal çevre ve sağlık | |
| 4 | Sosyal çevre ve sağlık | |
| 5 | Biyolojik çevre ve sağlık; Hastalık taşıyıcı etkenler | |
| 6 | Biyolojik çevre ve sağlık; Hastalık yapıcı etkenler | |
| 7 | Fizikojeokimyasal çevre ve sağlık; kapalı ortam hava kirliliği ve sağlık, açık hava kirliliği ve sağlık; radyasyon ve sağlık | |
| 8 | Fizikojeokimyasal çevre ve sağlık; Su, sanitasyon ve sağlık; toprak ve besin kirliliği ve sağlık | |
| 9 | Fizikojeokimyasal çevre ve sağlık; meteorolojik etkenler ve sağlık | |
| 10 | Fizikojeokimyasal çevre ve sağlık; Gürültü Kirliliği ve Sağlık Üzerine etkileri | |
| 11 | Çevresel etkenlere karşı hassas gruplar ve nedenleri; Çevresel Risklerin Gebelik Dönemindeki Etkileri | |
| 12 | Çevresel Risklerin çocuk sağlığı üzerine Etkileri | |
| 13 | Sağlığı tehdit eden başlıca ekolojik sorunlar ve çözüm önerileri | |
| 14 | Sağlığı tehdit eden başlıca ekolojik sorunlar ve çözüm önerileri |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Otsuki, T., (Editör), Environmental Health, IntechOpen, 2021, ISBN: 9781839687228 |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Anestezi uygulamalarının temelini oluşturan anatomi, fizyoloji ve farmakoloji bilgilerini kapsamlı bir şekilde bilir. | ||||||
| 2 | Anestezi süreçlerinde kullanılan ilaçların özelliklerini, etki mekanizmalarını ve endikasyonlarını güncel bilgiler ışığında açıklar. | X | |||||
| 3 | Anestezi uygulamalarında iş sağlığı ve güvenliği standartlarını, çevre koruma prensiplerini ve atık yönetimi ilkelerini benimser. | ||||||
| 4 | Hasta hakları, mesleki etik ilkeler ve yasal düzenlemeler hakkında bilgi sahibidir ve bu bilgileri uygulamalarında dikkate alır. | ||||||
| 5 | Anestezi ekipmanlarının ve cihazlarının doğru, güvenli ve etkin bir şekilde kullanımını sağlar; düzenli bakım ve kontrollerini gerçekleştirir. | ||||||
| 6 | Anestezi öncesi, intraoperatif ve postoperatif dönemlerde hastanın bakım planını hazırlar ve uygular. | X | |||||
| 7 | Anestezi sürecinde hastanın vital bulgularını sürekli olarak izler, olağan dışı durumları tanır ve ilgili sağlık profesyonellerine zamanında bilgi verir. | ||||||
| 8 | Acil durumlar ve anesteziye bağlı komplikasyonlar karşısında uygun müdahaleleri hızlı ve etkin bir biçimde gerçekleştirir. | X | |||||
| 9 | Anestezi ile ilgili bilişim teknolojilerini, hasta izlem sistemlerini ve veri tabanlarını amaca uygun ve doğru bir şekilde kullanır. | ||||||
| 10 | Mesleki bilgi ve becerilerini sözlü ve yazılı iletişim kanalları aracılığıyla açık, anlaşılır ve profesyonel bir üslupla ifade eder. | ||||||
| 11 | Anestezi uygulamaları sırasında multidisipliner sağlık ekibiyle etkili iletişim kurar ve ekip çalışmasına aktif olarak katılır. | ||||||
| 12 | Sürekli mesleki gelişim bilinciyle hareket eder; bilimsel ve teknolojik gelişmeleri yakından takip eder ve mesleki pratiğine yansıtır. | ||||||
| 13 | Alanıyla ilgili verileri toplayarak analiz eder; elde ettiği bulguları bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk bilinciyle paylaşır. | ||||||
| 14 | Bir yabancı dili kullanarak anestezi alanındaki ulusal ve uluslararası kaynakları takip eder ve meslektaşlarıyla etkin bir iletişim kurar. | ||||||
| 15 | Hasta mahremiyetine saygılı bir şekilde çalışır; etik değerlere ve hasta güvenliği ilkelerine uygun davranışlar sergiler. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Çevre, sağlık ve ekosisteme ait tanımları açıklar. | 0 | 5 | 0 | 0 | 0 | 2 | 0 | 3 | 0 | 0 | |||||
| 2 | Hastalıklarla çevresel etkiler arasında ilişki kurar. | 5 | ||||||||||||||
| 3 | Çevresel etkenlerin sistemler üzerine etkilerini bilir. | |||||||||||||||
| 4 | Çevre kirliliğine yol açan etkenleri öğrenir. | |||||||||||||||
| 5 | Çevresel hastalık risklerini bilir | |||||||||||||||
| 6 | Çevresel risklerin hassas gruplar üzerindeki etkilerini ve nedenlerini bilir. | |||||||||||||||
| 7 | Sağlığı tehdit eden başlıca ekolojik sorunları bilir ve çözüm önerileri getirir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| 1. Kısa Sınav | 15 |
| 2. Kısa Sınav | 15 |
| 1. Ödev | 10 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ödev | 1 | 20 | 20 |
| Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final | 1 | 1 | 1 |
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü | 80 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,2 | ||
| dersAKTSKredisi | 3 | ||