| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Dünya İngilizceleri ve Kültür | ELT 007 | 0 | 2 + 0 | 2 | 4 |
| Ön Koşul Dersleri | Bu ders için ön koşul ders bulunmamaktadır. |
| Önerilen Seçmeli Dersler | Bu ders için önerilen seçmeli ders bulunmamaktadır. |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. AYDIN ÇELENK |
| Dersi Verenler | Öğr.Gör. AYDIN ÇELENK, |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Kerem Can Alpay
|
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Dünya üzerinde konuşulan farklı İngilizcelerin tanım ve tasniflerinin yapılması; farklılaşmanın güncel ve tarihsel sebeplerinin ortaya konulmasıdır. Bu dil farklılığının yabancı dil öğretimine ilişkin değerlendirilmesi yapılarak dil öğretimi ve öğreniminde farkındalık yaratmak amaçlanmaktadır. |
| Dersin İçeriği | Dünya üzerinde yer alan farklı İngilizce türlerinin yapısal özellikleri, farklı aksan ve diyalektlerin özellikleri, global bir dilin lokal şekillenmeleri vb. |
| Kalkınma Amaçları |
|---|
|
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Dünya üzerinde yer alan farklı İngilizcelerin varlığından haberdar olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, | |
| 2 | Sahip olduğu İngilizce bilgisini çeşitlendirir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | |
| 3 | Farklı bölgelerde kullanılan farklı dil yapılarını tanır. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | |
| 4 | Bölgelere özgü söylemlerin varlığını bilir ve bunları uygun bağlamlarda kullanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | |
| 5 | İngilizce´nin farklı türlerini birbirleriyle karşılaştırarak inceleyebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | |
| 6 | Bir dil içerisinde standartlaşmanın söz konusu olamayacağını kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
| 7 | Okuduğu, izlediği ya da dinlediği materyal içerisindeki İngilizce´nin kendine özel özelliklerini saptar ve bunları birbirlerinden ayırt eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Giriş ve Konu kapsamı | Kirkpatrick, A. (2007). World Englishes. CUP |
| 2 | Dilbilimsel ve toplumdilbilimsel açıdan anahtar kavramlar | Kirkpatrick, A. (2007). Ch.1 & 2 |
| 3 | Dünyadaki İngilizce modelleri | Kirkpatrick, A. (2007). Ch.3 |
| 4 | İngiliz İngilizcesindeki çeşitlilik ve bozulma | Kirkpatrick, A. (2007). Ch.4 |
| 5 | Güçlü alternatif: Amerikan İngilizcesi | Kirkpatrick, A. (2007). Ch.5 |
| 6 | İngilizcenin genç kuzeni ve yerli kimlik | Kirkpatrick, A. (2007). Ch.6 |
| 7 | Alt kıta İngilizceleri | Kirkpatrick, A. (2007). Ch.7 |
| 8 | Afrikadaki İngilizce Türleri | Kirkpatrick, A. (2007). Ch.8 |
| 9 | Güney doğu Asya İngilizceleri | Kirkpatrick, A. (2007). Ch.9 |
| 10 | Hong Kong ve Çin ingilizceleri | Kirkpatrick, A. (2007). Ch.10 |
| 11 | Lingua Franca olarak İngilizce | Kirkpatrick, A. (2007). Ch.11 |
| 12 | İngilizce öğretimi üzerine öneriler | Kirkpatrick, A. (2007). Ch.12&13 |
| 13 | Ödev/Araştırma raporu sunumları | |
| 14 | Ödev/ Araştırma raporu sunumları |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | - |
| Ders Kaynakları | The Routledge Handbook of World Englishes (Routledge Handbooks in Applied Linguistics) by Andy Kirkpatrick (Jul 30, 2010) |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Yabancı dil (İngilizce) eğitim-öğretimi ve öğretmenlik mesleği ile ilgili sahip olduğu gerekli kuramsal, metodolojik ve olgusal bilgisini açıklar ve eğitsel sorunlara çözüm(ler) üretmek için kullanır. | X | |||||
| 2 | Yabancı dilde ve anadilde üretilen yazılı ve sözlü metinleri eleştirel bir yaklaşımla çözümleyerek etkili iletişim kurabilecek düzeyde sahip olduğu dil becerilerini (okuma, konuşma, yazma, dinleme becerileri) kullanır. | X | |||||
| 3 | Yabancı dil öğretmeni olarak görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuatı bilir ve mevzuata uygun davranır. | X | |||||
| 4 | Yabancı dil öğretmeni olarak alanındaki yenilikleri takip etmek, özgün etkinlikler geliştirmek ve karşılaşabileceği olası sorunlara çözüm üretmek için gerekli bilimsel yöntemleri ve teknolojileri bilir ve kullanır. | X | |||||
| 5 | Yabancı dil öğretimi süreçlerini farklı öğrenen profillerinin özelliklerini ve yaşam deneyimlerini dikkate alarak planlar, uygun ortamlar organize eder ve işleyişini etkili bir şekilde yürütür. | X | |||||
| 6 | Yabancı dil öğretim programlarını uygun yaklaşımları seçerek kendi bağlamı içerisinde analiz eder, değerlendirir, adapte eder ve kullanır. | X | |||||
| 7 | Yabancı dil öğretimine ve öğrencilerin gelişimine uygun ölçme ve değerlendirme araçları hazırlar ve uygular. | X | |||||
| 8 | Yabancı dil (İngilizce) eğitim-öğretimi sürecinde kültürlerarası iletişim becerilerini etkin bir şekilde kullanır ve öğrencilerine tutum ve davranışlarıyla rol model olur. | X | |||||
| 9 | Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, yaşam boyu öğrenme, işbirlikçi çalışma, eleştirel ve yaratıcı düşünme becerilerini aktif olarak kullanır ve öğrencilerine bu becerileri kazandırır. | X | |||||
| 10 | Yabancı dil öğretmeni olarak paydaş kurum ve kuruluşlarla etkili iletişim ve işbirliği kurma yollarını bilir ve uygular. | X | |||||
| 11 | Yabancı dil (İngilizce) eğitim-öğretimi süreci sonunda yabancı dili farklı bağlamlara uygun etkili bir iletişim aracı olarak kullanacak bireyler yetiştirir. | X | |||||
| 12 | Yabancı dilin yapısını, kurallarını ve kullanılabileceği çeşitli bağlamları bilir, hedef dili bunlara uygun olarak kullanır ve öğrendiği diğer dillerle karşılaştırabilir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Dünya üzerinde yer alan farklı İngilizcelerin varlığından haberdar olur. | ||||||||||||
| 2 | Sahip olduğu İngilizce bilgisini çeşitlendirir. | ||||||||||||
| 3 | Farklı bölgelerde kullanılan farklı dil yapılarını tanır. | ||||||||||||
| 4 | Bölgelere özgü söylemlerin varlığını bilir ve bunları uygun bağlamlarda kullanır. | ||||||||||||
| 5 | İngilizce´nin farklı türlerini birbirleriyle karşılaştırarak inceleyebilir. | ||||||||||||
| 6 | Bir dil içerisinde standartlaşmanın söz konusu olamayacağını kavrar. | ||||||||||||
| 7 | Okuduğu, izlediği ya da dinlediği materyal içerisindeki İngilizce´nin kendine özel özelliklerini saptar ve bunları birbirlerinden ayırt eder. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 40 |
| 1. Ödev | 30 |
| 1. Kısa Sınav | 30 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 2 | 2 |
| Toplam İş Yükü | 94 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,76 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||