Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Disiplinlerarası Fen Öğretimi FBE 403 7 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ŞİRİN YILMAZ
Dersi Verenler Doç.Dr. ŞİRİN YILMAZ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Fen öğretimini disiplinlerarası bakış açısı ile değerlendirebilme ve disiplinlerarası fen öğretimini uygulayabilme becerilerini kazandırma. 21. yüzyıl becerileri ve eğitime yansımalarını kazandırabilme.

Dersin İçeriği

Disiplinlerarası öğrenme, farklı bilimsel alanlarda kullanılan bilgi ve becerileri anlama, disiplinlerarası bilginin doğasını anlama, onu değer verme ve disiplinlerarası bir bakış açısı geliştirme; bilim eğitiminde disiplinlerarası bilginin kullanımı; yerel, ulusal ve küresel olaylar, ürün ve model geliştirme, süreç ve sistem tasarımı, proje geliştirme, icat ve kişisel gelişim, kariyer seçimi ve önemi; disiplinlerarası beceriler, mühendislik ve tasarım, karar verme, üst düzey düşünme, bilgi-iletişim ve işbirliği, yenilikçi düşünme, girişimcilik, bilim, teknoloji, toplum ve çevre ve bunların etkileşimleri: çevre, kültür, bilim ve teknoloji politikaları; sosyo-bilimsel konuların öğretimi, sosyo-bilimsel konular hakkında mantıklı kararlar alma ve uygulama, sorumlu, tutum ve değer odaklı bir vatandaş olma; bilişsel, duygusal, sezgisel, ahlaki ve etik muhakeme yapma becerisi; sosyal bilim dersleri için öğretim yöntem ve stratejilerinin uygulanması. STEM yaklaşımının tanımı ve önemi, Türkiye'de ve dünyada STEM yaklaşımı. Elde edilen tüm deneyimlerin fen öğretimi bağlamında değerlendirilmesi.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Disiplinlerarası bilginin doğasını anlar. Anlatım, Tartışma, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
2 Disiplinler arası bakış kazanır. Tartışma, Proje, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar,
3 Fen öğretiminde disiplinlerarası bilgiyi kullanır. Problem Çözme, Proje, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
4 Fen, teknoloji, mühendislik, matematik, sanat, bilgi-işleme alanlarında gerekli yeterliliğe sahip olur. Proje, Bireysel Çalışma, Performans Değerlendirme,
5 Model geliştirme, süreç ve sistem tasarımı, proje geliştirme, icat ve kişisel gelişim gibi becerileri geliştirir. Proje, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, Performans Değerlendirme,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Disiplinlerarası yaklaşımın gelişimi ve tarihsel temelleri, Disiplinlerarası eğitim ve dünyadaki eğitim politikaları.
2 Disiplinlerarası öğretim yaklaşımı stratejileri.
3 Farklı bilim alanlarındaki bilgileri ve kullanılan becerileri algılama
4 Disiplinlerarası bilginin doğasını anlama, değer verme ve disiplinlerarası bakış açısı geliştirme
5 Disiplinlerarası bilginin fen öğretiminde kullanılması
6 Proje geliştirme, buluş yapma-ve kişisel gelişim, kariyer seçimi ve önemi; disiplinler arası beceriler, mühendislik ve tasarım, karar verme, üst düzey düşünme, bilişim-iletişim
7 Ara sınav
8 İş birliği, yenilikçi düşünme, girişimcilik, fen, teknoloji, toplum ve çevre ve arasındaki etkileşim
9 Çevre, kültür, bilim ve teknoloji politikaları
10 Sosyobilimsel konuların öğretimi
11 Sosyobilimsel konular hakkında mantıklı kararlar alan ve uygulayan, sorumluluk, tutum ve değer sahibi vatandaş olabilme
12 Bilişsel, duyuşsal, sezgisel, ahlaki ve etik muhakeme yapabilme
13 STEM yaklaşımı tanımı, önemi ve tarihsel gelişimi; Türkiyede ve dünyada STEM yaklaşımı; STEM yaklaşımının MEB Fen Bilimleri programındaki yeri ve önemi;.
14 21.yüzyıl becerileri ve eğitime yansımaları.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Kuramdan Uygulamaya STEM Eğitimi, Editör : Salih Çepni, Pegem Akademi.

Disiplinlerarası Fen Öğretimi, Editör: Hakan Şevki Ayvacı, Pegem Akademi.

Kline, S. J. (1995). Conceptual foundations of multidisciplinary thinking. Stanford: Stanford University Press.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Doğa bilimleri ile ilgili ( fizik, kimya, biyoloji, matematik, astronomi, yer bilimi) kavramları bilir, açıklar ve bunlar arasındaki ilişkiyi yorumlar. X
2 Doğa bilimleri ile ilgili olay ve olguların doğası, kaynağı, sınırları hakkında bilgi sahibi olur, bunları bilimsel yöntem, teknik ve süreç becerilerini kullanarak inceler ve elde ettiği verileri yorumlar X
3 Doğa bilimlerine ilişkin olay ve olguları anlamak ve anlatabilmek için bireysel ve/veya grup halinde çalışarak deneyler tasarlar, uygular ve elde ettiği sonuçları bilimsel süreç becerilerini kullanarak tartışır X
4 Doğa olaylarını ve günlük yaşamında karşılaştığı olay ve olguları gözlemleyerek problemleri tanımlar, bu problemlerin çözümlerine yönelik proje geliştirir ve bu süreçte yeni ürünler üretir. X
5 Fen ve fen eğitimi konularında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, bu alandaki ihtiyaçları belirler, öğrenimini yaşam boyu sürdürmeye çalışır, bu süreçte ilgili gelişmeleri izleme ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanır. X
6 Fen konularının özelliklerine göre farklı öğretim, yöntem ve tekniklerini kullanarak dersi planlar, uygular , değerlendirir ve öğretimi okul sınırları dışına taşır. X
7 21. yüzyıl becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcılık, inovasyon, etkili iletişim, birlikte çalışabilme vb.)bilir, öğretim süreçlerini öğrencilerin bu özelliklerini geliştirecek şekilde planlar ve uygular. X
8 Çevreyle ilgili temel kavramları ve önemini bilir, çevre sorunlarına yönelik farkındalık sahibi olur ve bu sorunların çözümüne ilişkin sorumluluk duygusu, tutum ve değerler geliştirir. X
9 Öğrencilerin ilgili yaş özelliklerini bilir, özel gereksinimi olan öğrencileri fark ederek uygun yaklaşımları sergiler ve tüm öğrencilerle etkili iletişim kurar
10 Öğretim sürecinde zamanı etkili kullanır, sınıfta istenmeyen davranış ve durumlarla baş eder, bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin kullanarak dersinde uygun strateji, yöntem ve teknikleri kullanır.
11 Kültür ve sanata duyarlı, evrensel ve toplumsal değerlere sahip, tarihsel mirasa saygılı olur ve toplumsal sorunların çözümüne yönelik projeler geliştirir.
12 Atatürk ilke ve inkılaplarını ve Atatürk’ün eğitim sistemimize katkılarını bilir.
13 Türk milli eğitim sistemini ve tarihsel gelişimini, eğitim bilimleri alanının tüm yönlerini, öğretmenlik mesleği ve mevzuatını bilir.
14 Eğitimi etkileyerek yön veren felsefi, sosyolojik, psikolojik görüşleri ve etik ve ahlaki değerleri bilir.
15 Türkçe'yi kurallarına uygun ve etkili biçimde kullanır, eğitim paydaşlarıyla sözlü ve yazılı iletişim kurar; en az bir yabancı dili kullanarak alandaki gelişmeleri takip eder.
16 Alanının öğretim programını tüm ögeleriyle açıklar ve ilgili diğer öğretim programlarıyla ilişkilendirir. X
17 Fen öğretiminde öğrencilerin gelişim özellikleri doğrultusunda uygun öğretim teknolojilerini kullanır, öğretim materyalleri ve ölçme araçları geliştirir, uygular ve değerlendirir. X
18 Fen eğitimiyle ilgili alanlarda ve problem durumlarında fikir üretir, çözüm yolları geliştirir ve bunları nicel ve nitel verilerle destekleyerek bir araştırma planlar. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17 PÇ 18
1 Disiplinlerarası bilginin doğasını anlar. 5 5 5 5 3 4 4 4 0 3 3 3 0 0 0 3 4 4
2 Disiplinler arası bakış kazanır. 5 5 5 1 0 0 3 3 0 4 0 0 0 0 0 0 4 0
3 Fen öğretiminde disiplinlerarası bilgiyi kullanır. 5 5 5 5 5 0 5 0 0 3 0 0 0 0 0 4 3 0
4 Fen, teknoloji, mühendislik, matematik, sanat, bilgi-işleme alanlarında gerekli yeterliliğe sahip olur. 5 5 5 5 5 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 4 4 0
5 Model geliştirme, süreç ve sistem tasarımı, proje geliştirme, icat ve kişisel gelişim gibi becerileri geliştirir. 5 3 3 5 4 5 5 0 0 0 0 0 0 0 0 2 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 40
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ara Sınav 1 2 2
Ödev 1 5 5
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Final 1 2 2
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 6 8 48
Toplam İş Yükü 89
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,56
dersAKTSKredisi 4