| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Türk Dili II | TUR 102 | 2 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. GÖKHAN EKŞİ |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Öğrencinin Türkçenin özelliklerini bilmesini, dili doğru ve etkili kullanabilmesini ve toplum içinde kendini daha iyi ifade edebilmesini sağlamak |
| Dersin İçeriği | Öğrencinin Türkçenin özelliklerini bilmesini, dili doğru ve etkili kullanabilmesini ve toplum içinde kendini daha iyi ifade edebilmesini sağlamak |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Anadilinin önemini açıklar. | Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Türk Dilinin tarihsel gelişimini etkileyen faktörleri açıklar. | Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 3 | Türk Dilinin tarihsel dönemlerine ait eserleri kavrar. | Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 4 | Bir eserin Türk Dilinin hangi dönemine ait olduğunu belirler. | Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, | |
| 5 | Türk Dilinin özelliklerini açıklayabilir. | Rol Oynama, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 6 | Türk Dilinin ses ve yapı özelliklerini açıklar ve örneklendirir. | Tartışma, Anlatım, | |
| 7 | Türk Dilinin cümle özelliklerini açıklar ve örneklendirir. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 8 | Okuduğunu anlayabilir ve değerlendirebilir. | Deney ve Laboratuvar, Rol Oynama, Tartışma, | |
| 9 | Farklı metin türlerini okur, değerlendirir ve karşılaştırır. | Gösterip Yaptırma, Tartışma, Beyin Fırtınası, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | A. Dersin amacı ve işleyişi, dilin tanımı ve insan hayatındaki yeri B. konuşma dili ile yazı dili arasındaki farklar. | |
| 2 | A. Dilin özellikleri, B. Okuma ve anlama yöntemleri, noktalama işaretleri | |
| 3 | A. Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yeri, Lehçe, şive ve ağız arasındaki farklar? Türk dilinin lehçe, şive ve ağızları, B. noktalama işaretleri | |
| 4 | A. Türk dilinin tarihi gelişimi ve belli başlı eserleri, B. Yazım kuralları | |
| 5 | A. Ses bilgisi ve Türkçenin ses özellikleri, B. Kültürün değişen ve değişmeyen unsurları | |
| 6 | A. Kökler ve ekler, B. Yazı türleri: Şiir. Yazmada plan, iyi bir plan nasıl yapılır? C. Form yazıları: dilekçe, tutanak, rapor? | |
| 7 | A. Sözcük Türleri, B. Roman ve hikâye türleri, C. Sözlük kullanımı | |
| 8 | A. Söz öbekleri, B. Klasik kurmaca türler, C. Ödev, proje hazırlama, D. Yazılı Ve Görsel Medyada Dil Yanlışları | |
| 9 | A. Cümlenin ögeleri ve cümle türleri, B. Kullanmalık Metinler: Tiyatro, senaryo. C. Yazı için ön hazırlıklar | |
| 10 | A. Cümle üstü dil yapıları: paragraf ve metin. B. İşlevsel Türler: Makale-Eleştiri C. İletişim kazaları: Genel iletişimde ne tür hatalar yapıyoruz? | |
| 11 | A. Anlam Bakımından Sözcükler, B. İşlevsel Türler: Deneme ? Fıkra-Gazete Köşe yazısı-Söyleşi C. Paragraf yazımı; paragraf türleri ve özellikleri | |
| 12 | A. Türkçenin söz varlığı: Deyim, Atasözü ve Kalıp Sözler, B. İşlevsel Türler: Mektup, Gezi Yazısı, Anı, Günlük?C. Dil Yanlışları (Anlatım Bozuklukları). | |
| 13 | A. Türkçenin güncel sorunları, B. Sözlü anlatım (Diksiyonda dikkat edilecek ana özellikler | |
| 14 | A. Genel tekrar, B. Bilimsel yazılar, C. Sözlü anlatım (Diksiyonda dikkat edilecek ana özellikler) |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Türk Dili Bölüm Başkanlığı tarafından hazırlanan ders içeriğiyle ilgili sabise yüklenmiş olan video ve ders notları. |
| Ders Kaynakları | Akerson, F. (2008). Türkçe Örneklerle Dile Genel Bir Bakış, Multilingual, 2. Bsk. İstanbul, 282 s. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Alanında sorgulayıcı bakış açısını kapsayacak düzeyde teorik ve metodolojik bilgiye sahiptir. | ||||||
| 2 | Çocuğun gelişim alanlarını tüm boyutlarıyla kapsamlı bir şekilde kavrar. | ||||||
| 3 | Bireysel farklılıkları dikkate alarak çocuklara uygun eğitim ortamları hazırlar, öğrenme sürecini etkili bir şekilde yürütür, uygun öğrenme yaklaşımlarını kullanır ve değerlendirir. | ||||||
| 4 | Çocuk eğitimine uygun uygulamalı etkinlikler geliştirir, planlar hazırlar, materyaller oluşturur ve bunları uygular. | ||||||
| 5 | Farklı gelişim gösteren çocukları tanır, özelliklerini bilir ve bu çocukları evde ve okulda desteklemek için özel uygulamalar yapar. | ||||||
| 6 | Öz değerlendirme yapar ve kişisel ve mesleki gelişim faaliyetlerine katılır. | ||||||
| 7 | Alanıyla ilgili mevzuat hakkında bilgi sahibi olur ve bunları takip eder. | ||||||
| 8 | Türkçeyi kurallarına uygun kullanır ve bu çerçevede çocuklarla etkili iletişim kurar. | ||||||
| 9 | Çocukların gelişimini desteklemek için teknolojiyi her yönüyle etkin kullanmayı ve çocuklara kullanma fırsatları sunmayı öğrenir. | ||||||
| 10 | Alanındaki mesleki eğitim ve kariyer kaynaklarını takip edebilecek ve ilgili konularda meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur. | ||||||
| 11 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet ve kültürel değerlerin korunması ilkesiyle hareket eder, çevrenin korunması, iş sağlığı ve güvenliği konularında doğru davranır. | ||||||
| 12 | Öğrenmeyi öğrenme, öz düzenleme, yaşam boyu öğrenme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerine sahiptir ve bu becerileri yeni bilgilere erişmek için kullanır. | ||||||
| 13 | Toplumsal ve politik yapılar hakkında bilgi sahibi olur, demokratik ve aktif katılım taahhüdüne dayalı olarak sivil hayata katılır. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Anadilinin önemini açıklar. | |||||||||||||
| 2 | Türk Dilinin tarihsel gelişimini etkileyen faktörleri açıklar. | |||||||||||||
| 3 | Türk Dilinin tarihsel dönemlerine ait eserleri kavrar. | |||||||||||||
| 4 | Bir eserin Türk Dilinin hangi dönemine ait olduğunu belirler. | |||||||||||||
| 5 | Türk Dilinin özelliklerini açıklayabilir. | |||||||||||||
| 6 | Türk Dilinin ses ve yapı özelliklerini açıklar ve örneklendirir. | |||||||||||||
| 7 | Türk Dilinin cümle özelliklerini açıklar ve örneklendirir. | |||||||||||||
| 8 | Okuduğunu anlayabilir ve değerlendirebilir. | |||||||||||||
| 9 | Farklı metin türlerini okur, değerlendirir ve karşılaştırır. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 40 |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 60 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Final | 1 | 1 | 1 |
| Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 1 | 1 |
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 3 | 42 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Ödev | 1 | 0 | 0 |
| Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
| Toplam İş Yükü | 47 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 1,88 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||