| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Sınıf İçi Öğrenmelerin Değerlendirilmesi | SNE 010 | 0 | 2 + 0 | 2 | 4 |
| Ön Koşul Dersleri | Yok |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. GÜLDEN KAYA UYANIK |
| Dersi Verenler | Doç.Dr. GÜLDEN KAYA UYANIK, |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Fatih Selim SELLÜM |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | İlkokulda sınıf içi öğrenmelerin değerlendirilmesi amacı ile kullanılabilecek ölçme araçlarını hazırlama, uygulama ve değerlendirme süreçleri açısından tanıyarak amaçlara uygun şekilde kullanılmasına ilişkin yeterli bilgi, tutum ve becerilere sahip olabilme. |
| Dersin İçeriği | Eğitimde kullanılan ölçme araçları ve özellikleri; geleneksel yaklaşımlara dayalı araçlar: Yazılı sınavlar, kısa cevaplı sınavlar, doğru-yanlış tipi testler, çoktan seçmeli testler, eşleştirmeli testler, sözlü yoklamalar; öğrenciyi çok yönlü tanımaya dönük araçlar: Gözlem, görüşme, performans değerlendirme, öğrenci ürün dosyası, araştırma kâğıtları, araştırma projeleri, akran değerlendirmesi, öz değerlendirme, tutum ölçekleri; öğrenci başarısının değerlendirilmesinde dikkat edilecek hususlar; öğrenme çıktılarının değerlendirilmesi ve not verme, ilkokul programının ölçme-geğerlendirme boyutu incelemesi.
|
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | 1. Ölçme ve değerlendirmenin öğrenme sürecine katkısının farkında olur. | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | Çoktan Seçmeli Testler, |
| 2 | 2. Sınıf içi öğrenmeleri değerlendirmek amacı ile kullanacağı farklı özellikteki ölçme araçlarını tanır. | Grupla Çalışma, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 3 | 3. Dersin ve kazanımın özelliklerine uygun ölçme aracı geliştirir. | Deney ve Laboratuvar, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | 4. Geliştirdiği ölçme aracını sınıf içi öğrenmeleri değerlendirme amacı ile doğru bir şekilde kullanır. | Deney ve Laboratuvar, Rol Oynama, Problem Çözme, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel kavramlar | Kaynak taraması yapılacak |
| 2 | Eğitim süreci ve ölçme değerlendirme ilişkisi | Kaynak taraması yapılacak |
| 3 | Başarı değerlendirme yaklaşım ve modelleri | Kaynak taraması yapılacak |
| 4 | Ölçme araçlarının temel özellikleri | Kaynak taraması yapılacak |
| 5 | Geleneksel ölçme araçları: Yazılı-sözlü sınavlar, Seçmeli testler | Kaynak taraması yapılacak, Örnek soru/madde yazımı çalışmaları yapılacak |
| 6 | Geleneksel ölçme araçları: Duyuşsal ve Psikomotor Ölçme araçları | Kaynak taraması yapılacak, Örnek soru/madde yazımı çalışmaları yapılacak |
| 7 | Geleneksel ölçme araçlarının Sorunları ve Sınırlıkları | Kaynak taraması yapılacak |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Modern (Alternatif) ölçme ve değerlendirme anlayışı temel kavram ve prensipleri: Öğrenciyi çok yönlü tanıma ve performans | Kaynak taraması yapılacak |
| 10 | Performans Değerlendirme: Rubrik, Öğrenci ürün dosyası | Kaynak taraması yapılacak, Örnek soru/madde yazımı çalışmaları yapılacak |
| 11 | Özdeğerlendirme-Akran Değerlendirmesi, Görüşme, Gözlem | Kaynak taraması yapılacak, Örnek soru/madde yazımı çalışmaları yapılacak |
| 12 | Ödev-Proje değerlendirme, Tanılayıcı ağaç, Yapılandırılmış grid, Kelime ilişkilendirme testi | Kaynak taraması yapılacak, Örnek soru/madde yazımı çalışmaları yapılacak |
| 13 | Öğrenme çıktılarının değerlendirilmesi: Ölçütler ve çok yönlü karar verme süreçleri, not verme | Kaynak taraması yapılacak |
| 14 | İlkokul öğretim programında başarı değerlendirme uygulamaları | Program incelemesi yapılacak |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Yok |
| Ders Kaynakları | Yeşil, R. (2015). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Ders Notu, Sakarya Eğitim Fakültesi. Atılgan, H., Kan, A. & Doğan, n. (2009).Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Anı yayıncılık. Berberoğlu, G. (2006). Sınıf içi ölçme değerlendirme teknikleri. İstanbul: Morpa Yayıncılık. Erkuş, A. (2006). Sınıf öğretmenleri için ölçme ve değerlendirme, kavramlar ve uygulamalar. Ankara: Ekinoks Yayınları. McMillan, J. H. (2015). Sınıf içi değerlendirme, etkili ölçütlere dayalı etkili bir öğretim için ilke ve uygulamalar. A. Arı (Çev. Ed.). Konya: Eğitim Yayınevi. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili bilgi ve becerileri öğrenirken kendi öğrenme yollarının farkına varır, bu bilgi ve becerileri mesleğinde kullanabilecek düzeyde geliştirir. | X | |||||
| 2 | Farklı disiplinler ile ilgili kavram, fikir ve verileri sınıf öğretmenliği alanı ile ilişkilendirerek bilimsel yöntemle inceler, problemi tanımlar, analiz eder, değerlendirir ve tartışır. | X | |||||
| 3 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve çözer. | X | |||||
| 4 | Toplum, aile ve bireyin özelliklerine uygun öğrenme gereksinimlerini belirler; bu gereksinimlere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular, değerlendirir ve yönetir. | X | |||||
| 5 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili uygulamalarda karmaşık durumlarla karşılaştığında sorunu tanımlama ve çözme aşamalarında birey ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
| 6 | Küresel ve toplumsal eğitim problemleri (sağlık, güvenlik, çevre, mesleki alanında vb.) ile ilgili iş sağlığı ve güvenliği konusunda yeterli bilince sahiptir. | X | |||||
| 7 | Yabancı literatürü tarayarak alanı ile ilgili güncel bilgileri edinip meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil kullanır. (European Language Portfolio Global Scale, Level B1). | X | |||||
| 8 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili sorunlara ilişkin önerilerini etik kuralları dikkate alarak yazılı ve sözlü olarak aktarır. | X | |||||
| 9 | Disiplin içi ve disiplinler arası bir çalışmada bireysel veya takım olarak etkinlikleri planlar, yönetir ve rapor eder. | X | |||||
| 10 | Yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyerek bilim ve teknolojideki yenilikleri takip eder ve yeniliklere yönelik girişimci bir tutum geliştirir. | X | |||||
| 11 | Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunlara yönelik yaratıcı fikirler geliştirir. | X | |||||
| 12 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili kaliteye yönelik kavramları bilir ve uygulamalar geliştirir. | X | |||||
| 13 | Evrensel ve kültürel değerlere (demokrasi, insan hakları, çevre bilinci, bilimsel, etik ve estetik değerler vb.) sahip çıkar. | X | |||||
| 14 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | X | |||||
| 15 | Mesleki yaşamındaki paydaşlarını tanır, mesleki görev ve sorumluluklarını belirleyen kanunları bilir ve takip eder. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 1. Ölçme ve değerlendirmenin öğrenme sürecine katkısının farkında olur. | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 1 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 |
| 2 | 2. Sınıf içi öğrenmeleri değerlendirmek amacı ile kullanacağı farklı özellikteki ölçme araçlarını tanır. | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | 3 | 2 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 |
| 3 | 3. Dersin ve kazanımın özelliklerine uygun ölçme aracı geliştirir. | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 2 | 3 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| 4 | 4. Geliştirdiği ölçme aracını sınıf içi öğrenmeleri değerlendirme amacı ile doğru bir şekilde kullanır. | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 2 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| 1. Ödev | 40 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 40 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Ödev | 3 | 5 | 15 |
| Final | 1 | 15 | 15 |
| Toplam İş Yükü | 88 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,52 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||