| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Seçmeli III: Cinsel Sağlık Eğitimi | RPD 334 | 6 | 4 + 0 | 4 | 4 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | -Çocuk İstismarı ve İhmali -Yaşam Dönemleri Uyum Sorunları -Aile İçi İlişkiler ve İletişim -Toplumsal Cinsiyet Eşitliği -Yakın İlişkiler Psikolojisi |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. EYÜP ÇELİK |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Samet MAKAS Arş. Gör. Eda BİÇENER |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Öğrencilerin, olumlu bir cinsel görüş geliştirmelerine, cinsel sağlık bakımları için gerekli olan bilgiyi edinmelerine ve cinsel sağlıklarını ilgilendiren konularda doğru karar verme becerisi elde etmelerine yardım ederek cinsel sağlığını geliştirmektir. |
| Dersin İçeriği | Bedensel, duygusal ve toplumsal açıdan sağlığının korunması ve geliştirilmesi için gerekli olan cinsel bilgiler; yanlış bilgiler ve inanışlar; önlemler; farklı cinsel davranışlar; tutum ve değer oluşturma; karar verme; güvenli cinsel davranışları tanımlayabilme. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Yaşam evrelerine göre cinsel gelişimi tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Cinsel eylem fizyolojisini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Bireyin sahip olduğu cinsel hakları bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Bireylerin cinsel sağlık gereksinimlerini sıralar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 5 | Karar verebilme ve güvenli davranış becerisi kazanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 6 | Cinsel fonksiyon bozukluklarının nedenlerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, | |
| 7 | Toplumsal cinsiyet rolünün cinselliğe etkisini tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, | |
| 8 | Ergenlerin bedensel ve ruhsal gelişim özelliklerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama, | |
| 9 | Cinsel sağlık ile ilişkili eğitimler planlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama, | |
| 10 | Cinselliğin fiziksel, psikolojik ve sosyal boyutunu tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Cinsellik ve Kültür | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| 2 | Cinsel Kimlik Gelişimi | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| 3 | Karar Verme Süreci ve Güvenli Davranış | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| 4 | Cinsel Tepkinin Anatomisi ve Fizyolojisi | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| 5 | İstenmeyen Gebeliği Önleme | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| 6 | Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklar | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| 7 | Erkek Cinsel İşlev Bozuklukları | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| 8 | Ara sınav | |
| 9 | Kadın Cinsel İşlev Bozuklukları | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| 10 | Cinsel Travmalar ve Yardım Süreci | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| 11 | Cinsel Değerlendirme ve Öykü Alma Görüşmesi | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| 12 | Çocuk ve Ergenlerde Cinsel Eğitim | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| 13 | Toplumsal Cinsiyet ve Farklı Cinsel Yönelimler | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| 14 | Kadın Erkek İlişkisi ve Evlilik | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Hertlein, K.M., Weeks, G.R. ve Gambescıa, N. (2014). Sistemik Seks Terapisi: Cinsel Terapi. (Çev. C. Keçe ve M. Ok). Ankara: Pusula Yayınevi. Leiblum, S.R. (2013). Cinsel Terapi İlkeleri ve Uygulamaları. (Çev. F. Bolat ve A. Hekimoğlu Gül). Ankara: Ck Yayınevi. LoPicallo, L. ve LoPicallo, J. (2012). Seks Terapi. (Çev. C. Kısa). Ankara: Ck Yayınevi. Singer Kaplan, H. (2014). Yeni Cinsel Terapi. (Çev. F. Bolat). Ankara: Ck Yayınevi. Ersanlı, K. ve Kumcağız, H. (Ed). (2016). Cinsel Sağlık Eğitimi. Ankara: PegemA Yayıncılık. Keçe, C. (2014). Cinselliğin Dayanılmaz Ağırlığı. Ankara: Pusula Yayınevi. Gray, J. (2013). Venüs Ateşli Mars Buz Gibi. (Çev. F. Doruker). İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi. Boteach, S. (2015). Evde Şehvet Bitti. (Çev. D. Yazgan). İstanbul: Koton Kitap Yayınevi. Keçe, C. (2016). Erkekçe. Ankara: Pusula Yayınevi. Keçe, C. ve Keçe, M. (2016). Kadınca. Ankara: Pusula Yayınevi.
|
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin farkındadır. | X | |||||
| 2 | Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alan terminolojisini anadilin dil bilgisi kurallarına sadık kalarak kullanır. | X | |||||
| 3 | Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili duygu, düşünce ve olguları her türlü kültürel ve sosyal bağlamda ifade edebilecek dilsel etkileşimde bulunur | X | |||||
| 4 | Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını belirleyebilecek dilsel etkileşimde bulunur. | X | |||||
| 5 | Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir. | ||||||
| 6 | Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlar ile olumlu kabul çerçevesinde iletişim kurar. | X | |||||
| 7 | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanıyla ilgili araştırma yapabilme yeterliliklerini sıralar ve her birini açıklar. | ||||||
| 8 | Mesleki danışmalık yardım sürecinde kullanılacak ölçme araçlarını amaçına uygun kullanır. | ||||||
| 9 | Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri ile ilgili elde ettiği araştırma sonuçlarını amaca uygun şekilde yorumlar. | X | |||||
| 10 | Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları bilir. | ||||||
| 11 | Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları amaçları doğrultusunda etkin kullanır. | ||||||
| 12 | Çeşitli iletişim araçlarını kullanarak rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, görüş ve önerilerini etkili şekilde ifade eder. | ||||||
| 13 | Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını planlar. | ||||||
| 14 | Danışana ve duruma özgü koşulları psikolojik danışma sürecini planlarken dikkate alır. | ||||||
| 15 | Hizmet verdiği kurumun değişen ihtiyaçlarına uygun önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini gerçekleştirir. | ||||||
| 16 | Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını yürütür ve sonlandırır. | ||||||
| 17 | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için sosyal kaynaklarıından destek talep eder. | ||||||
| 18 | Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir ve bu kapsam çerçevesinde okul paydaşlarına hizmet sunar. | ||||||
| 19 | Gelişim, öğrenme ve kişilik kuramlarını referans alarak danışanların problemlerini bilimsel bir bakış ile çerçevelendirir. | ||||||
| 20 | Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar. | ||||||
| 21 | Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir. | ||||||
| 22 | Rehberlik hizmetlerini etkili yürütebilmek için öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşları ile etkili iletişim ve iş birliği kurar. | ||||||
| 23 | Çeşitli uyum bozukluklarına sahip öğrencilerin tespit edilmesi, müdahale planının geliştirilmesi, uygulama ve izleme süreçlerini gerçekleştirir. | ||||||
| 24 | Bireysel ve grupla psikolojik danışma yapabilme becerisini bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını planlar. | ||||||
| 25 | Bireysel ve grupla psikolojik danışma yaparken bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. | ||||||
| 26 | Yaşam dönemlerinde ortaya çıkabilecek gelişimsel krizlerin sağaltımına yönelik bir rehberlik programını uygular. | ||||||
| 27 | Rehberlik ve psikolojik danışma alanının etik ilkerine sadık kalarak olumlu kabul çerçevesine uygun etik anlayışı kazanır | ||||||
| 28 | Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını dikkate alarak grupla ya da bireysel psikolojik danışma gerçekleştirir. | ||||||
| 29 | Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur. | ||||||
| 30 | Mesleki etik ilkelere riayet ederek farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlara uygun psikolojik danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır. | ||||||
| 31 | İnsan ilişkileri ve iletişimin temel ilkelerine uygun mesleki tutum geliştirir. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 | PÇ 21 | PÇ 22 | PÇ 23 | PÇ 24 | PÇ 25 | PÇ 26 | PÇ 27 | PÇ 28 | PÇ 29 | PÇ 30 | PÇ 31 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Yaşam evrelerine göre cinsel gelişimi tanımlar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
| 2 | Cinsel eylem fizyolojisini açıklar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
| 3 | Bireyin sahip olduğu cinsel hakları bilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||
| 4 | Bireylerin cinsel sağlık gereksinimlerini sıralar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
| 5 | Karar verebilme ve güvenli davranış becerisi kazanır. | |||||||||||||||||||||||||||||||
| 6 | Cinsel fonksiyon bozukluklarının nedenlerini açıklar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
| 7 | Toplumsal cinsiyet rolünün cinselliğe etkisini tartışır. | |||||||||||||||||||||||||||||||
| 8 | Ergenlerin bedensel ve ruhsal gelişim özelliklerini açıklar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
| 9 | Cinsel sağlık ile ilişkili eğitimler planlar. | |||||||||||||||||||||||||||||||
| 10 | Cinselliğin fiziksel, psikolojik ve sosyal boyutunu tartışır. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 30 |
| Toplam | 30 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü | 101 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,04 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||