| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Aile İçi Şiddet | RPD 019 | 0 | 2 + 0 | 2 | 4 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | Çocuk İstismarı ve İhmali Çocuk Psikolojisi İnsan İlişkileri ve İletişim Aile Danışmanlığı ve Etik Aile İçi İlişkiler ve İletişim Ana-Baba Eğitimi Türk Kültüründe Aile ve Çocuk Boşanma ve Boşanma Arabuluculuğu Kültüre Duyarlı Aile Danışmanlığı |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MEHMET KAYA |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Samet Makas |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Aile içi şiddet, çocuk ihmali ve istismarına karşı farkındalık geliştirmenin yanı sıra, önleme ve müdahale yöntemleri konusunda da mesleki beceri edinmelerini sağlamak. |
| Dersin İçeriği | Aile yapısı ve işlevsel olmayan aile örüntüleri; şiddet türleri ve belirtileri, ensest, şiddet mağduru aile üyesine destek, zorba aile üyesine danışmanlık tedbiri; aile içi şiddet türleri, aile içi şiddetin nedenleri ve sonuçları, aile içi şiddetin yaygınlığı; birincil, ikincil ve üçüncül önleme konuları. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Aile kurumunun işlevlerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, | |
| 2 | Aile yaşam döngüsünün aşamalarını bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, | |
| 3 | Aile yapısının özellikleri içinde aile uyumunu bozan özellikleri açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, | |
| 4 | Sağlıklı ve sağlıksız ailenin özelliklerini sıralar. | Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 5 | Şiddet ve şiddet türlerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, | |
| 6 | Çocuk istismar ve ihmali açısından risk grubunda bulunan çocukları analiz eder ve değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, | |
| 7 | Aile içindeki sorunların nedenlerini ve sonuçlarını tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, | |
| 8 | Aile içindeki sorunlara nasıl yaklaşılması gerektiğini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, | |
| 9 | Aile içi şiddetin çocuğun kişisel gelişimi üzerindeki olumsuz etkilerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, | |
| 10 | Aile içi şiddeti önleyici müdahale çalışmalarını bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Ailenin Tanımı | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| 2 | Ailenin Yapısı ve İşlevleri | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| 3 | Türkiye´de Aile Yapısı ve Aile Içi Ilişkiler | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| 4 | Cinsiyet Rolleri ve Ailede Eşitsizlik | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| 5 | Aile içi sorunlar | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| 6 | Aile içi Şiddet Türleri | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| 7 | Çocuk İstismarı ve Ensest | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| 8 | ||
| 9 | Türkiye’de Aile İçi Şiddet | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| 10 | Aile içi Şiddetin Nedenleri | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| 11 | Boşanma olgusu | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| 12 | Şiddetin Çocuklar Üzerindeki Etkileri ve Olası Sonuçları | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| 13 | Şiddeti Önleyici Müdahale Çalışmaları | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| 14 | Ailelere Yardım Veren Kurumlar ve Sosyal Hizmet | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Dökmen,Ü,.İletişim Çatışmaları ve Empati, Ankara, 2000
Nazlı, S. (2000). Aile Danışması. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
Yıldırım, İ. (2006). Anne Baba Desteği ve Başarı; Anne Babalar Çocuklarına Nasıl Destek Olabilirler. Ankara: Anı Yayıncılık
Özuğurlu, K. (1996). Evlilik Raporu. İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi.
Çuhadaroğlu, Füsun ed. (2008) Çocuk ve Ergen Psikiyatrisi Temel Kitabı. Çocuk ve Gençlik Ruh sağlığı Derneği Yayınları: 3 Hekimler Yayın Birliği. Ankara: 817- 827.
Polat, Oğuz (2007)Tüm Boyutlarıyla Çocuk İstismarı 1, Tanımlar. İstanbul: Seçkin Yayıncılık.
Polat Oğuz (2007) Tüm Boyutlarıyla Çocuk İstismarı 2, Önleme ve rehabilitasyon. İstanbul: Seçkin Yayıncılık. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir. | X | |||||
| 2 | Öğrencilerin akademik, kariyer, ve sosyal-duygusal gelişim alanlarına ve ihtiyaçlarına uygun okul rehberlik ve psikolojik danışma programı planlar. | X | |||||
| 3 | Okul rehberlik ve psikolojik danışma programını ilgili kurumlar, komisyonlar ve paydaşlarla işbirliği ve eşgüdüm içerisinde yürütür | X | |||||
| 4 | Okul rehberlik ve psikolojik danışma programı çıktılarını değerlendirir ve sonuçlar doğrultusunda geliştirir. | X | |||||
| 5 | Kritik yaşam olayları ve kriz durumlarında ikincil ve üçüncül önleme hizmetleri ve psiko-sosyal müdahale planı hazırlar ve sunar. | X | |||||
| 6 | Kariyer psikolojik danışmanlığı kapsamında bireyi tanıma tekniklerini uygulayarak bireysel ve grup değerlendirmeleri yapar. | X | |||||
| 7 | Kariyer planlama kapsamında eğitim ve mesleki fırsatlar, rol geçişleri ve kariyer gelişimine yönelik bireysel ve grupla kariyer rehberliği hizmetleri yürütür. | X | |||||
| 8 | Çalıştığı kurumun paydaşlarına ihtiyaçları doğrultusunda kariyer gelişim programı hazırlar ve yürütür. | X | |||||
| 9 | Mesleki kurum, eğitim kuruluşları, iş gücü piyasası arasındaki işbirliğini ve koordinasyonu geliştirici faaliyetleri organize eder | X | |||||
| 10 | Organizasyon ve örgütlere yönelik kariyer psikolojik danışmanlığı hizmeti sunar. | X | |||||
| 11 | Aile danışmanlığı kuramlarını bilir. | X | |||||
| 12 | Evliliğe hazırlık ve evliliği güçlendirme programları planlar. | X | |||||
| 13 | Evlilik öncesi psikolojik danışma hizmetleri kapsamında eş seçimi kuramları, kişisel ve çevresel faktörleri açıklar. | X | |||||
| 14 | Aile yaşam döngüsü evreleri kapsamında rol geçişleri konusunda önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri yürütür. | X | |||||
| 15 | Aile içi şiddet ve boşanma gibi kriz durumlarında müdahale hizmetlerini açıklar. | X | |||||
| 16 | Psikolojik danışma sürecinde terapötik koşulları sağlamaya yönelik terapötik becerileri etkili şekilde kullanır. | X | |||||
| 17 | Danışanın sorunu ve davranışsal amacına uygun bireysel danışma oturumları planlar ve yürütür. | X | |||||
| 18 | Danışanın ihtiyacına yönelik uygun müdahale yöntem ve tekniklerini kullanır. | X | |||||
| 19 | Grup kuralları doğrultusunda ve grup evreleri çerçevesinde grubun amacına uygun alıştırma ve teknikler ile grupla psikolojik danışma liderliğini yürütür. | X | |||||
| 20 | Danışanların sorunlarını gelişim, kişilik, psikolojik danışma kuramları çerçevesinde profesyonel bir bakışla çerçevelendirir. | X | |||||
| 21 | Yaşam dönemi ve uyum problemleri, davranış bozukluklarına dair alan bilgisini vaka formülasyonunda işe koşar. | X | |||||
| 22 | Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin ve kendi kültürel özelliklerinin farkındadır. | X | |||||
| 23 | Kültüre duyarlı psikolojik danışma beceri ve yeterliklerine sahiptir. | X | |||||
| 24 | Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip ve dezavantajlı danışanlara okul, kariyer ve aile psikolojik danışmanlığı hizmetlerini sunarken kültüre duyarlı psikolojik danışma bilgi, beceri ve yeterliklerini işe koşar. | X | |||||
| 25 | Danışanın ihtiyaçlarına ve özelliklerine uygun psikolojik test ve test dışı teknikleri seçer. | X | |||||
| 26 | Danışanın ihtiyaçlarına ve özelliklerine uygun psikolojik test ve test dışı teknikleri yönergeleri doğrultusunda uygular ve değerlendirir. | X | |||||
| 27 | Bilimsel araştırma süreci basamaklarını ve yöntemlerini bilir. | X | |||||
| 28 | Rehberlik ve psikolojik danışma alanına dair araştırma tasarlar. | X | |||||
| 29 | Araştırma konusu ve amacına uygun örnekleme ve veri toplama yöntemiyle elde ettiği verileri analiz eder. | X | |||||
| 30 | Araştırma sonuçlarını araştırma amacına uygun şekilde yorumlar ve raporlar. | X | |||||
| 31 | Rehberlik ve psikolojik danışma alanında ulusal ve uluslararası etik ilkeleri, standartları, kuralları ve kodları bilir. | X | |||||
| 32 | Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken meslek etiğine riayet eder. | X | |||||
| 33 | Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir. | X | |||||
| 34 | Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri takip ederken (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar, kongreler, çalıştaylar v.b.) basılı ve dijital kaynakları etkin şekilde kullanır. | X | |||||
| 35 | Mesleki konularda alan savunuculuğu ve danışanlar konusunda hak savunuculuğuna önem verir. | X | |||||
| 36 | Sosyal ve dijital bağlamlarda rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, beceri ve deneyimlerini etkili şekilde ifade eder. | X | |||||
| 37 | Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar. | X | |||||
| 38 | Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir. | X | |||||
| 39 | Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur. | X | |||||
| 40 | Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinde bilimsel tutuma, kanıta dayalılığa ve hesap verilebilirliğe önem verir. | X | |||||
| 41 | Psikolojik danışman olarak kendi beden ve ruh sağlığına önem verir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 | PÇ 21 | PÇ 22 | PÇ 23 | PÇ 24 | PÇ 25 | PÇ 26 | PÇ 27 | PÇ 28 | PÇ 29 | PÇ 30 | PÇ 31 | PÇ 32 | PÇ 33 | PÇ 34 | PÇ 35 | PÇ 36 | PÇ 37 | PÇ 38 | PÇ 39 | PÇ 40 | PÇ 41 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Aile kurumunun işlevlerini açıklar. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 2 | Aile yaşam döngüsünün aşamalarını bilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 3 | Aile yapısının özellikleri içinde aile uyumunu bozan özellikleri açıklar. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 4 | Sağlıklı ve sağlıksız ailenin özelliklerini sıralar. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 5 | Şiddet ve şiddet türlerini açıklar. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 6 | Çocuk istismar ve ihmali açısından risk grubunda bulunan çocukları analiz eder ve değerlendirir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 7 | Aile içindeki sorunların nedenlerini ve sonuçlarını tartışır. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 8 | Aile içindeki sorunlara nasıl yaklaşılması gerektiğini bilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 9 | Aile içi şiddetin çocuğun kişisel gelişimi üzerindeki olumsuz etkilerini açıklar. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 10 | Aile içi şiddeti önleyici müdahale çalışmalarını bilir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 70 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 2. Kısa Sınav | 10 |
| 1. Ödev | 10 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 50 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 13 | 2 | 26 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 2 | 6 | 12 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 100 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||