| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Çocuk İstismarı ve İhmali | RPD 002 | 0 | 2 + 0 | 2 | 4 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. BETÜL DÜŞÜNCELİ |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Samet MAKAS |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Çocuk ihmali ve istismarına karşı farkındalık geliştirmenin yanı sıra, önleme ve müdahale yöntemleri konusunda da mesleki beceri edinmelerini sağlamak |
| Dersin İçeriği | Çocuk istismarı ve ihmaline ilişkin temel kavramlar; çocuk hakları, kuramlar ve modeller, çocuk istismarı ve ihmalinin çocuk üzerindeki etkileri, terapötik yardım süreci; çocuk istismarı ve ihmaline ilişkin psiko-eğitsel programlar, çocuk istismarı ve ihmaline ilişkin yasalar, çocuk istismarı ile ilgili araştırmalar. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Çocuk istismarı ve ihmali kavramlarını tanımlar. | Anlatım, Rol Oynama, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Çocuk istismarı ve ihmalinin sosyal nedenlerini ve sonuçlarını yorumlar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım, | |
| 3 | Çocuk istismarı ve ihmalinin dünyada ve Türkiye’deki yaygınlık durumunu bilir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım, | |
| 4 | İstismara uğramış çocukla görüşmenin temel ilkelerini bilir ve uygular. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım, | |
| 5 | Çocuk istismarı ve ihmali ile ilgili yasal konuları tartışır. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım, | |
| 6 | Türkiye'de çocuk koruma sisteminin işleyişini ve kurumlarını bilir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım, | |
| 7 | Çocuk istismar ve ihmali açısından risk grubunda bulunan çocukları analiz eder ve değerlendirir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım, | |
| 8 | İstismara uğrayan çocukların ve istismarcının özelliklerini yorumlar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım, | |
| 9 | İstismar ve ihmalin çocuklar üzerindeki etkisini tartışır. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım, | |
| 10 | Çocuk istismarını önleyici müdahale çalışmaları planlar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Giriş | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| 2 | Çocuk İstismarı ve İhmali Kavramına Genel Bakış | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| 3 | Çocuk İstismarının Yaygınlığı ve Toplumsal Faktörlerin Etkisi | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| 4 | Fiziksel istismar | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| 5 | Cinsel istismar | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| 6 | Cinsel istismar | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| 7 | Duygusal İstismar | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| 8 | Ara sınav | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| 9 | Çevrimiçi Çocuk İstismarı | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| 10 | Diğer İstismar Türleri | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| 11 | Önlem ve Farkındalık | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| 12 | İstismara Uğramış Çocukla Görüşme | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| 13 | İstismara Uğramış Çocukla Görüşme | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| 14 | Hukuksal Boyut | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Çuhadaroğlu, F. (ed). (2008). Çocuk ve ergen psikiyatrisi temel kitabı. Ankara: Çocuk ve Gençlik Ruh sağlığı Derneği Yayınları Polat, O. (2007). Tüm boyutlarıyla çocuk istismarı 1, Tanımlar. İstanbul: Seçkin Yayıncılık. Polat, O. (2007). Tüm boyutlarıyla çocuk istismarı 2, önleme ve rehabilitasyon. İstanbul: Seçkin Yayıncılık. Polat, O. (2000). Çocuk ve şiddet. İstanbul: Der yayınları. Ercengiz M. Savcı, M. & Uğur, E. (ed). (2020). Çocuğun Duygusal İstismarı. Nobel yayıncılık Albaş, S., & Gürel, B. (2020). Soru ve Cevaplarla Çocuk İstismarı Rehberi. Platon Hukuk Yayınevi. Tansel, B. (2021). Çocuk ve Cinsel İstismarı. Karahan Kitabevi.
Paslı, F. (2020). Söylemeye korkmak Çocuk Cinsel İstismar Vakaları. Nika Yayınevi. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir. | X | |||||
| 2 | Öğrencilerin akademik, kariyer, ve sosyal-duygusal gelişim alanlarına ve ihtiyaçlarına uygun okul rehberlik ve psikolojik danışma programı planlar. | X | |||||
| 3 | Okul rehberlik ve psikolojik danışma programını ilgili kurumlar, komisyonlar ve paydaşlarla işbirliği ve eşgüdüm içerisinde yürütür | X | |||||
| 4 | Okul rehberlik ve psikolojik danışma programı çıktılarını değerlendirir ve sonuçlar doğrultusunda geliştirir. | X | |||||
| 5 | Kritik yaşam olayları ve kriz durumlarında ikincil ve üçüncül önleme hizmetleri ve psiko-sosyal müdahale planı hazırlar ve sunar. | X | |||||
| 6 | Kariyer psikolojik danışmanlığı kapsamında bireyi tanıma tekniklerini uygulayarak bireysel ve grup değerlendirmeleri yapar. | X | |||||
| 7 | Kariyer planlama kapsamında eğitim ve mesleki fırsatlar, rol geçişleri ve kariyer gelişimine yönelik bireysel ve grupla kariyer rehberliği hizmetleri yürütür. | X | |||||
| 8 | Çalıştığı kurumun paydaşlarına ihtiyaçları doğrultusunda kariyer gelişim programı hazırlar ve yürütür. | X | |||||
| 9 | Mesleki kurum, eğitim kuruluşları, iş gücü piyasası arasındaki işbirliğini ve koordinasyonu geliştirici faaliyetleri organize eder | X | |||||
| 10 | Organizasyon ve örgütlere yönelik kariyer psikolojik danışmanlığı hizmeti sunar. | X | |||||
| 11 | Aile danışmanlığı kuramlarını bilir. | X | |||||
| 12 | Evliliğe hazırlık ve evliliği güçlendirme programları planlar. | X | |||||
| 13 | Evlilik öncesi psikolojik danışma hizmetleri kapsamında eş seçimi kuramları, kişisel ve çevresel faktörleri açıklar. | X | |||||
| 14 | Aile yaşam döngüsü evreleri kapsamında rol geçişleri konusunda önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri yürütür. | X | |||||
| 15 | Aile içi şiddet ve boşanma gibi kriz durumlarında müdahale hizmetlerini açıklar. | X | |||||
| 16 | Psikolojik danışma sürecinde terapötik koşulları sağlamaya yönelik terapötik becerileri etkili şekilde kullanır. | X | |||||
| 17 | Danışanın sorunu ve davranışsal amacına uygun bireysel danışma oturumları planlar ve yürütür. | X | |||||
| 18 | Danışanın ihtiyacına yönelik uygun müdahale yöntem ve tekniklerini kullanır. | X | |||||
| 19 | Grup kuralları doğrultusunda ve grup evreleri çerçevesinde grubun amacına uygun alıştırma ve teknikler ile grupla psikolojik danışma liderliğini yürütür. | X | |||||
| 20 | Danışanların sorunlarını gelişim, kişilik, psikolojik danışma kuramları çerçevesinde profesyonel bir bakışla çerçevelendirir. | X | |||||
| 21 | Yaşam dönemi ve uyum problemleri, davranış bozukluklarına dair alan bilgisini vaka formülasyonunda işe koşar. | X | |||||
| 22 | Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin ve kendi kültürel özelliklerinin farkındadır. | X | |||||
| 23 | Kültüre duyarlı psikolojik danışma beceri ve yeterliklerine sahiptir. | X | |||||
| 24 | Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip ve dezavantajlı danışanlara okul, kariyer ve aile psikolojik danışmanlığı hizmetlerini sunarken kültüre duyarlı psikolojik danışma bilgi, beceri ve yeterliklerini işe koşar. | X | |||||
| 25 | Danışanın ihtiyaçlarına ve özelliklerine uygun psikolojik test ve test dışı teknikleri seçer. | X | |||||
| 26 | Danışanın ihtiyaçlarına ve özelliklerine uygun psikolojik test ve test dışı teknikleri yönergeleri doğrultusunda uygular ve değerlendirir. | X | |||||
| 27 | Bilimsel araştırma süreci basamaklarını ve yöntemlerini bilir. | X | |||||
| 28 | Rehberlik ve psikolojik danışma alanına dair araştırma tasarlar. | X | |||||
| 29 | Araştırma konusu ve amacına uygun örnekleme ve veri toplama yöntemiyle elde ettiği verileri analiz eder. | X | |||||
| 30 | Araştırma sonuçlarını araştırma amacına uygun şekilde yorumlar ve raporlar. | X | |||||
| 31 | Rehberlik ve psikolojik danışma alanında ulusal ve uluslararası etik ilkeleri, standartları, kuralları ve kodları bilir. | X | |||||
| 32 | Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken meslek etiğine riayet eder. | X | |||||
| 33 | Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir. | X | |||||
| 34 | Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri takip ederken (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar, kongreler, çalıştaylar v.b.) basılı ve dijital kaynakları etkin şekilde kullanır. | X | |||||
| 35 | Mesleki konularda alan savunuculuğu ve danışanlar konusunda hak savunuculuğuna önem verir. | X | |||||
| 36 | Sosyal ve dijital bağlamlarda rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, beceri ve deneyimlerini etkili şekilde ifade eder. | X | |||||
| 37 | Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar. | X | |||||
| 38 | Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir. | X | |||||
| 39 | Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur. | X | |||||
| 40 | Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinde bilimsel tutuma, kanıta dayalılığa ve hesap verilebilirliğe önem verir. | X | |||||
| 41 | Psikolojik danışman olarak kendi beden ve ruh sağlığına önem verir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 | PÇ 21 | PÇ 22 | PÇ 23 | PÇ 24 | PÇ 25 | PÇ 26 | PÇ 27 | PÇ 28 | PÇ 29 | PÇ 30 | PÇ 31 | PÇ 32 | PÇ 33 | PÇ 34 | PÇ 35 | PÇ 36 | PÇ 37 | PÇ 38 | PÇ 39 | PÇ 40 | PÇ 41 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Çocuk istismarı ve ihmali kavramlarını tanımlar. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 2 | Çocuk istismarı ve ihmalinin sosyal nedenlerini ve sonuçlarını yorumlar. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 3 | Çocuk istismarı ve ihmalinin dünyada ve Türkiye’deki yaygınlık durumunu bilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 4 | İstismara uğramış çocukla görüşmenin temel ilkelerini bilir ve uygular. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 5 | Çocuk istismarı ve ihmali ile ilgili yasal konuları tartışır. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 6 | Türkiye'de çocuk koruma sisteminin işleyişini ve kurumlarını bilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 7 | Çocuk istismar ve ihmali açısından risk grubunda bulunan çocukları analiz eder ve değerlendirir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 8 | İstismara uğrayan çocukların ve istismarcının özelliklerini yorumlar. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 9 | İstismar ve ihmalin çocuklar üzerindeki etkisini tartışır. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 10 | Çocuk istismarını önleyici müdahale çalışmaları planlar. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 70 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 1. Ödev | 10 |
| 2. Ödev | 10 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 13 | 2 | 26 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Ödev | 2 | 6 | 12 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 100 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||