| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Ahlak ve Değerler Eğitiminde Temel Meseleler | DET 502 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MAHMUT ZENGİN |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Öğr. Gör. Dr. Abdurrahman HENDEK Arş. Gör. Kübra CEVHERLİ |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Ders, ahlak ve değer kavramları hakkında bilgi vermeyi, öğrencilerin dini ve felsefi boyutlarıyla ahlak ve değerler eğitimi konusunda bilgi ve formasyon kazanmalarını, değerler eğitiminde öğretmen yeterliklerini arttırmayı, değerler ile öğretim programları arasındaki ilişkiyi değerlendirmeyi, değerler eğitiminde farklı ülke örneklerini tanımayı, farklı disiplinler açısından değerlerin öğretimi ile ilgili bilgi sağlamayı, belirlenen bazı değerlerin öğretimi ile ilgili beceri kazandırmayı amaçlamaktadır. |
| Dersin İçeriği | Ahlak ve değer kavramlarının tanımı, mahiyeti ve kapsamı, ahlak gelişimi ve öğrenme, değer odaklı eğitim ve okul, değerler eğitiminde öğretmen rolleri ve yeterlikleri, sınıf ve okul etkinlikleri, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi derslerinde değerlerin öğretimi, doğruluk, hoşgörü vb. bazı değerlerin öğretimi, gençlik, din ve değerler |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Ahlak ve değer kavramlarını tanımlar | Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Ahlak ve değerler eğitimini dini ve felsefi boyutlarıyla bilir | Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Ahlak ve değerler eğitimindeki temel yaklaşımları bilir ve bunları örneklendirir | Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Değerler eğitiminde öğretmen yeterliklerini değerlendirir | Beyin Fırtınası, | |
| 5 | Türk eğitim sisteminde değerler sonunu programlarla ilişkilendirerek tartışır | Beyin Fırtınası, | |
| 6 | Değerler eğitiminde farklı ülke uygulamalarını tanır ve değerlendirir | Beyin Fırtınası, | |
| 7 | Farklı disiplinlerde değerlerin öğretimi ile ilgili strateji geliştirir | Beyin Fırtınası, | |
| 8 | Bazı değerlerin öğretimi ile ilgili proje ve uygulama önerileri geliştirir | Beyin Fırtınası, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Kavramsal Çerçeve: Ahlak, etik, değer, erdem, karakter kavramlarının tanımı, mahiyeti ve kapsamı | |
| 2 | Ahlakın temellendirilmesi ve ahlak kuramları | |
| 3 | Dini, felsefi ve toplumsal boyutlarıyla ahlak ve değerler eğitimi | |
| 4 | Ahlak ve değerler eğitiminde temel yaklaşımlar | |
| 5 | İslam ahlak düşüncesi | |
| 6 | Değerlerin kazanılma süreçleri (aile, okul, toplum, medya vb.) | |
| 7 | Değer odaklı eğitim, okul ve sınıf kültürü | |
| 8 | Değerler eğitiminde öğretmenin rolü ve yeterlikleri | |
| 9 | Türk eğitim sisteminde değerler sorunu ve öğretim programları | |
| 10 | Değerler eğitiminde farklı ülke uygulamaları | |
| 11 | Değerler eğitiminde sınıf ve okul etkinlikleri | |
| 12 | Farklı disiplinlerin öğretim programları ve ders kitaplarında değerler ve eğitimi | |
| 13 | Okullarda bazı değerlerin öğretiminin değerlendirilmesi (hoşgörü, adalet vb.) | |
| 14 | Alan araştırmaları bağlamında gençlik, din ve değerler |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1. Kaymakcan, R. -Zengin, M. -Arslan, Ş. vd. (2007).Değerler ve Eğitimi. DEM Yayınları 2. Kaymakcan, R. - Uyanık, M. (2007). Teorik ve Pratik Yönleriyle Ahlak, DEM Yayınları 3. Çağrıcı, M. (2006). Anahatlarıyla İslam Ahlakı, Ensar Yayınları. 4. Aspin, D.- Chapman, J. (2007). Values Education and Lifelong Learning (principles, Policies, Programmes). Netherlands: Springer 5.Stephenson, J. vd. (2005). Values in Education. New York: Routledge. 6. Hökelekli, H. (2013). Psikoloji, din ve eğitim yönüyle insani değerler. DEM Yayınları |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
| 2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
| 3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
| 4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
| 5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte veya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır | ||||||
| 6 | Değerler eğitimi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek, bu değerleri öğretebilir ve denetleyebilir. | ||||||
| 7 | Toplumsal ve kültürel değerlerini tanır, bu değerlere saygılı olur ve toplum ve değerler ile ilgili akademik çalışma yapar. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Ahlak ve değer kavramlarını tanımlar | |||||||
| 2 | Ahlak ve değerler eğitimini dini ve felsefi boyutlarıyla bilir | |||||||
| 3 | Ahlak ve değerler eğitimindeki temel yaklaşımları bilir ve bunları örneklendirir | |||||||
| 4 | Değerler eğitiminde öğretmen yeterliklerini değerlendirir | |||||||
| 5 | Türk eğitim sisteminde değerler sonunu programlarla ilişkilendirerek tartışır | |||||||
| 6 | Değerler eğitiminde farklı ülke uygulamalarını tanır ve değerlendirir | |||||||
| 7 | Farklı disiplinlerde değerlerin öğretimi ile ilgili strateji geliştirir | |||||||
| 8 | Bazı değerlerin öğretimi ile ilgili proje ve uygulama önerileri geliştirir |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|