| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Değerler Eğitiminde Nitel Yaklaşımlar ve Veri Çözümleme Teknikleri | DET 516 | 1 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SEVGİ COŞKUN KESKİN |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. SEVGİ COŞKUN KESKİN, |
| Dersin Yardımcıları | Arş.Gör Ayşegül KIRTEL |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Öğrencilerin değerler eğitimi için yapacakları araştırmalarda nitel araştırma yöntemlerini kullanmalarına olanak verecek şekilde; veri toplama süreci ve araçlarını tanımalarını sağlamak. Bunun yanın sıra öğrencilere; toplanan nitel verinin nasıl çözümleneceği ve yorumlayacağı konusunda yeterlilik kazandırmak. |
| Dersin İçeriği | Nitel Çalışmanın doğası, Nitel araştırmanın bilimsel araştırma geleneği içindeki yeri, Nitel çalışmaların dayanakları, Nitel araştırma desenleri [eylem araştırması, örnek olay, Kültür analizi, gömülü teori, fenemonolojik yaklaşım (Nitel Deney), Tracer çalışmalar], Nitel araştırma süreci, Nitel araştırmalarda katılımcıların seçilmesi ve bu seçimin çeşitlemeleri, Nitel araştırma teknikleri [Veri toplama teknikleri (görüşme, gözlem, mecaz benzetmeler, doküman toplama), nitel veri işleme teknikleri (yazıya dökme, betimsel kayıt), nitel veri yorumlama teknikleri (hermenotik, içerik analizi, betimsel analiz)], raporlaştırma, nitel araştırmalarda geçerlilik ve güvenirlik, nitel araştırmalarda bilgisayar destekleri |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Nitel Çalışmanın doğası fark ederek nicel yaklaşımlardan farkını fark eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Nitel araştırma desenlerini tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Nitel araştırma sürecini deneyimler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Nitel örneklemleri birbirinden ayırarak kullanır. | Soru-Cevap, Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
| 5 | Nitel araştırma tekniklerini uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 6 | Nitel veri işleme tekniklerini nasıl yapılacağını bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 7 | Nitel veri yorumlama tekniklerini uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 8 | Nitel araştırmalarda geçerlilik ve güvenirlik işlemlerini fark eder ve kullanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
| 9 | Nitel araştırmalarda bilgisayar desteklerini tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Nitel Çalışmanın doğası | |
| 2 | Nitel araştırmanın bilimsel araştırma geleneği içindeki yeri, Nitel çalışmaların dayanakları | İlgili kaynaklar okunacak |
| 3 | Nitel araştırma desenleri [eylem araştırması, örnek olay, Kültür analizi, gömülü teori, fenomonolojik yaklaşım (Nitel Deney), Tracer çalışmalar] | İlgili kaynaklar okunacak |
| 4 | Nitel araştırma süreci | İlgili kaynaklar okunacak |
| 5 | Nitel araştırmalarda katılımcıların seçilmesi ve bu seçimin çeşitlemeleri | İlgili kaynaklar okunacak |
| 6 | Nitel araştırma teknikleri [Veri toplama teknikleri (görüşme, gözlem, mecaz benzetmeler, doküman toplama) | İlgili kaynaklar okunacak |
| 7 | Nitel araştırma teknikleri [Veri toplama teknikleri (görüşme, gözlem, mecaz benzetmeler, doküman toplama) | İlgili kaynaklar okunacak |
| 8 | Nitel veri işleme teknikleri (yazıya dökme, betimsel kayıt) | İlgili kaynaklar okunacak |
| 9 | Nitel veri yorumlama teknikleri (hermenotik, içerik analizi, betimsel analiz) | İlgili kaynaklar okunacak |
| 10 | Raporlaştırma | İlgili kaynaklar okunacak |
| 11 | Nitel araştırmalarda geçerlilik ve güvenirlik | İlgili kaynaklar okunacak |
| 12 | Nitel araştırmalarda bilgisayar destekleri | İlgili kaynaklar okunacak |
| 13 | Değerler eğitiminde nitel araştırma uygulamaları | İlgili kaynaklar okunacak |
| 14 | Değerler eğitiminde nitel araştırma uygulamaları | İlgili kaynaklar okunacak |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1. May T. (1996). Social Research: Issues, Methods and Process. Fourth Edition. Open University Press: USA 2. Cohen, L.; L. Manion (1997). Research Methods in Education. Fourth Edition. London and Newyork 3. Seale, C. (1999). The Quality of Quantitive Research: Introducing Qualitative Methods. Sage: London 4. Mayring, P. (2000). Nitel Sosyal Araştırmaya Giriş. Çevirenler: Adnan Gümüş ve M. Sezai Durgun. Baki Kitapevi: Adana 5. Çepni, S. (2001). Araştırmacı Öğretmen ve Öğrenciler İçin: Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş. Erol Ofset: Trabzon 6. Robson, C. (2001). Real World Research: A Resource for Social Scientists and Practitioner-Researchers. Eighth Edition. Black Well: Oxford UK&Cambridge USA 7. Denzin, N. K.; Y. S. Lincoln (2002). Introduction: Entering the Field of Qualitative Research. The Qualitative Inquiry Reader. Ed: Norman K. Denzin&Yvonna S. Lincoln. Sage: London 8. Palmer, R.E. (2002). Hermenotik. Çeviren: İbrahim Görener. Anka yayınları: Ankara 9. Ekiz, D. (2003). Eğitimde Araştırma Yöntem ve Metotlarına Giriş- Nitel ve Nitel Eleştirel Kuram Metodolojiler. Anı Yayıncılık: Ankara. 10. Punch, K.F. (2005). Sosyal Araştırmalara Giriş: Nicel ve Nitel Yaklaşımlar. Baskı. Çev: Dursun Bayrak-H. Bader Arslan- Zeynep Akyüz. Siyasal Kitapevi: Ankara 11. Silverman, D. (2005). Doing Qualitative Research: A Practical Handbook (second edition). Sage: London Yıldırım, A.; H. Şimşek (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. 5. Basım. Seçkin Yayıncılık: Ankara |
| Hafta | Dokümanlar | Açıklama | Boyut |
|---|---|---|---|
| 2 | 10.14395-hititilahiyat.468989-611947.pdf | nicel makale | 0 MB |
| 2 | 10.34234-ded.502014-709388.pdf | nitel makale | 0 MB |
| 2 | ded-47-makale-1.pdf | nitel makale 2 | 0 MB |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
| 2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
| 3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
| 4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
| 5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte veya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır | ||||||
| 6 | Değerler eğitimi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek, bu değerleri öğretebilir ve denetleyebilir. | ||||||
| 7 | Toplumsal ve kültürel değerlerini tanır, bu değerlere saygılı olur ve toplum ve değerler ile ilgili akademik çalışma yapar. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Nitel Çalışmanın doğası fark ederek nicel yaklaşımlardan farkını fark eder. | |||||||
| 2 | Nitel araştırma desenlerini tanır. | |||||||
| 3 | Nitel araştırma sürecini deneyimler. | |||||||
| 4 | Nitel örneklemleri birbirinden ayırarak kullanır. | |||||||
| 5 | Nitel araştırma tekniklerini uygular. | |||||||
| 6 | Nitel veri işleme tekniklerini nasıl yapılacağını bilir. | |||||||
| 7 | Nitel veri yorumlama tekniklerini uygular. | |||||||
| 8 | Nitel araştırmalarda geçerlilik ve güvenirlik işlemlerini fark eder ve kullanır. | |||||||
| 9 | Nitel araştırmalarda bilgisayar desteklerini tanır. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 40 |
| 1. Ödev | 60 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
| Ödev | 1 | 20 | 20 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 151 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||