Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Değer Felsefesi DET 505 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. EBRU UZUNKOL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı, öğrencilerin değer felsefesi ile ilgili temel kavramları tanımaları, filozofların görüşleri ışığında değer kavramının felsefi ve tarihi arka planı ile ilgili anlayış geliştirmeleri, değer ve etik arasındaki ilişkiyi kavramaları, değer sorunlarına ilişkin felsefi bir bakış açısı kazanabilmeleri ve doğru değerlendirme yapabilmelerini desteklemektir. 

Dersin İçeriği

Değer felsefesinin doğuşu, değer felsefesine ilişkin kavramlar, değer felsefesinin tarihi arka planı, değere ilişkin farklı filozofların görüşleri, değer ve değerler ayrımı, değerler ve insan, değer ve etik ilişkisi, doğru değerlendirme ve örneklerin incelenmesi

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Değer kavramını açıklar ve ifade eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
2 Değer ve değerler arasındaki ayrımı kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
3 Değer ve etik arasındaki ilişkiyi anlar. Anlatım, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Proje,
4 Değer felsefesinin temel kavram ve problemleri hakkında fikir edinir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
5 Günlük yaşamdaki değer problemlerini saptayıp tartışabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
6 Çeşitli değer görüşlerini düşünürlerin görüşleri ışığında tartışır. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Proje, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Değer felsefesinin doğuşu, kavramları ve problemleri. Konu ile ilgili literatür incelenir.
2 Değer felsefesinin tarihsel arkaplanı: Platon, Aristoteles. Konu ile ilgili literatür incelenir.
3 Tarihte ve günümüzde farklı değer anlayışları. Konu ile ilgili literatür incelenir.
4 Değer ve değerler ayrımı Konu ile ilgili literatür incelenir.
5 Siyasi değerler ve insan Konu ile ilgili literatür incelenir.
6 İktisadi değerler ve insan Konu ile ilgili literatür incelenir.
7 Dini değerler ve insan Konu ile ilgili literatür incelenir.
8 Ahlaki değerler ve insan Konu ile ilgili literatür incelenir.
9 Etik ve değer ilişkisi Konu ile ilgili literatür incelenir.
10 Değerlere nesnel yaklaşım Konu ile ilgili literatür incelenir.
11 Değerlere göreceli yaklaşım Konu ile ilgili literatür incelenir.
12 Değerlendirme ve doğru değerlendirmenin imkânı Konu ile ilgili literatür incelenir.
13 Bilgi ve değer Konu ile ilgili literatür incelenir.
14 Seçilmiş metinlerle değerlendirme örnekleri Konu ile ilgili literatür incelenir.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

• PLATON, Devlet, çev. Sabahattin Eyuboğlu-M. Ali Cimcoz, Türkiye İş Bankası
• ARISTOTELES, Nikomakhos’a Etik, (çev. Saffet Babür), BilgeSu Yayıncılık, Ankara, 2007.
• DESCARES, Rene, Meditasyonlar, (çev. İsmet Birkan), BilgeSu Yayıncılık, Ankara, 2007.
• Descartes, (1999), , Rules for the Direction of the Mind trs: Müntekim Ökmen, İstanbul: Sosyal Yayınları.
• Descartes, (1994), Metot Üzerine Konuşma, K. Sahir Sel, İstanbul: Sosyal Yayınları
• KANT, Immanuel, Pratik Aklın Eleştirisi, Türkiye Felsefe Kurumu, Ankara, 1999.
• KANT, Immanuel, Ahlak Metafiziğinin Temellendirilmesi, Türkiye Felsefe Kurumu, Ankara, 2002.
• Kuçuradi İoanna, İnsan ve Değerleri, TFK, Ankara,2003

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte veya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır
6 Değerler eğitimi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek, bu değerleri öğretebilir ve denetleyebilir.
7 Toplumsal ve kültürel değerlerini tanır, bu değerlere saygılı olur ve toplum ve değerler ile ilgili akademik çalışma yapar.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7
1 Değer kavramını açıklar ve ifade eder.
2 Değer ve değerler arasındaki ayrımı kavrar.
3 Değer ve etik arasındaki ilişkiyi anlar.
4 Değer felsefesinin temel kavram ve problemleri hakkında fikir edinir.
5 Günlük yaşamdaki değer problemlerini saptayıp tartışabilir.
6 Çeşitli değer görüşlerini düşünürlerin görüşleri ışığında tartışır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 12 12
Final 1 14 14
Toplam İş Yükü 138
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,52
dersAKTSKredisi 6