| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Sosyal Bilgiler Öğretimi ve Sözlü Tarih | SBE 613 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HÜLYA ÇELİK |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. Ayşegül KIRTEL |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Sosyal Bilgiler öğretiminde sözlü tarih uygulamalarının lisansüstü düzeyde geliştirilmesi ve değerlendirilmesi amaçlanmıştır. |
| Dersin İçeriği | Sözlü tarihin tanımı, tarihçesi, sözlü tarih konuları, sözlü tarih projesi geliştirme aşamaları, sözlü tarih örneklerinin incelenmesi |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Sözlü tarih ve uygulamalarını kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
| 2 | Sözlü tarih konularını değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Sosyal bilgilerde sözlü tarih projeleri geliştirme aşamalarını değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Sosyal bilgiler öğretiminde sözlü tarih uygulamalarını değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Dersin tanıtımı | |
| 2 | Sözlü tarihin tanımı ve tarihçesi | |
| 3 | Sözlü tarih için ana konular | |
| 4 | Sosyal Bilgiler öğretiminde sözlü tarihin yeri | |
| 5 | Sosyal Bilgilerde sözlü tarih projeleri geliştirme aşamaları | |
| 6 | Konu belirleme | |
| 7 | Görüşme sorularının oluşturulması | |
| 8 | Görüşme | |
| 9 | vize | |
| 10 | Görüşme kayıtlarının çözümlenmesi | |
| 11 | Metin yazımı | |
| 12 | Sözlü tarih örneklerinin incelenmesi | |
| 13 | Sözlü tarih örneklerinin incelenmesi | |
| 14 | Genel değerlendirme |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Caunce, S.(2011) Sözlü Tarih ve Yerel Tarihçi, İstanbul: Tarih vakfı yurt yayınları İlyasoğlu, A., Kayacan, G.(2006) Kuşaklar, Deneyimler, Tanıklıklar Türkiye´de Sözlü Tarih Çalışmaları Konferansı, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları Leavy,P.(2011). Oral History, Understanding Qualitative Research, New York: Oxford University Press. Neyzi, L.(2004) Ben Kimim / Türkiye´de Sözlü Tarih, Kimlik ve Öznellik. İstanbul: İletişim Yayınları Sağlam, M.(2014) Sözlü Tarih Yöntemiyle 1970´ler İlkokul Öğrencileri. Ankara: Gece Kitaplığı Thompson, P.(1999) ,Geçmişin Sesi Sözlü Tarih, İstanbul: Tarih vakfı yurt yayınları . |
| Sıra | SOSYAL BİLGİLER EĞİTİMİ PR. (DR) Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sosyal bilgiler eğitimi ile ilgili yabancı ve yerli literatürü tarar ve tanır. | X | |||||
| 2 | Nitel araştırma desenlerini tanıyarak, araştırma tasarlar ve bulgularını analiz eder. | ||||||
| 3 | Nicel araştırma desenleri tanıyarak araştırma tasarlar ve hipotezlerini test eder. | X | |||||
| 4 | Bütünsel bir yaklaşımla Sosyal Bilgiler Eğitimi ile ilgili uzmanlık düzeyinde akademik çalışma yapabilme yeterliği kazanır. | X | |||||
| 5 | Sosyal Bilgilerin farklı disiplinlerine ilişkin çalışma yapma becerisine sahip olur. | X | |||||
| 6 | Sosyal bilgiler eğitimi alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir ve geliştirebilir. | X | |||||
| 7 | Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirir ve bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle topluma aktarır. | X | |||||
| 8 | Uzmanlık alanı ile ilgili bilgileri izleyip eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar, uzmanlık alanına ait bilimsel etkinliklere aktif olarak katılır. | X | |||||
| 9 | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak uzmanlık alanı ile ilgili yeni fikir ve yöntemler geliştirir. | X | |||||
| 10 | Doktora eğitimini tamamladıktan sonra Milli Eğitim Bakanlığı’nın çeşitli kademelerinde (eğitim-öğretim perspektifi olan çeşitli kademelerde) ve üniversitelerde kendi alanında akademik etkinlikler gerçekleştirir. | X | |||||
| Sıra | SOSYAL BİLGİLER EĞİTİMİ PR. (DR) Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
| 2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
| 3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
| 4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
| 5 | nındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte veya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
| 6 | Sosyal bilgilere konu olan disiplinlerdeki teorik yaklaşımlar, paradigmalar ve tartışmaları değerlendirir. | ||||||
| 7 | Sosyal Bilgiler eğitiminin tarihsel, sosyolojik, felsefi ve epistemolojik temellerini değerlendirir. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Sözlü tarih ve uygulamalarını kavrar. | |||||||||||||||||
| 2 | Sözlü tarih konularını değerlendirir. | |||||||||||||||||
| 3 | Sosyal bilgilerde sözlü tarih projeleri geliştirme aşamalarını değerlendirir. | |||||||||||||||||
| 4 | Sosyal bilgiler öğretiminde sözlü tarih uygulamalarını değerlendirir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Proje / Tasarım | 1 | 15 | 15 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 156 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,24 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||