| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Sosyal Bilgilerde Bilimsel Makale Nasıl Yazılır? | SBE 605 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | Araştırma Yöntem ve Teknikleri dersini almış olmak |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. HÜSEYİN ÇALIŞKAN |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. HÜSEYİN ÇALIŞKAN, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Bu ders ile sosyal bilgiler alanında lisansüstü çalışmaya başlamış akademisyen adayına bilimsel bir makalenin nasıl yazıldığı teorik ve uygulamalı olarak gösterilir. |
| Dersin İçeriği | Bilimsel makale yayın ve özellikleri, Bilimsel makaleye ait temel terimler (başlık sistemi, giriş, amaç, önem, yöntem, bulgu, tartışma, yorumlama, sonuç, öneri, dipnot sistemleri, kapak vs.) ve bunların farklılaşma durumu (Örnekler üzerinde çalışma), Bilimsel bir yayın olarak makalenin diğer bilimsel yayın tarzlarından (tez, bildiri, kitap bölümü vs.) benzerlikleri ve farklılıkları, bilimsel etik, Bilimsel çalışmanın raporlaştırılmasında başkaca dikkat edilenler. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Bilimsel yayın kavramını kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Bilimsel yayına ait kavramları açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Makale içeriğini ve makale yazım aşamalarını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Makalenin kuramsal temelini / kavramsal çerçevesini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 5 | Makalenin bulgularının yorumlanmasını kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 6 | Makale ile bildiri farlılığını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 7 | "Bilimsel etik kavramını kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 8 | Raporlaştırma sürecini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Bilimsel yayın nedir? Özellikleri nelerdir? | |
| 2 | Sosyal Bilgilerde bilimsel yayınlara ait temel terimler (başlık sistemi, giriş, amaç, önem, yöntem, bulgu, tartışma, yorumlama, sonuç, öneri, dipnot sistemleri, kapak vs.) ve bunların her bir bilimsel yayın türünde farklılaşma durumu (Örnekler üzerinde ç | |
| 3 | Sosyal Bilgilerde bilimsel bir makale neleri içerir? Makale yazımının aşamaları nelerdir? Nasıl belirlenir? (Örnekler üzerinde çalışma) | |
| 4 | Sosyal Bilgilerde bilimsel bir makalenin problemi, alt problemleri ya da amacı nasıl belirlenir? (Örnekler üzerinde çalışma) | |
| 5 | Sosyal Bilgilerde bilimsel bir makalenin kuramsal temelleri/kavramsal çerçevesi nedir? Nasıl yazılır? (Örnekler üzerinde çalışma) | |
| 6 | Sosyal Bilgilerde bilimsel bir makalenin yöntemi nasıl belirlenir ve yazılır? (Örnekler üzerinde çalışma) | |
| 7 | Arasınav | |
| 8 | Sosyal Bilgilerde bilimsel bir makalenin bulguları nasıl dizayn edilir ve nasıl yorumlanır? (Örnekler üzerinde çalışma) | |
| 9 | Sosyal Bilgilerde bilimsel bir makalenin sonuç ve öneriler kısmı nasıl yazılır? (Örnekler üzerinde çalışma) | |
| 10 | Sosyal Bilgilerde bilimsel bir makalenin tez yazımından ne gibi benzerlikleri ve farklılıkları vardır? (Örnekler üzerinde çalışma) | |
| 11 | Sosyal Bilgilerde bilimsel bir makalenin bildiri yazımından ne gibi benzerlikleri ve farklılıkları vardır? (Örnekler üzerinde çalışma) | |
| 12 | Sosyal Bilgilerde bilimsel bir makalenin kitap bölümü yazımından ne gibi benzerlikleri ve farklılıkları vardır? (Örnekler üzerinde çalışma) | |
| 13 | Bilimsel etik nedir? Nasıl sağlanır? (Örnekler üzerinde çalışma) | |
| 14 | Sosyal Bilgilerde bilimsel bir makalenin raporlaştırılmasında başka nelere dikkat edilir? (Örnekler üzerinde çalışma) |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1.Robert A. DAY (2012). Bilimsel Bir Makale Nasıl Yazılır ve Yayımlanır? Çeviri Gülay Aşkar Altay Online tam metin: http://journals.tubitak.gov.tr/kitap/maknasyaz/ |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
| 2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
| 3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
| 4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
| 5 | nındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte veya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
| 6 | Sosyal bilgilere konu olan disiplinlerdeki teorik yaklaşımlar, paradigmalar ve tartışmaları değerlendirir. | ||||||
| 7 | Sosyal Bilgiler eğitiminin tarihsel, sosyolojik, felsefi ve epistemolojik temellerini değerlendirir. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Bilimsel yayın kavramını kavrar. | |||||||
| 2 | Bilimsel yayına ait kavramları açıklar. | |||||||
| 3 | Makale içeriğini ve makale yazım aşamalarını açıklar. | |||||||
| 4 | Makalenin kuramsal temelini / kavramsal çerçevesini açıklar. | |||||||
| 5 | Makalenin bulgularının yorumlanmasını kavrar. | |||||||
| 6 | Makale ile bildiri farlılığını açıklar. | |||||||
| 7 | "Bilimsel etik kavramını kavrar. | |||||||
| 8 | Raporlaştırma sürecini kavrar. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 40 |
| 1. Ödev | 60 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 158 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,32 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||