| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Göç, Vatandaşlık ve Kimlik | SBE 610 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HÜLYA ÇELİK |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | - |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Göç olgusu disiplinlerarası bir kavram olarak çok yönlü özelliğiyle ulus - devlet sınırlarını ya da gelişmiş gelişmemiş, çekirdek, merkez ülke gibi ayrımları da muğlaklaştırmakta ve eski açıklama kalıplarını geçersizleştirmektedir. Pozitivist argümanlardan beslenen bu ifadeler yerine yeni kavramlar üretilirken kültürel çoğulculuk, insan hakları ve demokrasi gibi daha hümanist temelli açıklamalar kabul görmektedir. Uluslar arası dolaşım ağlarının artması ile birlikte sosyal değişme dediğimiz kavram yeni bir boyut kazanmakta öte yandan vatandaşlık olgusu dünya vatandaşlığı yönünde şekillenirken çokkültürlülük politikaları da bu olguya yeni anlamlar yüklemektedir. Dersin temel amacı göç olgusu ile ilişkili vatandaşlık kavramının değişen boyutlarını anlamlandırmak ve buna eşlik eden toplumlararası çatışmaya unsur teşkil edebilecek kimlik ile onun politikalarını değişen dünyamızda öğrenciye aktarabilmek ve açılım kazandırabilmektir. |
| Dersin İçeriği | Göç olgusu ve kuramları |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Göç olgusu ve kuramlarını tanır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Avrupa ve dünyadaki göç bölgelerini inceler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Vatandaşlık kavramını farklı ideolojilerden anlamlandırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Modern ve klasik vatandaşlık teorilerini karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 5 | İdeolojiler ve kimlik politikaları ilişkisini çözümler | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 6 | Sosyal kimlik teorileri konusunda farkındalık kazanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
| 7 | Çokkültürlülük teorilerini tanır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 8 | Göç Vatandaşlık ve Kimlik arasındaki ilişkiyi değerlendirir. | Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Göç olgusu ve kuramları | |
| 2 | Göçün doğurguları ve sosyal değişme | |
| 3 | Göç, Vatandaşlık, Avrupa | |
| 4 | Liberal ve Komuniteryan yaklaşımlarda Vatandaşlık | |
| 5 | Ulus devlet, kimlik ve kültürel çoğulculuk | |
| 6 | Modern Vatandaşlık teorileri ve Kimliğin İnşaası | |
| 7 | Modern Vatandaşlık teorileri ve Kimliğin İnşaası | |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Siyasal İdeolojiler ve Kimlik Politikaları | |
| 10 | Siyasal İdeolojiler ve Kimlik Politikaları | |
| 11 | Göç ve Sosyal Kimlik teorisi | |
| 12 | Göç ve Çokkültürlülük teorileri | |
| 13 | Vatandaşlık, Demokrasi ve Sosyalizasyon | |
| 14 | Genel değerlendirme |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1. CHAMBERS; Iain, Göç, Kültür, Kimlik, Ayrıntı yy, çev:İsmail Türkmen |
| Sıra | SOSYAL BİLGİLER EĞİTİMİ PR. (DR) Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sosyal bilgiler eğitimi ile ilgili yabancı ve yerli literatürü tarar ve tanır. | X | |||||
| 2 | Nitel araştırma desenlerini tanıyarak, araştırma tasarlar ve bulgularını analiz eder. | ||||||
| 3 | Nicel araştırma desenleri tanıyarak araştırma tasarlar ve hipotezlerini test eder. | X | |||||
| 4 | Bütünsel bir yaklaşımla Sosyal Bilgiler Eğitimi ile ilgili uzmanlık düzeyinde akademik çalışma yapabilme yeterliği kazanır. | X | |||||
| 5 | Sosyal Bilgilerin farklı disiplinlerine ilişkin çalışma yapma becerisine sahip olur. | X | |||||
| 6 | Sosyal bilgiler eğitimi alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir ve geliştirebilir. | X | |||||
| 7 | Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirir ve bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle topluma aktarır. | X | |||||
| 8 | Uzmanlık alanı ile ilgili bilgileri izleyip eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar, uzmanlık alanına ait bilimsel etkinliklere aktif olarak katılır. | X | |||||
| 9 | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak uzmanlık alanı ile ilgili yeni fikir ve yöntemler geliştirir. | X | |||||
| 10 | Doktora eğitimini tamamladıktan sonra Milli Eğitim Bakanlığı’nın çeşitli kademelerinde (eğitim-öğretim perspektifi olan çeşitli kademelerde) ve üniversitelerde kendi alanında akademik etkinlikler gerçekleştirir. | X | |||||
| Sıra | SOSYAL BİLGİLER EĞİTİMİ PR. (DR) Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
| 2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
| 3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
| 4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
| 5 | nındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte veya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
| 6 | Sosyal bilgilere konu olan disiplinlerdeki teorik yaklaşımlar, paradigmalar ve tartışmaları değerlendirir. | ||||||
| 7 | Sosyal Bilgiler eğitiminin tarihsel, sosyolojik, felsefi ve epistemolojik temellerini değerlendirir. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Göç olgusu ve kuramlarını tanır | |||||||||||||||||
| 2 | Avrupa ve dünyadaki göç bölgelerini inceler. | |||||||||||||||||
| 3 | Vatandaşlık kavramını farklı ideolojilerden anlamlandırır. | |||||||||||||||||
| 4 | Modern ve klasik vatandaşlık teorilerini karşılaştırır. | |||||||||||||||||
| 5 | İdeolojiler ve kimlik politikaları ilişkisini çözümler | |||||||||||||||||
| 6 | Sosyal kimlik teorileri konusunda farkındalık kazanır. | |||||||||||||||||
| 7 | Çokkültürlülük teorilerini tanır | |||||||||||||||||
| 8 | Göç Vatandaşlık ve Kimlik arasındaki ilişkiyi değerlendirir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 40 |
| 1. Ödev | 60 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 158 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,32 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||