Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Coğrafya Konularının Öğretilmesi ve Karşılaşılan Problemler SBE 608 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. YÜKSEL GÜÇLÜ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Bu dersin amacı coğrafya konularının öğretimiyle ilgili hususların ve öğretiminde karşılaşılan sorunların kavratılmasıdır.

Dersin İçeriği

Coğrafya biliminin tanımı, konusu, bölümleri. Coğrafya biliminin gelişimi ve bilimsel kimlik kazanma süreçleri. Coğrafya eğitimi yönünden coğrafya disiplininin beş ana teması. Coğrafya öğretimindeki başlıca öğretim ilkeleri. Coğrafya öğretiminde öğretim yöntemi seçimini etkileyen faktörler. Coğrafya öğretiminde kullanılabilecek öğretim yöntemleri. Coğrafya öğretiminde kullanılabilecek araç gereçler. Sosyal Bilgiler Öğretim Programındaki coğrafya konularının incelenmesi. Coğrafya öğretiminde başlıca sorunlar.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Coğrafyanın bilimsel kimlik kazanma süreçlerini ve coğrafya disiplininin beş ana temasını bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Çoktan Seçmeli Testler,
2 Coğrafya öğretiminde kullanılan yöntemleri ve araç-gereçleri karşılaştırır. Anlatım, Soru-Cevap, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar,
3 Coğrafya eğitimi ile ilgili makale incelemesi yapar ve sunar. Anlatım, Soru-Cevap, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar,
4 Coğrafya eğitiminin sorunları üzerine derleme makale hazırlar ve sunar. Anlatım, Soru-Cevap, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Coğrafyanın tanımı, konusu, bölümleri
2 Coğrafya biliminin gelişimi ve bilimsel kimlik kazanma süreçleri
3 Coğrafya eğitimi yönünden coğrafya disiplininin beş ana teması
4 Coğrafya öğretimindeki başlıca öğretim ilkeleri. Coğrafya öğretiminde öğretim yöntemi seçimini etkileyen faktörler.
5 Coğrafya öğretiminde kullanılabilecek öğretim yöntemleri
6 Coğrafya öğretiminde kullanılabilecek öğretim yöntemleri
7 ARA SINAV
8 Coğrafya öğretiminde kullanılabilecek öğretim yöntemleri
9 Coğrafya öğretiminde kullanılabilecek araç gereçler
10 Coğrafya öğretimi ile ilgili makale inceleme sunumu
11 Coğrafya öğretimi ile ilgili makale inceleme sunumu
12 Coğrafya öğretimi ile ilgili makale inceleme sunumu
13 Coğrafya öğretiminin sorunları ile ilgili makale sunumu
14 Coğrafya öğretiminin sorunları ile ilgili makale sunumu
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

*ALIM, M., Problems of geography education in Turkey, International Journal of Human Sciences, Vol 6, No 1 (2009) http://www. insanbilimleri. com/ ojs/ index. php/ uib/article/view/677 (2009).

*ALKAN, C., KURT, M., Özel Öğretim Yöntemleri (Disiplinlerin Öğretim Teknolojisi), Geliştirilmiş 4.Baskı, Anı Yay.,Ankara, 2014.

*CİN, Mustafa, Coğrafi Çevrenin Öğrenmeye Olan Etkisi , ww.yok.gov .tr/egitim/ogretme n/tez _ ozetleri/mcin.html,2008.

*CLARK, M. K., Macmillan Social Studies. Our Country and Other Lands, Macmillan Pub. Co.,Inc. New York, 1980.

*DOĞANAY, H., Okullarımızda Coğrafya Öğretiminin Temel Meseleleri, Milli Eğitim ve Kültür, Sayı.19, Ankara,1983.

*DOĞANAY, H., Coğrafya ve Liselerimizde Coğrafya Öğretimi (Müfredat) Programları, Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksel Kurumu, Coğrafya Araştırmaları Dergisi, Cilt 1, Sayı 1, Ankara, 1989.

*DOĞANAY, H., Coğrafya´ya Giriş, Atatürk Ünv. Yayın no:726, Kazım Karabekir Eğt. Fak., Yayın No.17,Erzurum, 1993.

*DOĞANAY, H., Coğrafyada Metodoloji. Genel Metotlar ve Özel Öğretim Metotları, MEB Yayınları, Öğretmen Meslek Kitapları Dizisi, Yayın No:1987, Anakara,1993.

*DOĞANAY, H., Coğrafya Öğretim Yöntemleri, 5.Baskı: Aktif Yayınevi, Erzurum,2002.

*EROL, O., Ortaöğretim Kurumlarında Coğrafya Öğretimi, Ortaöğretim Kurumları Sosyal Bilgiler Eğitimi ve Sorunları, Türk Eğitim Derneği Yayınları, Anakara,1987.

*GÜNGÖRDÜ, E., Liselerde Coğrafya Dersi Öğretimi, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara,2001.

*GÜNGÖRDÜ,E., Eğitim Fakülteleri İçin Coğrafyada Öğretim Yöntemleri, İlkeler ve Uygulamalar, Nobel Yay.Dağıt., Ankara, 2002.

*MEB, I. Sosyal Bilimler Eğitimi Kongresi (15-17 Mayıs 2003), İzmir, Tebliğler, Ankara,2004.

*ÖZGÜÇ, N., Beşeri Coğrafyada Veri Toplama ve Değerlendirme Yöntemleri, İÜEF.Yayını, İstanbul, 1984.

*ÖZTÜRK, C. ve DİLEK, D., Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi, PEGEM Yay., Ankara,2002.

*RIZA, E.T., Eğitimde Araç- Gereçler Teknolojisi, Göksu Fotokopi Ofset, İzmir,1992.

*Sosyal Bilimler Öğretimi: Öğretmen Eğitimi Dizisi. YÖK, Dünya Bankası Milli Eğitimi Geliştirme Projesi, Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi, Ankara, 1997.

*SÖNMEZ, V., Sosyal Bilgiler Öğretimi ve Öğretmen Kılavuzu, Anı Yay., Ankara, 1998.

*ŞAHİN,C., Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu. Sosyal Bilgiler, Gündüz.Eğt.Yay., Ankara,2003.

*ŞAHİN, Cemalettin, Türkiye’de Coğrafya Öğretimi (Sorunları-Çözüm Önerileri): Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara, 2001.

*ÜNLÜ, M., Coğrafya Öğretimi, Pegem Akademi, Ankara,2014.

*SEVER, R. (Editör), Eğitimde Coğrafya Okuryazarlığı-I, Pegem Akademi, Ankara, 2022.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 nındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte veya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Sosyal bilgilere konu olan disiplinlerdeki teorik yaklaşımlar, paradigmalar ve tartışmaları değerlendirir.
7 Sosyal Bilgiler eğitiminin tarihsel, sosyolojik, felsefi ve epistemolojik temellerini değerlendirir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7
1 Coğrafyanın bilimsel kimlik kazanma süreçlerini ve coğrafya disiplininin beş ana temasını bilir.
2 Coğrafya öğretiminde kullanılan yöntemleri ve araç-gereçleri karşılaştırır.
3 Coğrafya eğitimi ile ilgili makale incelemesi yapar ve sunar.
4 Coğrafya eğitiminin sorunları üzerine derleme makale hazırlar ve sunar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 30
1. Ödev 35
2. Ödev 35
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 55
1. Final 45
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 2 18 36
Final 1 25 25
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
dersAKTSKredisi 6