Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sosyal Bilgiler Öğretiminde Ahlak ve Değer Eğitimi SBE 603 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. YUSUF KESKİN
Dersi Verenler Doç.Dr. YUSUF KESKİN,
Dersin Yardımcıları AYŞEGÜL KIRTEL
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Ahlak ve değer eğitimini tanıyarak, bunların sosyal bilgiler derslerine etkin şekilde nasıl uyarlanabileceğini uygulamalı olarak kavramak.
Dersin İçeriği Ahlak ve değer eğitiminin ortaya çıkışı, gelişimi; değer eğitiminin psikolojik ve sosyolojik boyutları, ahlak ve değer eğitimi yaklaşımları, Türk eğitim sisteminde değer eğitimi, değer eğitiminde güncel yaklaşımlar, aile ve okulda değer eğitimi, sosyal bilgiler derslerinde değer eğitimi
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Ahlak ve değer kavramlarını etimolojik olarak analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Ahlak ve değer eğitimini sosyolojik ve psikolojik boyutlarıyla kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Ahlak ve değer eğitimi yaklaşımlarını birbiriyle karşılaştırır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Türkiye’de değer eğitimin tarihsel gelişimini, öğretim programları odaklı olarak inceler. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Değer eğitimine yönelik güncel yaklaşımları tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Okul ve ailede değer eğitiminin gerekliliğini tartışır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
7 Sosyal bilgiler öğretiminde değer eğitiminin yeri ve önemini kavrar. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım,
8 Sosyal bilgiler öğretiminde değer eğitimine yönelik etkinlikleri inceler. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım,
9 Sosyal bilgiler öğretiminde değer eğitimine yönelik etkinlikler tasarlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kavramsal çerçeve: Ahlak ve değer kavramlarının tanımı, mahiyeti ve kapsamı
2 Ahlak ve değer eğitiminin ortaya çıkışı ve tarihsel gelişimi
3 Ahlak ve değer eğitiminin psikolojik ve sosyolojik boyutları
4 Ahlak ve değer eğitimi yaklaşımları
5 Türk eğitim sisteminde değer problemi
6 Türkiye’de değer eğitiminin tarihsel gelişimi (Öğretim programları odaklı olarak)
7 Türkiye’de değer eğitiminin tarihsel gelişimi (Öğretim programları odaklı olarak)
8 Ara Sınav
9 Değer eğitiminde güncel yaklaşımlar (Çokkültürlü eğitim, barış ve savaş eğitimi)
10 Aile ve okulda değerler eğitimi
11 Sosyal bilgiler öğretiminde değer ve ahlak eğitiminin yeri ve önemi
12 Sosyal bilgiler öğretiminde değer eğitimi etkinlikleri (Hazırlık)
13 Sosyal bilgiler öğretiminde değer eğitimi etkinlikleri (Uygulama)
14 Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları 1. “Değerler ve Eğitimi” Uluslararası Sempozyumu. Edt. R. Kaymakcan ve diğerleri. İstanbul: DEM Yayınları.
2. Aydın, M. Z. (2005). Ailede Çocuğun Ahlak Eğitimi. İstanbul: Değerler Eğitimi Mer-kezi Yayınları.
3. Ayhan, H. (1995). Eğitim Bilimine Giriş. İstanbul: Şûle Yayınları.
4. Balat, G. U.; A. Balaban Dağal (2006). Okul Öncesi Dönemde Değerler Eğitimi Etkinlikleri. Ankara: Kök Yayıncılık.
5. Doğanay, A. (2006). Değerler Eğitimi. Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi Yapılandırmacı Bir Yaklaşım. Editör: Cemil Öztürk. Ankara: Pegem A Yayıncılık, 256–286.
6. Güngör, E. (2000). Değerler Psikolojisi Üzerine Araştırmalar. 2. Basım. İstanbul: Ötüken Neşriyat.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 nındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte veya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Sosyal bilgilere konu olan disiplinlerdeki teorik yaklaşımlar, paradigmalar ve tartışmaları değerlendirir.
7 Sosyal Bilgiler eğitiminin tarihsel, sosyolojik, felsefi ve epistemolojik temellerini değerlendirir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7
1 Ahlak ve değer kavramlarını etimolojik olarak analiz eder.
2 Ahlak ve değer eğitimini sosyolojik ve psikolojik boyutlarıyla kavrar.
3 Ahlak ve değer eğitimi yaklaşımlarını birbiriyle karşılaştırır.
4 Türkiye’de değer eğitimin tarihsel gelişimini, öğretim programları odaklı olarak inceler.
5 Değer eğitimine yönelik güncel yaklaşımları tanır.
6 Okul ve ailede değer eğitiminin gerekliliğini tartışır.
7 Sosyal bilgiler öğretiminde değer eğitiminin yeri ve önemini kavrar.
8 Sosyal bilgiler öğretiminde değer eğitimine yönelik etkinlikleri inceler.
9 Sosyal bilgiler öğretiminde değer eğitimine yönelik etkinlikler tasarlar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Ödev 60
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 5 5
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 153
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,12
dersAKTSKredisi 6