Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sosyal Bilgiler Öğretiminde Yeni Yaklaşımlar SBE 507 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. HÜLYA ÇELİK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

-

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Sosyal Bilgilerde öğrenme ve öğretmeyi açıklayabilme,
Aktif öğrenme, yapılandırmacı öğrenme, probleme dayalı öğrenme, eleştirel düşünmeyi öğrenmeyi açıklayabilme,
Teknoloji ile sosyal bilgiler öğretimi arasındaki ilişkiyi açıklayabilme,
Sosyal bilgilerde demokratik değerlerin önemini açıklayabilme.

Dersin İçeriği

Sosyal Bilgilerde öğrenme ve öğretme, aktif öğrenme, yapılandırmacı öğrenme, probleme dayalı öğrenme, eleştirel düşünmeyi öğrenme, teknoloji ve sosyal bilgiler öğretimi, işbirliğine dayalı öğrenme, kavram öğrenme, tam öğrenme, sosyal bilgilerde demokratik değerlerin öğretimi, sosyal bilgiler öğretiminde tartışma ve beyin fırtınası.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sosyal Bilgilerde öğrenmeyi tanımlayabilir, Anlatım, Soru-Cevap,
2 Sosyal Bilgilerde öğretmeyi açıklayabilir, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Aktif öğrenmeyi yorumlayabilir, Soru-Cevap, Anlatım, Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri,
4 Yapılandırmacı öğrenme, probleme dayalı öğrenme, eleştirel düşünmeyi öğrenmeyi ayırt edebilir Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım,
5 Teknoloji ile sosyal bilgiler öğretimi arasındaki ilişkiyi formüle edebilir, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Sosyal bilgilerde demokratik değerlerin önemini değerlendirebilir. Anlatım, Soru-Cevap,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Planlama
2 Sosyal Bilgilerde öğrenme ve öğretme
3 Aktif öğrenme
4 Yapılandırmacı öğrenme
5 Probleme dayalı öğrenme
6 Eleştirel düşünmeyi öğrenme
7 Teknoloji ve sosyal bilgiler öğretimi
8 İşbirliğine dayalı öğrenme
9 İşbirliğine dayalı öğrenme
10 Kavram öğrenme
11 Tam öğrenme
12 Sosyal bilgilerde demokratik değerlerin öğretimi
13 Sosyal bilgiler öğretiminde tartışma ve beyin fırtınası
14 Dersin genel değerlendirmesi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

[1] AÇIKGÖZ, K. Ü. (2004). Aktif Öğrenme. İzmir: Eğitim Dünyası Yayınları.
[2] Demirel, Ö. (Ed.). (2005). Eğitimde Yeni Yönelimler. (İkinci Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
[3] KARAKAYA, Şerafettin (2004). Eğitimde Program Geliştirme Çalışmaları ve Yeni Yönelimler, Asil Yayınları, Ankara.
[4] KUZGUN, Y. ve DERYAKULU, D. (Ed.). (2004). Eğitimde Bireysel Farklılıklar. Ankara: Nobel Yayıncılık.
[5] ÖZDEN, Yüksel (2003). Öğrenme ve Öğretme, Pegem A Yayınları, Ankara.
[6] TANRIÖĞEN, Abdurrahman (2006), Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi, Lisans Yayınları, İstanbul.
[7] ÖZTÜRK, Cemil. Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi (2006), Pegem A Yayınları, Ankara.
[8] ERDEM, Münire (1996), Sosyal Bilgiler Öğretimi, Alkım Yayınları, Ankara.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte veya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Sosyal bilgilere konu olan disiplinlerdeki kuramsal bilgileri çeşitli yönleriyle yorumlar ve analiz eder.
7 Sosyal Bilgiler eğitiminin tarihsel, felsefi, toplumsal ve pedagojik temellerini analiz eder.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7
1 Sosyal Bilgilerde öğrenmeyi tanımlayabilir,
2 Sosyal Bilgilerde öğretmeyi açıklayabilir,
3 Aktif öğrenmeyi yorumlayabilir,
4 Yapılandırmacı öğrenme, probleme dayalı öğrenme, eleştirel düşünmeyi öğrenmeyi ayırt edebilir
5 Teknoloji ile sosyal bilgiler öğretimi arasındaki ilişkiyi formüle edebilir,
6 Sosyal bilgilerde demokratik değerlerin önemini değerlendirebilir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Seminer) 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 8 16
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 152
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,08
dersAKTSKredisi 6