| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Sosyal Bilgilerde Araştırma Projesi Geliştirme | SBE 509 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi AYŞEGÜL KIRTEL |
| Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi AYŞEGÜL KIRTEL, |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör Ayşegül KIRTEL |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Sosyal bilgiler öğretiminde projenin yeri ve önemini kavramak; proje hazırlama yollarını bilmek; Alana özgü örnek projeler tasarlamak ve bunları hayata geçirmek. |
| Dersin İçeriği | Sosyal bilgilerde projenin yeri ve önemi; proje türleri ve proje hazırlama aşamaları; örnek bir sosyal projenin planlanması, hazırlanması, sunumu ve değerlendirilmesi, okullarda proje yönetimi. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Sosyal bilgiler dersi kazanımlarını kazandırmak amacıyla projeler tasarlar ve uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 2 | Kendine güven duyma ve karar verme becerileri gelişir. | Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 3 | Bağımsız düşünme gelişir. | Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 4 | İşbirliği yapma ve sorumluluk becerileri gelişir. | Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 5 | Yaratıcılık ve estetik becerilerini kazandırır. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 6 | Proje hazırlamaya yönelik olumlu tutum geliştirebilecek, özgüven duyabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 7 | Bilimsel düşünme, araştırma yapma, bilgi üretme ve kullanma gücünü geliştirebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 8 | Yaşadığı sosyal ve doğal çevreye duyarlık kazanır. | Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 9 | Fen bilimleri, sosyal bilimler, güzel sanatlar, spor, matematik gibi alanlardaki derslerle ilişkilendirme sağlar. | Anlatım, Soru-Cevap, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Dersin içeriği ve genel yapısının tanıtılması | Ders notları 1. Bölüm okunur. |
| 2 | Sosyal bilgilerde projenin yeri ve öneminin gözden geçirilmesi. | Ders notları 2. Bölüm okunur. |
| 3 | Proje türleri ve proje hazırlama aşamalarının gözden geçirilmesiyle ilgili etkinliklerin düzenlenmesi. | Ders notları 3. Bölüm okunur. |
| 4 | Proje türleri ve proje hazırlama aşamalarının gözden geçirilmesiyle ilgili etkinliklerin düzenlemesi. | Ders notları 4. Bölüm okunur. |
| 5 | Sosyal projenin değerlendirilmesinin nasıl yapılacağına dair envanterler geliştirme, okullarda proje yönetimi | Sosyal bilgiler ders programları sınıf ortamına getirilir. Alan özgü problemler araştırılır. |
| 6 | Sosyal bilgiler kazanımlarına uygun projeler geliştirmek için; alanla ilgili problemin hissedilmesi ve hipotezler oluşturulması. (Kendilerini rahatsız eden problemlerden hareket edilir) | |
| 7 | ARA SINAV | Belirlenen problem doğrultusunda kanıtlar toplanır. |
| 8 | Sosyal bilgiler kazanımlarına uygun projeler geliştirmek için; alanla ilgili problemin hipotezleri doğrultusunda proje planlanması yapılır. | Belirlenen problem doğrultusunda kanıtlar toplanır. |
| 9 | Sosyal bilgiler kazanımlarına uygun projeler geliştirmek için; alanla ilgili problemin hipotezleri test edilir. | Belirlenen problem doğrultusunda kanıtlar toplanır. |
| 10 | Sosyal bilgiler kazanımlarına uygun projeler geliştirmek için; alanla ilgili problemin hipotezleri test edilir. | Belirlenen problem doğrultusunda proje raporu hazırlamak için ön hazırlık yapılır. |
| 11 | Alanla ilgili problemin hipotezleri doğrultusunda proje raporu hazırlanır. | Projenin sergilenmesi sağlanması için hazırlık yapılır. |
| 12 | Alanla ilgili problemin hipotezleri doğrultusunda proje sunumu veya sergisi yapılır. | Projenin sergilenmesi sağlanması için hazırlık yapılır. |
| 13 | Alanla ilgili problemin hipotezleri doğrultusunda proje sunumu veya sergisi yapılır. | Projenin sergilenmesi sağlanması için hazırlık yapılır |
| 14 | Alanla ilgili problemin hipotezleri doğrultusunda proje sunumu veya sergisi yapılır. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Öğretim üyesi tarafından hazırlanan ilgili ders notu (1-4. Bölüm) |
| Ders Kaynakları | (1) MEB Sosyal Bilgiler Dersi Programı (2) Karasar, Niyazi, Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara, 1991. (3) Karasar, Niyazi, Araştırmalarda Rapor Hazırlama, Ankara, 1984. (4) Seyidoğlu, Halil, Bilimsel Araştırma ve Yazma El Kitabı, İstanbul, 1995. (5) Öztaş,M.N.Dünyada ve Türkiye’de Bilimsel Araştırma ve Geliştirme, MSÜ. Yayını,1985. (6)Türkdoğan,O.,Bilimsel Değerlendirme ve Araştırma Metodolojisi, MEB. Yayını, Ankara: 1989 |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
| 2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
| 3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
| 4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
| 5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte veya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
| 6 | Sosyal bilgilere konu olan disiplinlerdeki kuramsal bilgileri çeşitli yönleriyle yorumlar ve analiz eder. | ||||||
| 7 | Sosyal Bilgiler eğitiminin tarihsel, felsefi, toplumsal ve pedagojik temellerini analiz eder. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Sosyal bilgiler dersi kazanımlarını kazandırmak amacıyla projeler tasarlar ve uygular. | |||||||
| 2 | Kendine güven duyma ve karar verme becerileri gelişir. | |||||||
| 3 | Bağımsız düşünme gelişir. | |||||||
| 4 | İşbirliği yapma ve sorumluluk becerileri gelişir. | |||||||
| 5 | Yaratıcılık ve estetik becerilerini kazandırır. | |||||||
| 6 | Proje hazırlamaya yönelik olumlu tutum geliştirebilecek, özgüven duyabilir. | |||||||
| 7 | Bilimsel düşünme, araştırma yapma, bilgi üretme ve kullanma gücünü geliştirebilir. | |||||||
| 8 | Yaşadığı sosyal ve doğal çevreye duyarlık kazanır. | |||||||
| 9 | Fen bilimleri, sosyal bilimler, güzel sanatlar, spor, matematik gibi alanlardaki derslerle ilişkilendirme sağlar. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 40 |
| 1. Kısa Sınav | 5 |
| 1. Ödev | 50 |
| 2. Kısa Sınav | 5 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 2 | 8 | 16 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 152 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,08 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||