Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sosyal Bilgiler Eğitimi Semineri:Coğrafya Eğitimi SBE 511 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

Yoktur.

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. YÜKSEL GÜÇLÜ
Dersi Verenler Doç.Dr. YÜKSEL GÜÇLÜ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Bu dersin amacı coğrafya eğitimi ile ilgili araştırma, inceleme ve uygulama yaptırmaktır.

Dersin İçeriği

Coğrafyanın tanımı, konusu, bölümleri, bilimsel kimlik kazanma süreçleri ve araştırma metotları, Coğrafi düşüncenin ilkeleri. Coğrafya eğitimi yönünden coğrafyanın beş ana teması. Coğrafyada öğretim yönteminin seçimini etkileyen faktörler. Coğrafyada başlıca öğretim ilkeleri. Coğrafya öğretiminde kullanılabilecek yöntem ve teknikler. Coğrafya öğretiminde kullanılabilecek araç gereçler. Coğrafya eğitimi ile ilgili makale inceleme. Coğrafya ile ilgili bir makale hazırlama ve sunma.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Coğrafya biliminin konusunu, ilkelerini, bölümlerini ve tarihçesini genel olarak bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Çoktan Seçmeli Testler,
2 Coğrafya öğretiminde yöntem seçimini etkileyen faktörleri bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Çoktan Seçmeli Testler,
3 Coğrafya öğretimindeki başlıca öğretim ilkelerini yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Çoktan Seçmeli Testler,
4 Coğrafya öğretiminde kullanılabilecek öğretim yöntemlerini ve araç gereçleri bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Çoktan Seçmeli Testler,
5 Coğrafya eğitimi ile ilgili makaleleri değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar,
6 Belirlenen kurallara göre coğrafya ile ilgili bir makale hazırlar ve sunar. Anlatım, Soru-Cevap, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar,
7 Coğrafya eğitimi yönünden coğrafyanın beş ana temasını bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Çoktan Seçmeli Testler,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Coğrafyanın tanımı, konusu, bölümleri ve coğrafyanın bilimsel kimlik kazanma süreçleri.
2 Coğrafyanın araştırma metotları ve coğrafi düşüncenin ilkeleri
3 Coğrafya eğitimi yönünden coğrafyanın beş ana teması. Coğrafyada öğretim yönteminin seçimini etkileyen faktörler
4 Coğrafyada başlıca öğretim ilkeleri. Coğrafya öğretiminde kullanılabilecek yöntem ve teknikler: Altı şapka, anlatım, balık kılçığı, benzetişim, beyin fırtınası, bireysel çalışma
5 Coğrafya öğretiminde kullanılabilecek yöntem ve teknikler: Deney, gezi-gözlem, gösteri,örnek olay, problem çözme
6 Coğrafya öğretiminde kullanılabilecek yöntem ve teknikler: Proje tabanlı öğrenme, rol oynama ve yaratıcı drama, soru-cevap, tartışma
7 Ara sınav
8 Coğrafya eğitiminde kullanılabilecek araç- gereçler
9 Coğrafya eğitimi ile ilgili makale inceleme ve değerlendirme
10 Coğrafya eğitimi ile ilgili makale inceleme ve değerlendirme
11 Coğrafya eğitimi ile ilgili makale inceleme ve değerlendirme
12 Coğrafya ile ilgili bir makale hazırlama ve sunma
13 Coğrafya ile ilgili bir makale hazırlama ve sunma
14 Coğrafya ile ilgili bir makale hazırlama ve sunma
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

*ALIM, M., Problems of geography education in Turkey, International Journal of Human Sciences, Vol 6, No 1 (2009) http://www. insanbilimleri. com/ ojs/ index. php/ uib/article/view/677 (2009).

*ALKAN, C., KURT, M., Özel Öğretim Yöntemleri (Disiplinlerin Öğretim Teknolojisi), Geliştirilmiş 4.Baskı, Anı Yay.,Ankara, 2014.

*CİN, Mustafa, Coğrafi Çevrenin Öğrenmeye Olan Etkisi , ww.yok.gov .tr/egitim/ogretme n/tez _ ozetleri/mcin.html,2008.

*CLARK, M. K., Macmillan Social Studies. Our Country and Other Lands, Macmillan Pub. Co.,Inc. New York, 1980.

*DOĞANAY, H., Okullarımızda Coğrafya Öğretiminin Temel Meseleleri, Milli Eğitim ve Kültür, Sayı.19, Ankara,1983.

*DOĞANAY, H., Coğrafya ve Liselerimizde Coğrafya Öğretimi (Müfredat) Programları, Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksel Kurumu, Coğrafya Araştırmaları Dergisi, Cilt 1, Sayı 1, Ankara, 1989.

*DOĞANAY, H., Coğrafya´ya Giriş, Atatürk Ünv. Yayın no:726, Kazım Karabekir Eğt. Fak., Yayın No.17,Erzurum, 1993.

*DOĞANAY, H., Coğrafyada Metodoloji. Genel Metotlar ve Özel Öğretim Metotları, MEB Yayınları, Öğretmen Meslek Kitapları Dizisi, Yayın No:1987, Anakara,1993.

*DOĞANAY, H., Coğrafya Öğretim Yöntemleri, 5.Baskı: Aktif Yayınevi, Erzurum,2002.

*EROL, O., Ortaöğretim Kurumlarında Coğrafya Öğretimi, Ortaöğretim Kurumları Sosyal Bilgiler Eğitimi ve Sorunları, Türk Eğitim Derneği Yayınları, Anakara,1987.

*GÜNGÖRDÜ, E., Liselerde Coğrafya Dersi Öğretimi, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara,2001.

*GÜNGÖRDÜ,E., Eğitim Fakülteleri İçin Coğrafyada Öğretim Yöntemleri, İlkeler ve Uygulamalar, Nobel Yay.Dağıt., Ankara, 2002.

*MEB, I. Sosyal Bilimler Eğitimi Kongresi (15-17 Mayıs 2003), İzmir, Tebliğler, Ankara,2004.

*ÖZGÜÇ, N., Beşeri Coğrafyada Veri Toplama ve Değerlendirme Yöntemleri, İÜEF.Yayını, İstanbul, 1984.

*ÖZTÜRK, C. ve DİLEK, D., Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi, PEGEM Yay., Ankara,2002.

*RIZA, E.T., Eğitimde Araç- Gereçler Teknolojisi, Göksu Fotokopi Ofset, İzmir,1992.

*Sosyal Bilimler Öğretimi: Öğretmen Eğitimi Dizisi. YÖK, Dünya Bankası Milli Eğitimi Geliştirme Projesi, Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi, Ankara, 1997.

*SÖNMEZ, V., Sosyal Bilgiler Öğretimi ve Öğretmen Kılavuzu, Anı Yay., Ankara, 1998.

*ŞAHİN,C., Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu. Sosyal Bilgiler, Gündüz.Eğt.Yay., Ankara,2003.

*ŞAHİN, Cemalettin, Türkiye’de Coğrafya Öğretimi (Sorunları-Çözüm Önerileri): Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara, 2001.

*ÜNLÜ, M., Coğrafya Öğretimi, Pegem Akademi, Ankara,2014.

*SEVER, R. (Editör), Eğitimde Coğrafya Okuryazarlığı-I, Pegem Akademi, Ankara, 2022.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte veya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Sosyal bilgilere konu olan disiplinlerdeki kuramsal bilgileri çeşitli yönleriyle yorumlar ve analiz eder.
7 Sosyal Bilgiler eğitiminin tarihsel, felsefi, toplumsal ve pedagojik temellerini analiz eder.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7
1 Coğrafya biliminin konusunu, ilkelerini, bölümlerini ve tarihçesini genel olarak bilir.
2 Coğrafya öğretiminde yöntem seçimini etkileyen faktörleri bilir.
3 Coğrafya öğretimindeki başlıca öğretim ilkelerini yorumlar.
4 Coğrafya öğretiminde kullanılabilecek öğretim yöntemlerini ve araç gereçleri bilir.
5 Coğrafya eğitimi ile ilgili makaleleri değerlendirir.
6 Belirlenen kurallara göre coğrafya ile ilgili bir makale hazırlar ve sunar.
7 Coğrafya eğitimi yönünden coğrafyanın beş ana temasını bilir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Ödev 30
2. Ödev 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 55
1. Final 45
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 16 16
Ödev 2 20 40
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6
dersAKTSKredisi 6