| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Sosyal Bilgilerde Çevre ve Barış Eğitimi | SBE 510 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SEVGİ COŞKUN KESKİN |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör Ayşegül KIRTEL |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Çağdaş sosyal bilgiler öğretimi içerisinde yer alan ve tüm dünyada kabul gören çevre ve barış eğitimi konularını incelemek. Ayrıca bu konu ile ilgili sorunlara çözüm önerileri getirmeye çalışarak sosyal bilgiler eğitimine dair yeni dinamikler oluşturmaya çalışmak. |
| Dersin İçeriği | İnsan hakları beyannamesi ve içeriğinin tartışılması-Çevre eğitimi nedir? Niçin çevre eğitimine ihtiyaç duyulmuştur-Barış eğitimi nedir? Niçin barış eğitimine ihtiyaç duyulmuştur?-Küresel ısınma ve çevre kirliliğinin nedenleri nelerdir?-Küresel ısınma, çevre kirliliğinin nasıl önüne geçilebilir?-Okulda şiddet, sokakta şiddet, dünyada şiddet konularının tartışılması-Sosyal bilgiler dersi içerisinde çevre ve barış eğitiminin yeri nedir?- Çevre ve barış eğitimine ilişkin projelerin incelenmesi-Çevre ve barış eğitimine dair sosyal bilgiler programının geliştirilmesi |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Çevre problemlerine dair yapılan çalışmaları tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 2 | Çevre problemlerine dair yapılan çalışmalarıın içerisinde yer almaya yönelik tutum geliştirir. | Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 3 | Sosyal bilgiler dersi bünyesinde çevre kirliği problemine yönelik çözüm yolları tasarlar. | Soru-Cevap, Gözlem, Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Sosyal bilgiler dersi bünyesinde çevre kirliği problemine yönelik öğrenci etkinlikleri geliştirir. | Problem Çözme, Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, | |
| 5 | Barış eğitimi dair yapılan çalışmaları tanır. | Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 6 | Barışı korumaya dair yapılan çalışmalarıın içerisinde yer almaya yönelik tutum geliştirir. | Soru-Cevap, Problem Çözme, Anlatım, | |
| 7 | Sosyal bilgiler dersi bünyesinde barışa yönelik öğrenci etkinlikleri geliştirir. | Problem Çözme, | |
| 8 | Sosyal bilgiler öğretiminde küresel konuların önemini fark eder. | Soru-Cevap, Anlatım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Tanışma ve dersin içeriği hakkında bilgi verilmesi | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
| 2 | İnsan hakları beyannamesi ve içeriğinin tartışılması | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
| 3 | Çevre eğitimi nedir? Niçin çevre eğitimine ihtiyaç duyulmuştur? | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
| 4 | Barış eğitimi nedir? Niçin barış eğitimine ihtiyaç duyulmuştur? | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
| 5 | Küresel ısınma ve çevre kirliliğinin nedenleri nelerdir? | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
| 6 | “Küresel ısınma, çevre kirliliğinin nasıl önüne geçilebilir?” konusuna dair tartışma yapılması | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
| 7 | Okulda şiddet, sokakta şiddet, dünyada şiddet konularının tartışılması | |
| 8 | Ara sınav | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
| 9 | Sosyal bilgiler dersi içerisinde çevre ve barış eğitiminin yeri nedir? | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
| 10 | Çevre eğitimine ilişkin projelerin incelenmesi | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
| 11 | Barış eğitimine ilişkin projelerin incelenmesi | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
| 12 | Çevre ve barış eğitimine dair sosyal bilgiler programının geliştirilmesi | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
| 13 | Çevre ve barış eğitimine dair sosyal bilgiler programının geliştirilmesi | Konuyla ilgili araştırmaların yapılması ve sonuçlarının sınıfa getirilmesi |
| 14 | Çevre ve barış eğitimine dair sosyal bilgiler programının geliştirilmesi |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | [1] Susan K. Jacobson, Mallory D. McDuff and Martha C. Monroe., Conservation Education and Outreach Techniques, 2006 [2] T. Tanner. Environmental Education Research, 1998 [3] Ian M. Harris, Mary Lee Morrison, and Timothy Reagan, Peace Education, 2002 [4] Peace Education -Yayınlanan tüm sayılar [5] Gavriel Salomon and Baruch Nevo, Peace Education: the Concept, Principles, and Practices Around the World, 2002 |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
| 2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
| 3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
| 4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
| 5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte veya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
| 6 | Sosyal bilgilere konu olan disiplinlerdeki kuramsal bilgileri çeşitli yönleriyle yorumlar ve analiz eder. | ||||||
| 7 | Sosyal Bilgiler eğitiminin tarihsel, felsefi, toplumsal ve pedagojik temellerini analiz eder. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Çevre problemlerine dair yapılan çalışmaları tanır. | |||||||
| 2 | Çevre problemlerine dair yapılan çalışmalarıın içerisinde yer almaya yönelik tutum geliştirir. | |||||||
| 3 | Sosyal bilgiler dersi bünyesinde çevre kirliği problemine yönelik çözüm yolları tasarlar. | |||||||
| 4 | Sosyal bilgiler dersi bünyesinde çevre kirliği problemine yönelik öğrenci etkinlikleri geliştirir. | |||||||
| 5 | Barış eğitimi dair yapılan çalışmaları tanır. | |||||||
| 6 | Barışı korumaya dair yapılan çalışmalarıın içerisinde yer almaya yönelik tutum geliştirir. | |||||||
| 7 | Sosyal bilgiler dersi bünyesinde barışa yönelik öğrenci etkinlikleri geliştirir. | |||||||
| 8 | Sosyal bilgiler öğretiminde küresel konuların önemini fark eder. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Ödev | 50 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
| Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Ödev | 1 | 20 | 20 |
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 1 | 1 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 152 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,08 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||