| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Metindilbilimsel Yaklaşım ve Uygulamalar | YTT 510 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi BEKİR İNCE |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Metinlerin anlamsal ve işlevsel boyutlarını, dilsel, dilbilgisel, sözcüksel ve biçemsel dil yapılarından yola çıkarak çözümleme ve yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde bu bağlamda metinler üzerine dil becerilerini geliştirici etkinlikler düzenleme. |
| Dersin İçeriği | İletişim birimi olarak metin, metinlerde yapı ve işlev ilişkisi, metin türlerini belirleyici dilsel, dilbilgisel ve biçemsel yapılar, metinlerin yapılarından yola çıkarak yapılan anlamsal çözümlemeler, çözümlemeler bağlamında sınıf-içi etkinlik oluşturma. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | İletişimsel bağlamda metin kavramını tanımlar. | ||
| 2 | Metinleri oluşturan bağlaşıklık ve bağdaşıklık düzeneklerini saptar. | ||
| 3 | Metin türlerine göre farklılaşan dil yapılarını açıklar. | ||
| 4 | Metinlerin içerik çözümlemelerini yapar. | ||
| 5 | Metinlerin türlerine ve dilsel yapılarına uygun etkinlikler düzenler. |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | İletişimin Birimi Olarak Metin Kavramı. Durum Bağlamı | |
| 2 | Metin Oluşturma Ölçütleri | |
| 3 | Metin Türü Belirleyici Ölçütler: Yapı ve İşlev | |
| 4 | Metin Yapısı: Yapı Katmanları Arasındaki İlişkiler | |
| 5 | Küçük Ölçekli Yapı: Dilbilgisel ve Sözcüksel Bağlaşıklık Düzenekleri | |
| 6 | Dilbilgisel Bağlaşıklık ve Sözcüksel Bağlaşıklık Çözümlemeleri | |
| 7 | Büyük Ölçekli yapı Ölçütleri ve Çözümlemeleri | |
| 8 | Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde metin çalışmalarının yeri ve önemi | |
| 9 | Yabancı dil öğretim ders kitaplarındaki etkinliklerin metin bilgisi bağlamında incelenmesi | |
| 10 | Yabancı dil öğretim ders kitaplarındaki etkinliklerin metin bilgisi bağlamında incelenmesi | |
| 11 | Yabancı dil olarak Türkçe dersleri için metin etkinlikleri hazırlama | |
| 12 | Yabancı dil olarak Türkçe dersleri için metin etkinlikleri hazırlama | |
| 13 | Yabancı dil olarak Türkçe dersleri için metin etkinlikleri hazırlama | |
| 14 | Genel değerlendirme |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Dilidüzgün, Ş. (2008).Türkçe Öğretiminde Metindilbilimsel Bağlamda Uygulamalı Bir Yaklaşım. Yayımlanmamış Doktora Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Göktürk, A. (1980). Okuma Uğraşı. 2. Bası, İstanbul: Çağdaş yayınları Georgakopoulu, A., Goutsos, D. (2003). Discourse Analysis: An introduction, Edinburgh: Edinburgh Uni.Press Kocaman, Ahmet, vd., (1996 ).Söylem Üzerine, Ankara: Hitit Yayınevi. |
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı |
|---|---|
| 1 | İletişimsel bağlamda metin kavramını tanımlar. |
| 2 | Metinleri oluşturan bağlaşıklık ve bağdaşıklık düzeneklerini saptar. |
| 3 | Metin türlerine göre farklılaşan dil yapılarını açıklar. |
| 4 | Metinlerin içerik çözümlemelerini yapar. |
| 5 | Metinlerin türlerine ve dilsel yapılarına uygun etkinlikler düzenler. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Kısa Sınav | 25 |
| 2. Kısa Sınav | 25 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 6 | 96 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
| Toplam İş Yükü | 160 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,4 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||