| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Türkçe Eğitiminde Uygulamalı Dilbilim Çalışmaları | TEG 609 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MUSTAFA ALTUN |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. MUSTAFA ALTUN, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Türkçe eğitiminde uygulamalı dil bilimi araştırmalarını karşılaştırmalı bir yaklaşımla tartışmalı bir zeminde aktarmaktır. |
| Dersin İçeriği | Birinci ve ikinci dil edinim kuramları, iki dillilik, uygulamalı dil bilimi çalışma ilke ve yöntemleri, literatürden örnekler |
| Kalkınma Amaçları |
|---|
|
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Dil edinimi ve dil öğretiminin dilbilimle ilişkisini bilir. | Beyin Fırtınası, Rol Oynama, | |
| 2 | Dil becerilerinin dilbilimle ilişkisini bilir. | Gezi / Gözlem, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Türkçe eğitiminde uygulamalı dil bilimi çalışmalarını bilir. | Gezi / Gözlem, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Uygulamalı Dilbilimin Genel Çerçevesi | |
| 2 | Dil Edinimi | |
| 3 | İkidillilik | |
| 4 | Dil Siyaseti ve Planlaması | |
| 5 | Dil-Kültür İlişkisi | |
| 6 | Metindilbilim-Edimbilim | |
| 7 | Dil-Beyin-Zihin | |
| 8 | Vize Sınavı | |
| 9 | Dinleme, Konuşma, Okuma ve Yazma Eğitimi | |
| 10 | Dil Bilgisi Öğretimi | |
| 11 | Ölçme ve Değerlendirme | |
| 12 | Çocuk Dili ve Çocuk Edebiyatı | |
| 13 | Dijital Türkçe Öğretimi | |
| 14 | Genel Değerlendirme |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | CAN, Tuncer (Tarihsiz), Erken Çocukluk Döneminde Dil Edinimi, İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzakten Eğitim Fakültesi GÜVENDİR, Güvendir, Işıl Gamze Yıldız (2014), Dil Edinimi, Anı Yayıncılık. KARAKAYA, Zeki (2008), Dil Edinimi Okulöncesi Dil ve Oyun Eğitimi, E Yazı Yayınları. ÖZÜDOĞRU, Özüdoğru, Hakan Dilman (2014), Anadil Edinimi ve Yabancı Dil Öğrenim Kuramları, Anı Yayıncılık. AKAY AHMED, Asuman, FİŞEKÇİOĞLU, Aslı (2019), Dil Kullanıcısı Bağlamında Kuramdan Uygulamaya Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi, Nobel Akademik Yayıncılık, 576 s. ALYILMAZ, Semra, ŞENGÜL, Kübra (2017), Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Dil Öğrenme Stratejileri, Kesit Yayınları. ARTUÇ, Seda (2014), Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Şiir Metinlerinden Yararlanma, Nobel Yayın Dağıtım, 175 s. BAŞKAN, Özcan (2006), Yabancı Dil Öğretimi İlkeler ve Çözümler, İstanbul, Multilingual Yayınları, 272 s. BENZER, Ahmet (2020), Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde İşlevsel Dil Bilgisi, Pegem Akademi, 192 s. BİROL, Cem- ÖZBAY, Murat (2013), Yabancılara Türkçe Öğretimi İçin Ölçme ve Değerlendirme Soruları, Pegem Yayınları. BOYLU, Emrah, İLTAR, Latif (Editörler) (2019), Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Politika, Program, Yöntem ve Öğretim, Pegem Akademi, 302 s. BOYLU, Emrah (2019), Kuramdan Uygulamaya Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Ölçme ve Değerlendirme, Pegem Akademi, 200 s. CEM DEĞER, Ayşe- ÇETİN, Betül- OFLAZ KÖLECİ, Emine (2017), Kuramdan Uygulamaya Yabancılara Türkçe Dilbilgisi Öğretimi, Pegem Akademi Yayınları, 164 s. DEMİREL, Özcan (2010), Yabancı Dil Öğretimi, Pegem Yayınları, 208 s. DEMİRCAN, Ömer (1993), Yabancı Dil Öğretim Yöntemleri, İstanbul, Ekin Yayınıcılık, (2002, Der Yayınları, 336 s., 2012, 436 s.). DEVELİ, Hayati, YILDIZ, Cemal, BALCI, Mustafa, GÜLTEKİN, İbrahim, MELANLIOĞLU, Deniz (2017), Uygulamalı Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi El Kitabı (1-2 Cilt Takım), Kesit Yayınları. (yeni) ERDEM, İlhan, DOĞAN, Bahar, ALTUNKAYA, Hatice (Editörler) (2019), Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi, Pegem Akademi, 304 s. DURMUŞ, Mustafa-OKUR, Alpaslan (Editörler) (2018), Yabancılara Türkçe Öğretimi El Kitabı, Grafiker Yayınları, 2. Baskı, 580 s. ERDOĞAN, Tolga vd. (2018), Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Uygulama Örnekleri, Eğitem Kitap, 208 s. ERSEN-RASCH, Margarete, ONASI, Erdoğan (2015), Yabancı Dil Olarak Türkçe Dilbilgisi, Papatya Yayıncılık, 418 s. EXTRA, Guus-YAĞMUR, Kutlay (Editörler) (2013), Dil Zengini Avrupa-Avrupa'da Çokdilli Politika ve Uygulama Eğilimleri, Cambridge University Press-British Council. [Tam metin] (pdf) FREEMAN, Diane Larsen-ANDERSON, Marti (2014), Dil Öğretim Teknik ve İlkeleri, (Çeviren: Mehrali Calp), Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Yayınları, xxviii+307 s. GÜZEL, Abdurrahman (2011), İki Dillilik-Almanya Örneği, Öncü Kitap. GÜZEL, Abdurrahman-BARIN, Erol (2013), Yabancı Dil Olarak Türkçenin Öğretimi, Akçağ Yayınları, 310 s. HENGİRMEN, Mehmet ( 1996), Yabancılara Türkçe Öğretim Yöntemleri ve TÖMER Yöntemi, Ankara. İNAL, Sevim, TUNABOYLU, Oya (2024), Kuramdan Uygulamaya Dil Edinimi, Nobel Yayınevi, 536 s. KARAGÖL, Efecan (2019), Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Dinleme Becerisi, Pegem Akademi, 186 s. KARATAY, Halit (Editör) (2019), Akademik Türkçe, Pegem Akademi, 512 s. KARATAY, Halit (Editör) (2020), Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi El Kitabı, Pegem Akademi. KARDAŞ, Mehmet Nuri (Editör) (2019), Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi, Pegem Akademi, 416 s. KAYA, Zeki (2006), Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme, Pegem Yayınları [Tam metin] (pdf) KILIÇ, Uğur- TAKIL, M. Burcu (2017), Oyunlar ve Etkinliklerle Türkçe Öğretimi (A1-A2), YDS Publishing, KILINÇ, Aziz -ŞAHİN, Abdullah (editörler) (2011), Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi, Pegem Yayınları NURLU, Muammer (2011), Fransa'da Türkçe Öğretimi, Sarkaç Yayınevi, Ankara. ÖZDOĞRU, Murat-DİLMAN, Hakan (2014), Anadil Edinimi ve Yabancı Dil Öğrenim Kuramları, Anı Yayıncılık, 96 s. PİLANCI, Hülya (2019), Açık ve Uzaktan Türkçe Öğrenme Sistemleri İçin Ölçütler, Pegem Akademi, 84 s. SARIÇOBAN, Arif (Editön), (2015), Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Metodolojisi, Anı Yayıncılık, 400 s. ŞAHİN, Abdullah Şahin (2018), Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi, Pegem, 2. Baskı, 752 s. ŞAHİN, Yusuf (2018), Yabancı Dilde Ölçme ve Değerlendirme, Pegem, 170 s. ŞEN, Ülker (Editör) (2019), Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi, Pegem Akademi, 224 s. ŞİMŞEK, Pınar (2018), Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Ana Dil ve Dil Ailesi Etkisi, Pegem Akademi, 278. TARCAN, Ahmet (2004), Yabancı Dil Öğretim Teknikleri, Nobel Yayın Dağııtm, 94 s. TÜFEKÇİOĞLU, Burak (2018), Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Akademik Sözcükler, Pegem Akademi, 130 s. YAYLI, Derya-BAYYURT, Yasemin (2009), Yabancılara Türkçe Öğretimi, Anı Yayınları, Genişletilmiş 4. Baskı, 260 s. YILDIRIM, Faruk-TÜFEKÇİOĞLU, Burak (2016), Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi-Kuramlar-Yöntemler-Beceriler-Uygulamalar, Pegem Akademi Yayınları. YILDIZ, Cemal (2012), Yurt Dışında Yaşayan Türk Çocuklarına Türkçe Öğretimi (Almanya Örneği), Yurtdışı Türkler ve Akraba Topluluklar Başkanlığı, Ankara, x+298 s. YİĞİT, Murat (2018), Kültürel Etkileşim Bağlamında Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi, Hiperlink Yayınları, 150 s.
|
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Dil öğretim yaklaşımlarını kuramsal ve uygulamalı düzeyde analiz eder; geleneksel ve çağdaş modelleri karşılaştırarak Türkçe eğitimi için özgün öğretim stratejileri geliştirir. | X | |||||
| 2 | Türkçe eğitimi alanında kullanılan ölçme ve değerlendirme araçlarını eleştirel biçimde değerlendirir; bilimsel geçerlilik ve güvenirlik ilkelerine dayalı özgün ölçme araçları tasarlar. | X | |||||
| 3 | Farklı ülkelerin anadili öğretimi programlarını tarihsel, kuramsal ve yapısal açıdan karşılaştırır; bu karşılaştırmalardan hareketle Türkçe öğretimine yenilikçi program tasarımları önerir. | X | |||||
| 4 | Yenileşme dönemi dil tartışmalarını, Millî Edebiyat ve Cumhuriyet dönemi dil anlayışlarını tarihsel ve sosyo-kültürel bağlamda analiz eder; Türkiye Türkçesinin gelişim sürecini dil politikaları açısından değerlendirir. | X | |||||
| 5 | Tanzimat dönemi eğitim sistemi ile dönemin romanları arasındaki etkileşimi inceler; romanlarda yansıtılan eğitim problemlerini günümüz eğitim anlayışıyla karşılaştırarak eleştirel çıkarımlar yapar. | ||||||
| 6 | Estetik ve edebî değer kavramlarını felsefi ve kuramsal temelleriyle ilişkilendirir; çocuk kitaplarını edebî değer ve sanat anlayışı bakımından değerlendirir. | ||||||
| 7 | Yaş gruplarına göre sözcük gelişimini dil edinimi kuramlarıyla ilişkilendirir; sözcük öğretimine yönelik özgün strateji ve etkinlikler geliştirir. | X | |||||
| 8 | Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde kullanılacak materyalleri (ders kitabı, dijital ortam, Web 2.0 araçları) pedagojik ilkelere uygun biçimde tasarlar, uygular ve değerlendirir. | X | |||||
| 9 | Dilbilimsel kuramlar ile Türkçe eğitimi uygulamaları arasındaki ilişkiyi analiz eder; uygulamalı dilbilim verilerini öğretim tasarımlarına dönüştürür. | X | |||||
| 10 | İki dillilik bağlamında Türkçenin yabancı veya ikinci dil olarak öğretiminde kullanılabilecek öğretim stratejilerini değerlendirir. | X | |||||
| 11 | Türkçe öğretimiyle ilgili güncel araştırmaları nitel ve nicel yöntemler açısından analiz eder ve kendi araştırma tasarımını oluşturur. | X | |||||
| 12 | Türkçe öğretim programlarını çağdaş program geliştirme ilkeleri doğrultusunda eleştirir ve iyileştirme önerileri geliştirir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Dil edinimi ve dil öğretiminin dilbilimle ilişkisini bilir. | 5 | 3 | 3 | 1 | 0 | 0 | 5 | 2 | 5 | 2 | 2 | 1 |
| 2 | Dil becerilerinin dilbilimle ilişkisini bilir. | 5 | 3 | 3 | 1 | 0 | 0 | 5 | 2 | 5 | 2 | 2 | 1 |
| 3 | Türkçe eğitiminde uygulamalı dil bilimi çalışmalarını bilir. | 5 | 2 | 2 | 1 | 0 | 0 | 5 | 2 | 5 | 2 | 2 | 1 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| 1. Ödev | 40 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Ödev | 1 | 15 | 15 |
| Final | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü | 145 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,8 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||