Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi TEG 614 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde farklı materyaller kullanılmaktadır. Bu materyallerin hangilerinin eğitim süreçlerinde etkin kullanıldığı, nasıl geliştirildiği bu açıdan önem arz etmektedir. Bu bağlamda dersin açılması isabetli olacaktır.

Dersin İçeriği

Yabancı dil olarak Türkçenin öğretiminde farklı seviyelere göre uygulanabilecek ders materyallerinin geliştirilmesi ve tasarımı; üretilen materyallerin sınıf ortamı ve sınıf dışı ortamlarda denenmesi ve test edilmesi.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Ders kitaplarının tasarım süreçlerini bilir. Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, Rol Oynama, Mikro Öğretim, Kısa Cevaplı Testler,
2 Web 2.0 araçlarının tasarım süreçlerini bilir. Anlatım, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, Gezi / Gözlem, Mikro Öğretim, Kısa Cevaplı Testler,
3 Malzeme tasarımı yapar. Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, Mikro Öğretim, Kısa Cevaplı Testler,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş: Dönem planı, kaynak ve etkinliklerin açıklanması
2 Malzeme geliştirme ilkeleri & Avrupa Ortak Öneriler Çerçevesi
3 Yabancılara Türkçe öğretim malzemeleri (Ders Kitabı, CD vs.)
4 Yabancılara Türkçe öğretim malzemeleri (Ders Kitabı, CD vs.)
5 Web 2.0 araçları
6 Web 2.0 araçları
7 Geliştirilecek malzemenin konusu, formatı, görselliği vs.
8 Geliştirilecek malzemenin konusu, formatı, görselliği vs.
9 Ara Sınav
10 Malzeme sunumu ve değerlendirme
11 Malzeme sunumu ve değerlendirme
12 Malzeme sunumu ve değerlendirme
13 Malzeme sunumu ve değerlendirme
14 Genel Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

McDonough, J. & C. Shaw, (2005). Materials and Methods in ELT, (2nd Edt.); A Teacher?s Guide, Blackwell Publishing.
Saricoban, A., Tavil, Zekiye Müge (2012), Yabancı Dil Öğretiminde Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı, Anı Yayıncılık.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Dil öğretim yaklaşımlarını kuramsal ve uygulamalı düzeyde analiz eder; geleneksel ve çağdaş modelleri karşılaştırarak Türkçe eğitimi için özgün öğretim stratejileri geliştirir.
2 Türkçe eğitimi alanında kullanılan ölçme ve değerlendirme araçlarını eleştirel biçimde değerlendirir; bilimsel geçerlilik ve güvenirlik ilkelerine dayalı özgün ölçme araçları tasarlar.
3 Farklı ülkelerin anadili öğretimi programlarını tarihsel, kuramsal ve yapısal açıdan karşılaştırır; bu karşılaştırmalardan hareketle Türkçe öğretimine yenilikçi program tasarımları önerir.
4 Yenileşme dönemi dil tartışmalarını, Millî Edebiyat ve Cumhuriyet dönemi dil anlayışlarını tarihsel ve sosyo-kültürel bağlamda analiz eder; Türkiye Türkçesinin gelişim sürecini dil politikaları açısından değerlendirir.
5 Tanzimat dönemi eğitim sistemi ile dönemin romanları arasındaki etkileşimi inceler; romanlarda yansıtılan eğitim problemlerini günümüz eğitim anlayışıyla karşılaştırarak eleştirel çıkarımlar yapar.
6 Estetik ve edebî değer kavramlarını felsefi ve kuramsal temelleriyle ilişkilendirir; çocuk kitaplarını edebî değer ve sanat anlayışı bakımından değerlendirir.
7 Yaş gruplarına göre sözcük gelişimini dil edinimi kuramlarıyla ilişkilendirir; sözcük öğretimine yönelik özgün strateji ve etkinlikler geliştirir.
8 Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde kullanılacak materyalleri (ders kitabı, dijital ortam, Web 2.0 araçları) pedagojik ilkelere uygun biçimde tasarlar, uygular ve değerlendirir.
9 Dilbilimsel kuramlar ile Türkçe eğitimi uygulamaları arasındaki ilişkiyi analiz eder; uygulamalı dilbilim verilerini öğretim tasarımlarına dönüştürür.
10 İki dillilik bağlamında Türkçenin yabancı veya ikinci dil olarak öğretiminde kullanılabilecek öğretim stratejilerini değerlendirir.
11 Türkçe öğretimiyle ilgili güncel araştırmaları nitel ve nicel yöntemler açısından analiz eder ve kendi araştırma tasarımını oluşturur.
12 Türkçe öğretim programlarını çağdaş program geliştirme ilkeleri doğrultusunda eleştirir ve iyileştirme önerileri geliştirir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Ders kitaplarının tasarım süreçlerini bilir.
2 Web 2.0 araçlarının tasarım süreçlerini bilir.
3 Malzeme tasarımı yapar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 1 42 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 1 50 50
Ara Sınav 1 1 1
Ödev 1 50 50
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 144
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,76
dersAKTSKredisi 6