| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Türkçe Öğretimi Yaklaşım ve Modelleri | TEG 616 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ALPARSLAN OKUR |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Türkçe öğretiminde kullanılan geleneksel ve çağdaş yaklaşımların kavranması, bu konudaki güncel gelişmelerin takip edilerek dünyadaki ana dili öğretim yaklaşımlarının eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilmesi |
| Dersin İçeriği | 20.yüzyıldan bu yana dil öğretim yaklaşımları üzerine çalışmalar yürütülmekte bu doğrultuda ana dili öğretiminde çeşitli yaklaşım ve yöntemlerden yararlanılmaktadır. Bu dersin içeriğinde dil öğretim yaklaşımları genel bir çerçevede ele alınacak daha sonra bu yaklaşımlardan tarihi süreçte ve günümüzde en çok kabul görmüş olanları davranışçı, bilişsel ve yapılandırmacı dil yaklaşımları uygulama örnekleri ile ele alınacaktır. İkinci aşamada dünyada ana dili öğretiminde kullanılan yaklaşımlar ve yapılan uygulamalar incelenecek ve son olarak incelenen yaklaşımların birbirleriyle karşılaştırılması ve değerlendirilmesi yapılacaktır. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Dil öğretim yaklaşımlarına ait kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilir | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 2 | Geleneksel ve çağdaş dil öğretim yaklaşımları arasındaki farkları ayırteder. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Türkçe öğretimindeki kullanılan yaklaşımları ait kavramları ve kavramlar arası ilişkileri kavrar. | Anlatım, Tartışma, | |
| 4 | Türkçe öğretimindeki kullanılan yaklaşımları temel alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular. | Anlatım, Tartışma, | |
| 5 | Dünyada ana dili öğretiminde kullanılan yaklaşımları yorumlar ve değerlendirir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Dil Öğretim Yaklaşımlar | |
| 2 | Davranışçı Dil Öğretim Yaklaşımı | |
| 3 | Bilişsel Dil Öğretim Yaklaşımı | |
| 4 | Yapılandırıcı Dil Öğretim Yaklaşımı | |
| 5 | Ana Dili Öğretimde Kullanılan Güncel Yaklaşımların İzlenmesi | |
| 6 | Türkçe Öğretimindeki Kullanılan Yaklaşımlar | |
| 7 | Türkçe Öğretim Programlarında Kullanılan Yaklaşımlar (2006 Öncesi) | |
| 8 | Türkçe Öğretim Programında Kullanılan Yaklaşım (2006 sonrası ) | |
| 9 | Dünyada Ana Dili Öğretiminde Kullanılan Yaklaşımlar | |
| 10 | Finlandiya Dil Öğretim Yaklaşımı | |
| 11 | Kore Dil Öğretim Yaklaşımı | |
| 12 | ABD Dil Öğretim Yaklaşımı | |
| 13 | Dünyada Ana Dili Öğretiminde Kullanılan Yaklaşımların Karşılaştırılması ve Değerlendirilmesi | |
| 14 | Genel Değerlendirme |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Yalçın, A. (2006). Türkçe Öğretim Yöntemleri ve Yeni Yaklaşımlar. Akçağ Yayınları Arıcı, A.F. (2010).Türkçe Öğretiminde Kullanılan Strateji-Yöntem ve Teknikler. Atatürk Üniversitesi Dergisi. Güneş, F.( 2009). Türkçe Öğretiminde Günümüz Gelişmeleri ve Yapılandırıcı Yaklaşım. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 11, S: 1-21. Güneş, F. (2007). Türkçe Öğretimi ve Zihinsel Yapılandırma, Nobel Yayınları |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Dil öğretim yaklaşımlarını kuramsal ve uygulamalı düzeyde analiz eder; geleneksel ve çağdaş modelleri karşılaştırarak Türkçe eğitimi için özgün öğretim stratejileri geliştirir. | ||||||
| 2 | Türkçe eğitimi alanında kullanılan ölçme ve değerlendirme araçlarını eleştirel biçimde değerlendirir; bilimsel geçerlilik ve güvenirlik ilkelerine dayalı özgün ölçme araçları tasarlar. | ||||||
| 3 | Farklı ülkelerin anadili öğretimi programlarını tarihsel, kuramsal ve yapısal açıdan karşılaştırır; bu karşılaştırmalardan hareketle Türkçe öğretimine yenilikçi program tasarımları önerir. | ||||||
| 4 | Yenileşme dönemi dil tartışmalarını, Millî Edebiyat ve Cumhuriyet dönemi dil anlayışlarını tarihsel ve sosyo-kültürel bağlamda analiz eder; Türkiye Türkçesinin gelişim sürecini dil politikaları açısından değerlendirir. | ||||||
| 5 | Tanzimat dönemi eğitim sistemi ile dönemin romanları arasındaki etkileşimi inceler; romanlarda yansıtılan eğitim problemlerini günümüz eğitim anlayışıyla karşılaştırarak eleştirel çıkarımlar yapar. | ||||||
| 6 | Estetik ve edebî değer kavramlarını felsefi ve kuramsal temelleriyle ilişkilendirir; çocuk kitaplarını edebî değer ve sanat anlayışı bakımından değerlendirir. | ||||||
| 7 | Yaş gruplarına göre sözcük gelişimini dil edinimi kuramlarıyla ilişkilendirir; sözcük öğretimine yönelik özgün strateji ve etkinlikler geliştirir. | ||||||
| 8 | Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde kullanılacak materyalleri (ders kitabı, dijital ortam, Web 2.0 araçları) pedagojik ilkelere uygun biçimde tasarlar, uygular ve değerlendirir. | ||||||
| 9 | Dilbilimsel kuramlar ile Türkçe eğitimi uygulamaları arasındaki ilişkiyi analiz eder; uygulamalı dilbilim verilerini öğretim tasarımlarına dönüştürür. | ||||||
| 10 | İki dillilik bağlamında Türkçenin yabancı veya ikinci dil olarak öğretiminde kullanılabilecek öğretim stratejilerini değerlendirir. | ||||||
| 11 | Türkçe öğretimiyle ilgili güncel araştırmaları nitel ve nicel yöntemler açısından analiz eder ve kendi araştırma tasarımını oluşturur. | ||||||
| 12 | Türkçe öğretim programlarını çağdaş program geliştirme ilkeleri doğrultusunda eleştirir ve iyileştirme önerileri geliştirir. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Dil öğretim yaklaşımlarına ait kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilir | ||||||||||||
| 2 | Geleneksel ve çağdaş dil öğretim yaklaşımları arasındaki farkları ayırteder. | ||||||||||||
| 3 | Türkçe öğretimindeki kullanılan yaklaşımları ait kavramları ve kavramlar arası ilişkileri kavrar. | ||||||||||||
| 4 | Türkçe öğretimindeki kullanılan yaklaşımları temel alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular. | ||||||||||||
| 5 | Dünyada ana dili öğretiminde kullanılan yaklaşımları yorumlar ve değerlendirir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Kısa Sınav | 25 |
| 2. Kısa Sınav | 25 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 6 | 96 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
| Toplam İş Yükü | 160 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,4 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||