Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Karşılaştırmalı Ana Dili Öğretimi Ders Kitapları İ TEG 612 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ALPARSLAN OKUR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı İlköğretim Türkçe (6-8. sınıflar) müfredatı ile ders kitaplarını; Avrupa ülkeleri başta olmak üzere dünyadaki belli başlı ülkelerin (ABD, Rusya, Japonya, İran vs.) ana dili öğretimi müfredatlarını ve ders kitapları ile karşılaştırmak.
Dersin İçeriği A. Türkçe Öğretimi
1. Türkçe Öğretiminin Tarihçesi
2. Türkçe Öğretimi Programları
3. 2006 Türkçe Öğretimi Programı
B. Türkçe Öğretimi Ders Kitapları (6-8. sınıf)
C. Bazı ülkelerin ana dili öğretimi müfredatları ve Türkçe ile karşılaştırma
D. Bazı ülkelerin ana dili öğretimi ders kitapları ve Türkçe ile karşılaştırma
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Türkçe öğretiminin tarihi gelişimini bilir. Anlatım, Beyin Fırtınası,
2 Türkçe Öğretiminde uygulanan müfredatları tanır. Anlatım, Beyin Fırtınası,
3 Yürürlükteki Türkçe Öğretim Programına vâkıf olur. Anlatım, Beyin Fırtınası,
4 Bazı ülkelere ait ana dili öğretimi müfredatları hakkında bilgi sahibi olur. Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma,
5 Türkçe Öğretim Programını en az bir ülkeye ait ana dili öğretimi programıyla karşılaştırabilir. Anlatım, Tartışma,
6 İlköğretim okullarında okutulmakta olan Türkçe (6-8. sınıf) ders kitaplarını inceler. Anlatım, Tartışma,
7 Bir Türkçe (6-8. sınıf) ders kitabını en az bir ülkenin ana dili öğretimi ders kitabıyla karşılaştırabilir. Anlatım, Tartışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Türkçe Öğretimine genel bir bakış ve Türkçe Öğretiminin Tarihçesi
2 Türkçe Öğretimi Programları ve 2006 Türkçe Öğretimi Programı
3 Avrupa ülkeleri ana dili öğretim programı incelemesi (İngiltere, Fransa, Almanya ve Hollanda örnekleri)
4 Türkçe ve Avrupa ülkeleri dil öğretim programı karşılaştırması (Türkçe ve İngilizce-Fransızca)
5 Türkçe ve Avrupa ülkeleri dil öğretim programı karşılaştırması (Türkçe ve Almanca-Hollandaca)
6 ABD, Rusya, Japonya ve İran ana dili öğretimi programı/politikası incelemesi
7 Türkçe ve ABD, Rusya, Japonya ve İran ana dili öğretimi programı/politikası karşılaştırması
8 Ara Sınav
9 Türkçe Öğretimi ders kitaplarına genel bir bakış
10 Türkçe ve diğer ülke ana dili öğretimi ders kitabı karşılaştırması
11 Türkçe ve diğer ülke ana dili öğretimi ders kitabı karşılaştırması
12 Türkçe ve diğer ülke ana dili öğretimi ders kitabı karşılaştırması
13 Türkçe ve diğer ülke ana dili öğretimi ders kitabı karşılaştırması
14 Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu Fahri Temizyürek, Ahmet Balcı “Cumhuriyet Dönemi İlköğretim Okulları Türkçe Programları” 2006 Nobel Yayınları
Leyla Subaşı Uzun, Kutlay Yağmur, Alpaslan Okur, Hakan Ülper vd. “Türkçe Ders Kitabı Çözümlemeleri” 2010 Pegema Yayınları
İlköğretım Türkçe Programı (6-8. Sınıf), 2006 MEB
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Dil öğretim yaklaşımlarını kuramsal ve uygulamalı düzeyde analiz eder; geleneksel ve çağdaş modelleri karşılaştırarak Türkçe eğitimi için özgün öğretim stratejileri geliştirir.
2 Türkçe eğitimi alanında kullanılan ölçme ve değerlendirme araçlarını eleştirel biçimde değerlendirir; bilimsel geçerlilik ve güvenirlik ilkelerine dayalı özgün ölçme araçları tasarlar.
3 Farklı ülkelerin anadili öğretimi programlarını tarihsel, kuramsal ve yapısal açıdan karşılaştırır; bu karşılaştırmalardan hareketle Türkçe öğretimine yenilikçi program tasarımları önerir.
4 Yenileşme dönemi dil tartışmalarını, Millî Edebiyat ve Cumhuriyet dönemi dil anlayışlarını tarihsel ve sosyo-kültürel bağlamda analiz eder; Türkiye Türkçesinin gelişim sürecini dil politikaları açısından değerlendirir.
5 Tanzimat dönemi eğitim sistemi ile dönemin romanları arasındaki etkileşimi inceler; romanlarda yansıtılan eğitim problemlerini günümüz eğitim anlayışıyla karşılaştırarak eleştirel çıkarımlar yapar.
6 Estetik ve edebî değer kavramlarını felsefi ve kuramsal temelleriyle ilişkilendirir; çocuk kitaplarını edebî değer ve sanat anlayışı bakımından değerlendirir.
7 Yaş gruplarına göre sözcük gelişimini dil edinimi kuramlarıyla ilişkilendirir; sözcük öğretimine yönelik özgün strateji ve etkinlikler geliştirir.
8 Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde kullanılacak materyalleri (ders kitabı, dijital ortam, Web 2.0 araçları) pedagojik ilkelere uygun biçimde tasarlar, uygular ve değerlendirir.
9 Dilbilimsel kuramlar ile Türkçe eğitimi uygulamaları arasındaki ilişkiyi analiz eder; uygulamalı dilbilim verilerini öğretim tasarımlarına dönüştürür.
10 İki dillilik bağlamında Türkçenin yabancı veya ikinci dil olarak öğretiminde kullanılabilecek öğretim stratejilerini değerlendirir.
11 Türkçe öğretimiyle ilgili güncel araştırmaları nitel ve nicel yöntemler açısından analiz eder ve kendi araştırma tasarımını oluşturur.
12 Türkçe öğretim programlarını çağdaş program geliştirme ilkeleri doğrultusunda eleştirir ve iyileştirme önerileri geliştirir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Türkçe öğretiminin tarihi gelişimini bilir.
2 Türkçe Öğretiminde uygulanan müfredatları tanır.
3 Yürürlükteki Türkçe Öğretim Programına vâkıf olur.
4 Bazı ülkelere ait ana dili öğretimi müfredatları hakkında bilgi sahibi olur.
5 Türkçe Öğretim Programını en az bir ülkeye ait ana dili öğretimi programıyla karşılaştırabilir.
6 İlköğretim okullarında okutulmakta olan Türkçe (6-8. sınıf) ders kitaplarını inceler.
7 Bir Türkçe (6-8. sınıf) ders kitabını en az bir ülkenin ana dili öğretimi ders kitabıyla karşılaştırabilir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 30
1. Ödev 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 6 96
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Toplam İş Yükü 160
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,4
dersAKTSKredisi 6