| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Eğitimde Program Geliştirmenin Temelleri | TEG 611 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ÖMER FARUK TUTKUN |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Eğitim programları ile ilgili temel teori, ilke, yaklaşımlar ve uygulamalar hakkında kazanım oluşturma ve Türkçe dersi ile ilgili eğitim programları hazırlayabilme ve bir Türkçe ders programın değerlendirebilme becerisi kazandırma. |
| Dersin İçeriği | Planlı eğitim nedir ve niçin uygulanmalıdır, eğitimde program geliştirme temel kavramlar, ilkeler ve modeller tanıma, bir eğitim programının öğeleri ve bu öğelerin içeriğini tanıma, bir eğitim programı oluşturma ve bir eğitim programını değerlendirebilme. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Eğitimde program geliştirmede temel kavramlar bilgisi. | ||
| 2 | Program geliştirme ile ilgili temel sınıflamalar bilgisi. | ||
| 3 | Eğitim programının öğeleri bilgisi. | ||
| 4 | Eğitim programı hazırlama ilkeleri bilgisi. | ||
| 5 | Eğitimde program geliştirmenin gerekliliğini kavrayabilme. | ||
| 6 | Özgün bir eğitim programı hazırlayabilme. | ||
| 7 | Bir eğitim programının öğelerini tutarlı olarak analiz edebilme. | ||
| 8 | Analiz sonuçlarına göre bir eğitim programın yenileyebilme. | ||
| 9 | Bir eğitim programın iç ve dış ölçütler açısından değerlendirebilme. | ||
| 10 | Eğitim programın değerlendirmesinin gerekliliğine inanış |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Açık sistem olarak eğitim. | |
| 2 | Program Geliştirmenin dünyada ve Türkiye?de tarihi. | |
| 3 | Eğitimde hedefler, belirleyiciler ve süzgeçler. | |
| 4 | Aşamalı sınıflama ve hedef yazma ilkeleri. | |
| 5 | Davranışkazanımöğrenme çıktıları | |
| 6 | İçerik, içerik düzenleme ilkeleri. | |
| 7 | Öğrenme-öğretme süreçleri ve öğeleri | |
| 8 | Öğrenci katılımı | |
| 9 | Öğretim strateji ve yöntemleri. | |
| 10 | Araç-gereç, materyaller | |
| 11 | Sınıf düzeni | |
| 12 | Öğretmen niteliği | |
| 13 | Değerlendirme | |
| 14 | Alanı ile ilgili bir yıllık, ünite ve günlük plan-ders planı hazırlama. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Demirel, Ö. (2005). Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: PegemA Yayıncılık. Erden, M. (1998). Eğitimde Program Değerlendirme. Ankara: Anı Yayıncılık. Ertürk, S. (1993). Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Meteksan. Sönmez, V. (2007). Program Geliştirmede Öğretmen El Kitabı. Ankara: Anı Yayıncılık. Tyler, R. W., (1949). Basic Principles of Curriculum and Instruction. The University of Chicago Press. Uzunboylu, H. Ve Hürsen, Ç. (2008). Eğitim Programları ve Değerlendirilmesi. Ankara: Öğreti. Tyler, R. W. (1949). Basic Principles of Curriculum and Instruction. The University of Chicago Press. Chicago and London. Worthen, B. R., & James, R. S. (1987). Educational Evaluation. Longman, London. |
| Ders Kaynakları | |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Dil öğretim yaklaşımlarını kuramsal ve uygulamalı düzeyde analiz eder; geleneksel ve çağdaş modelleri karşılaştırarak Türkçe eğitimi için özgün öğretim stratejileri geliştirir. | ||||||
| 2 | Türkçe eğitimi alanında kullanılan ölçme ve değerlendirme araçlarını eleştirel biçimde değerlendirir; bilimsel geçerlilik ve güvenirlik ilkelerine dayalı özgün ölçme araçları tasarlar. | ||||||
| 3 | Farklı ülkelerin anadili öğretimi programlarını tarihsel, kuramsal ve yapısal açıdan karşılaştırır; bu karşılaştırmalardan hareketle Türkçe öğretimine yenilikçi program tasarımları önerir. | ||||||
| 4 | Yenileşme dönemi dil tartışmalarını, Millî Edebiyat ve Cumhuriyet dönemi dil anlayışlarını tarihsel ve sosyo-kültürel bağlamda analiz eder; Türkiye Türkçesinin gelişim sürecini dil politikaları açısından değerlendirir. | ||||||
| 5 | Tanzimat dönemi eğitim sistemi ile dönemin romanları arasındaki etkileşimi inceler; romanlarda yansıtılan eğitim problemlerini günümüz eğitim anlayışıyla karşılaştırarak eleştirel çıkarımlar yapar. | ||||||
| 6 | Estetik ve edebî değer kavramlarını felsefi ve kuramsal temelleriyle ilişkilendirir; çocuk kitaplarını edebî değer ve sanat anlayışı bakımından değerlendirir. | ||||||
| 7 | Yaş gruplarına göre sözcük gelişimini dil edinimi kuramlarıyla ilişkilendirir; sözcük öğretimine yönelik özgün strateji ve etkinlikler geliştirir. | ||||||
| 8 | Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde kullanılacak materyalleri (ders kitabı, dijital ortam, Web 2.0 araçları) pedagojik ilkelere uygun biçimde tasarlar, uygular ve değerlendirir. | ||||||
| 9 | Dilbilimsel kuramlar ile Türkçe eğitimi uygulamaları arasındaki ilişkiyi analiz eder; uygulamalı dilbilim verilerini öğretim tasarımlarına dönüştürür. | ||||||
| 10 | İki dillilik bağlamında Türkçenin yabancı veya ikinci dil olarak öğretiminde kullanılabilecek öğretim stratejilerini değerlendirir. | ||||||
| 11 | Türkçe öğretimiyle ilgili güncel araştırmaları nitel ve nicel yöntemler açısından analiz eder ve kendi araştırma tasarımını oluşturur. | ||||||
| 12 | Türkçe öğretim programlarını çağdaş program geliştirme ilkeleri doğrultusunda eleştirir ve iyileştirme önerileri geliştirir. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Eğitimde program geliştirmede temel kavramlar bilgisi. | ||||||||||||
| 2 | Program geliştirme ile ilgili temel sınıflamalar bilgisi. | ||||||||||||
| 3 | Eğitim programının öğeleri bilgisi. | ||||||||||||
| 4 | Eğitim programı hazırlama ilkeleri bilgisi. | ||||||||||||
| 5 | Eğitimde program geliştirmenin gerekliliğini kavrayabilme. | ||||||||||||
| 6 | Özgün bir eğitim programı hazırlayabilme. | ||||||||||||
| 7 | Bir eğitim programının öğelerini tutarlı olarak analiz edebilme. | ||||||||||||
| 8 | Analiz sonuçlarına göre bir eğitim programın yenileyebilme. | ||||||||||||
| 9 | Bir eğitim programın iç ve dış ölçütler açısından değerlendirebilme. | ||||||||||||
| 10 | Eğitim programın değerlendirmesinin gerekliliğine inanış |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Ödev | 50 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 6 | 96 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
| Toplam İş Yükü | 160 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,4 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||