| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Dil Gelişiminde Okuma Uygulamaları | TEG 602 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ALPARSLAN OKUR |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. ALPARSLAN OKUR, |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Tuğba DEMİRTAŞ |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Okumanın dil gelişiminde en önemli bir beceri olduğunun farkına vardırmak ve bu sebeple okuma eğitimi verebilmek için okumayı etraflıca incelemek. |
| Dersin İçeriği | A. Çocukta Dil Gelişimi 1. Okul dönemi çocuklarının dili kullanma becerisi 2. Yazı dili ve konuşma dili olarak Türkçeyi kullanma becerileri B. Okuma Eğitimi Çalışmaları 1. Okuma Eğitimi nasıl verilebilir? 2. Okuma alışkanlığı kazandırmanın alternatif yolları 3. Okuma alışkanlığının dil gelişimine katkıları C. Okuma Yöntem ve Teknikleri 1. Türkçe Öğretimi Müfredatı kapsamındaki yöntem ve teknikler 2. Çağdaş okuma yöntem ve teknikleri 3. Görsel okuma ve Ekran okuma |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Çocukta dil gelişim aşamalarını bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 2 | Dil gelişiminde okumanın önemini anlar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Okuma alışkanlığını kazandırmada teklifler sunabilir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Okuma yöntem ve tekniklerini işlek bir şekilde değerlendirebilir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
| 5 | Türkçe Öğretimi müfredatındaki okuma becerisine hakim olur. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 6 | Okuma becerisinin diğer dil becerilerini de (dinleme, konuşma, yazma) etkilediğini görür. | Anlatım, Beyin Fırtınası, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Çocukta gelişim dönemleri | |
| 2 | Çocukta dil gelişimi ve dil kazanımı | |
| 3 | Dil gelişiminde beyin | |
| 4 | Dil ve beyin | |
| 5 | Beynin bölümleri ve görev dağılımları | |
| 6 | Okuma öğreniminde beynin işlevi | |
| 7 | Okuma eğitiminin gelişimi | |
| 8 | Ara sınav | |
| 9 | Okuma yöntem ve tekniklerine genel bir bakış | |
| 10 | Ekran okuma ve görsel okuma | |
| 11 | Okuma Eğitimi Uygulamaları | |
| 12 | Okuma Eğitimi Uygulamaları | |
| 13 | Okuma Eğitimi Uygulamaları | |
| 14 | Genel degerlendirme |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Cemal Yıldız, Alpaslan Okur, Gökhan Arı, Yakup Yılmaz, Yeni Öğretim Programına Göre Kuramdan Uygulamaya Türkçe Öğretimi, 2010, Pegema Yayınları Murat ÖZBAY, Okuma Eğitimi 2011 Pegema Yayınları Firdevs GÜNEŞ, Hızlı Okuma ve Anlamlandırma 2009 Nobel Yayıncılık Jeni RILEY, The Teaching of Reading: The Development of Literacy in the Early Years of School 1996 P. Chapman Publıcıtıon |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Dil öğretim yaklaşımlarını kuramsal ve uygulamalı düzeyde analiz eder; geleneksel ve çağdaş modelleri karşılaştırarak Türkçe eğitimi için özgün öğretim stratejileri geliştirir. | ||||||
| 2 | Türkçe eğitimi alanında kullanılan ölçme ve değerlendirme araçlarını eleştirel biçimde değerlendirir; bilimsel geçerlilik ve güvenirlik ilkelerine dayalı özgün ölçme araçları tasarlar. | ||||||
| 3 | Farklı ülkelerin anadili öğretimi programlarını tarihsel, kuramsal ve yapısal açıdan karşılaştırır; bu karşılaştırmalardan hareketle Türkçe öğretimine yenilikçi program tasarımları önerir. | ||||||
| 4 | Yenileşme dönemi dil tartışmalarını, Millî Edebiyat ve Cumhuriyet dönemi dil anlayışlarını tarihsel ve sosyo-kültürel bağlamda analiz eder; Türkiye Türkçesinin gelişim sürecini dil politikaları açısından değerlendirir. | ||||||
| 5 | Tanzimat dönemi eğitim sistemi ile dönemin romanları arasındaki etkileşimi inceler; romanlarda yansıtılan eğitim problemlerini günümüz eğitim anlayışıyla karşılaştırarak eleştirel çıkarımlar yapar. | ||||||
| 6 | Estetik ve edebî değer kavramlarını felsefi ve kuramsal temelleriyle ilişkilendirir; çocuk kitaplarını edebî değer ve sanat anlayışı bakımından değerlendirir. | ||||||
| 7 | Yaş gruplarına göre sözcük gelişimini dil edinimi kuramlarıyla ilişkilendirir; sözcük öğretimine yönelik özgün strateji ve etkinlikler geliştirir. | ||||||
| 8 | Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde kullanılacak materyalleri (ders kitabı, dijital ortam, Web 2.0 araçları) pedagojik ilkelere uygun biçimde tasarlar, uygular ve değerlendirir. | ||||||
| 9 | Dilbilimsel kuramlar ile Türkçe eğitimi uygulamaları arasındaki ilişkiyi analiz eder; uygulamalı dilbilim verilerini öğretim tasarımlarına dönüştürür. | ||||||
| 10 | İki dillilik bağlamında Türkçenin yabancı veya ikinci dil olarak öğretiminde kullanılabilecek öğretim stratejilerini değerlendirir. | ||||||
| 11 | Türkçe öğretimiyle ilgili güncel araştırmaları nitel ve nicel yöntemler açısından analiz eder ve kendi araştırma tasarımını oluşturur. | ||||||
| 12 | Türkçe öğretim programlarını çağdaş program geliştirme ilkeleri doğrultusunda eleştirir ve iyileştirme önerileri geliştirir. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Çocukta dil gelişim aşamalarını bilir. | ||||||||||||
| 2 | Dil gelişiminde okumanın önemini anlar. | ||||||||||||
| 3 | Okuma alışkanlığını kazandırmada teklifler sunabilir. | ||||||||||||
| 4 | Okuma yöntem ve tekniklerini işlek bir şekilde değerlendirebilir. | ||||||||||||
| 5 | Türkçe Öğretimi müfredatındaki okuma becerisine hakim olur. | ||||||||||||
| 6 | Okuma becerisinin diğer dil becerilerini de (dinleme, konuşma, yazma) etkilediğini görür. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 40 |
| 1. Kısa Sınav | 30 |
| 1. Performans Görevi (Uygulama) | 30 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 6 | 96 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
| Toplam İş Yükü | 160 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,4 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||