| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Tanzimat’Tan Günümüze Dilde Sadeleşme Tartışmaları | TEG 604 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Yenileşme dönemi dil tartışmalarını öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Millî Edebiyatçıların dil görüşlerini kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Cumhuriyet dönemi sadeleşme çabalarını fark eder, | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Türkiye Türkçesinin önemini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Ders içeriği ve kaynakların tanıtımı | |
| 2 | Şinasi ve Namık Kemâl’in dil anlayışları | |
| 3 | Lisan-ı Osmanînin Edebiyatı Hakkında Bazı Mülâhazatı Şamildir” Makalesi. | |
| 4 | Redd-i Miras” ve “Bahâr-ı Daniş” yazıları | |
| 5 | Ziya Paşa, “Şiir ve İnşa” makalesi “Harabat” ve diğer yazılar. | |
| 6 | Recaizade M.Ekrem, Ta’lim-i Edebiyat | |
| 7 | Servet-i Fünûn Kuşağı Tevfik Fikret ve diğerleri | |
| 8 | Yeni Lisan Hareketi | |
| 9 | Yeni Lisan Hareketi ve Genç Kalemler | |
| 10 | Tasfiyecilik ve Görüşleri | |
| 11 | Eski Edebiyata İtirazlar Anlaşılmalık ve Kelimecilik | |
| 12 | Terkipler – Söz Sanatları | |
| 13 | Harf İnkılâbı ve Sonraki Gelişmeler | |
| 14 | Dönemin Değerlendirilmesi |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Erdoğan ERBAY, Eskiler ve Yeniler, Akademik Araştırmalar, Erzurum 1997 Mehmet ÖZDEMİR, II.Meşrutiyet’ten Cumhuriyet’e Divan Edebiyatı Tatışmaları, Timaş yay., İst.2008 Mehmet KAHRAMAN, Divan Edebiyatı Tartışmaları 1930-1940, Beyan yay., İst. Mehmet ÖZDEMİR, Reddedilen Miras, Timaş yay., İst.2011 Abdullah UÇMAN, Türk Dilinin Sadeleşmesi ve Hece Vezni Üzerine Bir Münakaşa, Kitabevi, İst.1997 |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Dil öğretim yaklaşımlarını kuramsal ve uygulamalı düzeyde analiz eder; geleneksel ve çağdaş modelleri karşılaştırarak Türkçe eğitimi için özgün öğretim stratejileri geliştirir. | ||||||
| 2 | Türkçe eğitimi alanında kullanılan ölçme ve değerlendirme araçlarını eleştirel biçimde değerlendirir; bilimsel geçerlilik ve güvenirlik ilkelerine dayalı özgün ölçme araçları tasarlar. | ||||||
| 3 | Farklı ülkelerin anadili öğretimi programlarını tarihsel, kuramsal ve yapısal açıdan karşılaştırır; bu karşılaştırmalardan hareketle Türkçe öğretimine yenilikçi program tasarımları önerir. | ||||||
| 4 | Yenileşme dönemi dil tartışmalarını, Millî Edebiyat ve Cumhuriyet dönemi dil anlayışlarını tarihsel ve sosyo-kültürel bağlamda analiz eder; Türkiye Türkçesinin gelişim sürecini dil politikaları açısından değerlendirir. | ||||||
| 5 | Tanzimat dönemi eğitim sistemi ile dönemin romanları arasındaki etkileşimi inceler; romanlarda yansıtılan eğitim problemlerini günümüz eğitim anlayışıyla karşılaştırarak eleştirel çıkarımlar yapar. | ||||||
| 6 | Estetik ve edebî değer kavramlarını felsefi ve kuramsal temelleriyle ilişkilendirir; çocuk kitaplarını edebî değer ve sanat anlayışı bakımından değerlendirir. | ||||||
| 7 | Yaş gruplarına göre sözcük gelişimini dil edinimi kuramlarıyla ilişkilendirir; sözcük öğretimine yönelik özgün strateji ve etkinlikler geliştirir. | ||||||
| 8 | Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde kullanılacak materyalleri (ders kitabı, dijital ortam, Web 2.0 araçları) pedagojik ilkelere uygun biçimde tasarlar, uygular ve değerlendirir. | ||||||
| 9 | Dilbilimsel kuramlar ile Türkçe eğitimi uygulamaları arasındaki ilişkiyi analiz eder; uygulamalı dilbilim verilerini öğretim tasarımlarına dönüştürür. | ||||||
| 10 | İki dillilik bağlamında Türkçenin yabancı veya ikinci dil olarak öğretiminde kullanılabilecek öğretim stratejilerini değerlendirir. | ||||||
| 11 | Türkçe öğretimiyle ilgili güncel araştırmaları nitel ve nicel yöntemler açısından analiz eder ve kendi araştırma tasarımını oluşturur. | ||||||
| 12 | Türkçe öğretim programlarını çağdaş program geliştirme ilkeleri doğrultusunda eleştirir ve iyileştirme önerileri geliştirir. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Yenileşme dönemi dil tartışmalarını öğrenir | ||||||||||||
| 2 | Millî Edebiyatçıların dil görüşlerini kavrar | ||||||||||||
| 3 | Cumhuriyet dönemi sadeleşme çabalarını fark eder, | ||||||||||||
| 4 | Türkiye Türkçesinin önemini kavrar. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| 1. Ödev | 40 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 6 | 96 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
| Toplam İş Yükü | 160 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,4 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||