| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Seminer | IME 500 | 1 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ERCAN MASAL |
| Dersi Verenler | Doç.Dr. ERCAN MASAL, |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Kevser GÜNAY |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Matematik eğitiminde bilimsel araştırma sürecini tanıyan, araştırma yöntem ve tekniklerinin kuramsal çerçevesini ve uygulama alanlarını bilen ve bir araştırma planlama ve yürütme yetkinliklerine sahip alan uzmanları yetiştirmek. |
| Dersin İçeriği | Bilimsel araştırma süreci, nitel ve nicel araştırma yöntemleri, örnekleme çeşitleri, araştırma problemini belirleme, araştırma yöntemini belirleme, veri toplama yöntemleri, raporlaştırma. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Matematik eğitiminde kullanılan başlıca araştırma yöntem ve tekniklerini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 2 | Literatür taraması yaparak uygun problemi oluşturur. | Anlatım, Soru-Cevap, | Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 3 | Seçtiği probleme yönelik matematik eğitiminde uygun araştırma yöntemini ve veri toplama araçlarını belirler. | Anlatım, Soru-Cevap, | Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 4 | Veri toplama sürecini belirlediği örneklem ile başarılı bir şekilde yürütür. | Anlatım, Soru-Cevap, | Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 5 | Verilerin analizini uygun yöntemlerle gerçekleştirir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 6 | Analiz sonuçlarını değerlendirerek uygun tekniklerle bilimsel rapor haline getirir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Matematik eğitimi bilimsel araştırmalarına ilişkin temel kavramlar | Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma |
| 2 | Bilimsel araştırmanın yapısı | Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma |
| 3 | Nicel araştırmanın özellikleri ve nicel araştırma yöntemleri | Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma |
| 4 | Nitel araştırmanın özellikleri ve nitel araştırma yöntemleri | Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma |
| 5 | Araştırma probleminin oluşturulması | Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma |
| 6 | Araştırma modelinin belirlenmesi | Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma |
| 7 | Örnekleme yöntemleri | Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma |
| 8 | Literatür taraması | Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma |
| 9 | Literatür taraması | Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma |
| 10 | Veri toplama yöntemleri ve araçları | Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma |
| 11 | Veri toplama yöntemleri ve araçları | Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma |
| 12 | Verilerin analiz yöntemleri | Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma |
| 13 | Sonuçların raporlaştırılması | Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma |
| 14 | Araştırma raporunun sunulması ve tartışılması | Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1- Büyüköztürk, Ş. , Kılıç-Çakmak, E. , Akgün, Ö. E. , Karadeniz, Ş. Ve Demirel, F. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem A. Yayınları 2- Çetin, B. , İlhan, M. ve Şahin, M. G. (2021). Eğitimde Araştırma Yöntemleri. Pegem A. Yayınları |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | X | |||||
| 2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | X | |||||
| 3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | X | |||||
| 4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
| 5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte veya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | X | |||||
| 6 | Matematik eğitimi alanında literatür araştırması yapma, var olan problemleri tespit etme ve nicel ve nitel yöntemleri kullanarak bunlara çözümler üretmenin yollarını bilir ve bu doğrultuda nitelikli araştırmalar önerir ve planlar. | X | |||||
| 7 | Matematik eğitimi alanında gerçekleştirdiği araştırmaların veri toplama, uygulama ve sonuçlandırma süreçlerinde toplumsal, etik ve kültürel değerleri gözetir, sahip olduğu eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda kullanır ve kazandığı bilgi ve beceriler ile alanın eğitim politikalarına yön verebilecek yetkinliğe sahip olur. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Matematik eğitiminde kullanılan başlıca araştırma yöntem ve tekniklerini bilir. | |||||||
| 2 | Literatür taraması yaparak uygun problemi oluşturur. | |||||||
| 3 | Seçtiği probleme yönelik matematik eğitiminde uygun araştırma yöntemini ve veri toplama araçlarını belirler. | |||||||
| 4 | Veri toplama sürecini belirlediği örneklem ile başarılı bir şekilde yürütür. | |||||||
| 5 | Verilerin analizini uygun yöntemlerle gerçekleştirir. | |||||||
| 6 | Analiz sonuçlarını değerlendirerek uygun tekniklerle bilimsel rapor haline getirir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 60 |
| 1. Ödev | 40 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 50 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 8 | 8 |
| Final | 1 | 8 | 8 |
| Ödev | 1 | 6 | 6 |
| Toplam İş Yükü | 150 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||