Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Lineer Cebir ve Uygulamaları IME 510 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. AYŞE ZEYNEP AZAK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Matematik ve mühendisliğin her alanının en temel araçlarını ve matematik dilinin en önemli kavramlarını içeren bu ders sayesinde matematiği daha kolay ve zevkli hale getirerek matematiğin uygulama alanlarını da göstermektir.

Dersin İçeriği

Lineer Cebir’ in tanımı, Lineer Cebir’ in temelleri, Lineer Cebir’ in tarihi, Lineer Cebir’ de vektörler ve uygulamaları, Lineer Cebir’ de vektör uzayı ve uygulamaları, Lineer Cebir’ de çarpım uzayı ve uygulamaları, Lineer Cebir’ de matrisler, Lineer Cebir’ de determinant ve uygulamaları, Lineer Cebir’ de modüller ve uygulamaları, Lineer Cebir’ de lineer denklem sistemleri ve uygulamaları, Lineer Cebir’ de karakteristik değerler, Lineer Cebir’ de karakteristik vektörler ve uygulamaları, Lineer Cebir’ de bazı özel dönüşümler.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Matrisler ve lineer denklem sistemlerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap,
2 Lineer denklem sistemlerinin elemanter işlemlerle çözümünü ifade eder ve bu yöntemle çözer. Anlatım, Soru-Cevap,
3 Lineer denklem sistemlerinin Gauss-Jordan yok etme metodu ile çözümünü ifade eder ve bu yöntemle çözer. Anlatım, Soru-Cevap,
4 Vektör uzayları ve özelliklerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap,
5 Lineer bağımsızlık, lineer bağımlılık, taban, boyut kavramlarını ifade eder ve uygular. Anlatım, Soru-Cevap,
6 Bir matrisin rangını ifade eder ve uygular. Anlatım, Soru-Cevap,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Lineer Cebir’ in tanımı
2 Lineer Cebir’ in temelleri
3 Lineer Cebir’ in tarihi
4 Lineer Cebir’ de vektörler ve uygulamaları
5 Lineer Cebir’ de vektör uzayı ve uygulamaları
6 Lineer Cebir’ de iç çarpım uzayı ve uygulamaları
7 Lineer Cebir’ de matrisler
8 Lineer Cebir’ de determinant ve uygulamaları
9 ARASINAV
10 Lineer Cebir’ de modüller ve uygulamaları
11 Lineer Cebir’ de lineer denklem sistemleri ve uygulamaları
12 Lineer Cebir’ de karakteristik değerler
13 Lineer Cebir’ de karakteristik vektörler ve uygulamaları
14 Lineer Cebir’ de bazı özel dönüşümler
Kaynaklar
Ders Notu

Çallıalp,F., Kuruoğlu,N., (1996). Lineer Cebir, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Yayınları, Samsun.

Ders Kaynakları

Hacısalihoğlu,H.H.,(1985). Lineer Cebir, Gazi Üniversitesi Yayınları, Ankara.

Sabuncuoğlu,A., (2004). Lineer Cebir, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte veya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Matematik eğitimi alanında literatür araştırması yapma, var olan problemleri tespit etme ve nicel ve nitel yöntemleri kullanarak bunlara çözümler üretmenin yollarını bilir ve bu doğrultuda nitelikli araştırmalar önerir ve planlar.
7 Matematik eğitimi alanında gerçekleştirdiği araştırmaların veri toplama, uygulama ve sonuçlandırma süreçlerinde toplumsal, etik ve kültürel değerleri gözetir, sahip olduğu eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda kullanır ve kazandığı bilgi ve beceriler ile alanın eğitim politikalarına yön verebilecek yetkinliğe sahip olur.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7
1 Matrisler ve lineer denklem sistemlerini açıklar.
2 Lineer denklem sistemlerinin elemanter işlemlerle çözümünü ifade eder ve bu yöntemle çözer.
3 Lineer denklem sistemlerinin Gauss-Jordan yok etme metodu ile çözümünü ifade eder ve bu yöntemle çözer.
4 Vektör uzayları ve özelliklerini açıklar.
5 Lineer bağımsızlık, lineer bağımlılık, taban, boyut kavramlarını ifade eder ve uygular.
6 Bir matrisin rangını ifade eder ve uygular.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 8 8
Kısa Sınav 1 3 3
Ödev 1 5 5
Final 1 10 10
Performans Görevi (Uygulama) 1 3 3
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
dersAKTSKredisi 6