| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Matematik Öğretiminde Materyal Geliştirme ve Kulla | IME 511 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MELEK MASAL |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. Kevser GÜNAY |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Matematik eğitimde temel materyal hazırlama yaklaşımlarını açıklayabilmek, eğitim ortamlarında kullanılacak materyalleri sınıflayabilmek, eğitim ortamlarında kullanılacak materyalleri amaca göre geliştirebilmek ve eğitim ortamlarında hazırlanan materyalleri süreç ve ürün açısından değerlendirebilmek. |
| Dersin İçeriği | Temel materyal hazırlama yaklaşımları, öğretim materyalleri hazırlama ilkeleri, görsel materyallerin öğrenmedeki rolleri, görsel öğeleri anlama ve yorumlama, görsel materyalleri tasarlama, amacı ve süreci. Öğretimde görsel-işitsel araçları kullanmanın önemi, sınıf ortamında sıkça kullanılan görsel işitsel araçlar, araçlara dayalı olarak yapılan öğretimin yararları ve çıkabilecek olası sakıncalar. Görsel-işitsel eğitim ortamına katkıları. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Öğretimde teknoloji, ortam, metaryal kavramlarını tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Ortama göre materyal seçer, geliştirir ve kullanır. | Anlatım, Tartışma, Problem Çözme, | |
| 3 | Amaca göre metaryal seçer ve kullanır. | Anlatım, Tartışma, Problem Çözme, | |
| 4 | Geliştirilmiş materyalleri ölçütlere göre değerlendirir. | Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, | |
| 5 | Bilgisayar ve internetin matematik öğretimindeki yeri ev önemini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 6 | Görsel-işitsel materyallerin eğitim programlarının yapım aşamalarını sıralar. | Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Temel materyal hazırlama yaklaşımları | Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma |
| 2 | Öğretim materyalleri hazırlama ilkeleri | Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma |
| 3 | Görsel materyallerin öğrenmedeki rolleri, görsel öğeleri anlama ve yorumlama, görsel materyalleri tasarlama, amacı ve süreci. | Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma |
| 4 | Öğretimde görsel-işitsel araçları kullanmanın önemi | Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma |
| 5 | Sınıf ortamında sıkça kullanılan görsel işitsel araçlar | Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma |
| 6 | Görsel-işitsel araçlara dayalı olarak yapılan öğretimin yararları ve çıkabilecek olası sakıncalar | Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma |
| 7 | Görsel-işitsel eğitim ortamına katkıları | Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma |
| 8 | Sınıflarda kullanılan araçların özellerikleri | Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma |
| 9 | Arasınav | Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma |
| 10 | Görsel araçların çeşitleri | Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma |
| 11 | İşitsel araçların çeşitleri | Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma |
| 12 | Görsel-işitsel araçların çeşitleri | Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma |
| 13 | Teknoloji destekli araçların çeşitleri | Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma |
| 14 | İletişim teknolojileri ve eğitimdeki uygulamaları | Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Sarpkaya-Aktaş, G. (2022). Matematik Öğretiminde Somut Materyaller ve Tasarımları. 7. Baskı. Pegem A. Yayınları İşman, Aytekin, (2005), Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. PEGEM- Sempati Yayınları.
|
| Ders Kaynakları | 1- Alptekin, V. (2016). Matematik Öğretiminde Materyal Tasarımı. Eğitim Kitabevi 2- Demirel, Ö., Seferoğlu S.S., Yağcı E.,(2003), Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme, PEGEM A yayıncılık
|
| Sıra | MATEMATİK EĞİTİMİ PR. (YL) Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Matematikte geçen temel kavram, teori ve uygulamaları tanımlar. | X | |||||
| 2 | Zaman, yer ve sayılar arasındaki ilişkiler hakkında açık ve kesin fikirler söyler. | X | |||||
| 3 | Karşılaştığı bir problemi sistematik olarak betimler ayrıca problemi makul, anlaşılabilir ve objektif olarak çözümler. | X | |||||
| 4 | Farklı gibi görünen olaylar arasında ilişkileri saptar. | X | |||||
| 5 | Karşılaştığı problemleri hızlı, anlaşılır ve pratik olarak çözebilecek yöntemler belirler. | X | |||||
| 6 | Verilen bilgileri doğrudan kabul etmek yerine, “neden” sorusunu sorarak verilen bilginin kaynağını belirler. | X | |||||
| 7 | Karşılaştığı problemleri hızlı, anlaşılır ve pratik olarak çözebilecek yöntemler belirler. | X | |||||
| 8 | Karşılaştığı problemleri hızlı, anlaşılır ve pratik olarak çözebilecek yöntemler belirler. | X | |||||
| 9 | Farklı gibi görünen olaylar arasında ilişkileri saptar. | X | |||||
| 10 | Yaratıcı ve eleştirel düşünme yapar. | X | |||||
| 11 | Öğrencilerinin gelişim ve öğrenmelerini belirler. Değerlendirme sonuçlarını daha iyi bir öğretimin verilmesi için kullanır ve sonuçları öğrenci, veli, yöneticiler ve öğretmenlerle rapor eder. | X | |||||
| 12 | Yaşam boyu öğrenme davranışı belirler. | X | |||||
| 13 | Matematiksel düşünme yapar ve bunu günlük hayatında kullanır. | X | |||||
| 14 | Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunları belirler. | X | |||||
| 15 | Olayları araştırıcı, tarafsız, önyargısız, yerinde karar verebilen, açık fikirli olarak çözümler. | X | |||||
| 16 | Bilimsel yöntemin ilkelerini problem çözmede kullanır. | X | |||||
| 17 | Özdeğerlendirme yapar. Yeni bilgi ve fikirleri kullanır, kendisini ve kurumunu geliştirmede gerekli olanları saptar. Toplumun değerlerini ve çevreyi koruma konularını saptar. | X | |||||
| 18 | Türk Millî Eğitim Sisteminin dayandığı temel değer ve ilkeler ile özel alan öğretim programının yaklaşım, amaç, hedef, ilke ve tekniklerini belirler ve kullanır. | X | |||||
| Sıra | MATEMATİK EĞİTİMİ PR. (YL) Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | X | |||||
| 2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | X | |||||
| 3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | X | |||||
| 4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
| 5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte veya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | X | |||||
| 6 | Matematik eğitimi alanında literatür araştırması yapma, var olan problemleri tespit etme ve nicel ve nitel yöntemleri kullanarak bunlara çözümler üretmenin yollarını bilir ve bu doğrultuda nitelikli araştırmalar önerir ve planlar. | X | |||||
| 7 | Matematik eğitimi alanında gerçekleştirdiği araştırmaların veri toplama, uygulama ve sonuçlandırma süreçlerinde toplumsal, etik ve kültürel değerleri gözetir, sahip olduğu eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda kullanır ve kazandığı bilgi ve beceriler ile alanın eğitim politikalarına yön verebilecek yetkinliğe sahip olur. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Öğretimde teknoloji, ortam, metaryal kavramlarını tanımlar. | |||||||||||||||||||||||||
| 2 | Ortama göre materyal seçer, geliştirir ve kullanır. | |||||||||||||||||||||||||
| 3 | Amaca göre metaryal seçer ve kullanır. | |||||||||||||||||||||||||
| 4 | Geliştirilmiş materyalleri ölçütlere göre değerlendirir. | |||||||||||||||||||||||||
| 5 | Bilgisayar ve internetin matematik öğretimindeki yeri ev önemini kavrar. | |||||||||||||||||||||||||
| 6 | Görsel-işitsel materyallerin eğitim programlarının yapım aşamalarını sıralar. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 50 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
| Final | 1 | 15 | 15 |
| Ödev | 1 | 12 | 12 |
| Toplam İş Yükü | 139 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,56 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||