Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Fen Eğitiminde Özdüzenleme ILF 648 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. EDA DEMİRHAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Beyza Mercan

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Son yıllardakiki hızlı teknolojik ilerlemeler ve toplumsal değişimler bireylerin öğrenme yollarının sadece okullarla sınırlı kalmaması gerektiğini göstermektedir. Gerek çevirimiçi öğrenme uygulamalarının yaygınlaşması gerekse yapay zeka gibi çeşitli uygulamaların eğitim-öğretim ortamlarında işlevleirnin artması bireylerin öğrenme süreçlerinde de değişikliğe sebep olmaktadır. Bu süreçte bireylerin kendi öğrenme sorumluluklarını alacak bilinç ve becerilere sahip olması vurgulanmaktadır. Bu doğrultuda öğrencilerin fen konularını öğrenirken hedef seçimi, zaman yönetimi, öğrenme stratejileri, öz değerlendirme ve öz yeterlilik gibi konularda kendilerini geliştirmeleri için öz-düzenlemeli öğrenme kavramı ön plana çıkmaktadır. Bu bağlamda fen bilimleri öğrencilerinin öz-düzenlemeli öğrenme becerilerini geliştirmeleri, fen bilimleri dersi öğretim programının amaçlarına ulaşılmasında da etkili olacağı düşünülmektedir. 

Dersin İçeriği

Özdüzenleme ve özdüzenlemeli öğrenme süreçleri; fen eğitiminde özdüzenlemeli öğrenmenin amacı ve önemi; fen öğretiminde özdüzenlemeli öğrenenin özellikleri ve özdüzenlemeli öğrenme stratejileri; özdüzenlemeli öğrenmeyi destekleyen sınıf ortamları ve öğretim uygulamaları; özdüzenleme becerilerinin değerlendirilmesi.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Öz-düzenleme ile ilgili temel kavramları bilir. Soru-Cevap, Tartışma, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar,
2 Öz-düzenlemeli öğrenme modellerini ayırt eder. Anlatım, Bireysel Çalışma,
3 Fen eğitiminde öz-düzenlemeli öğrenmenin amacını ve önemini tartışır. Tartışma, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar,
4 Fen eğitiminde öz-düzenlemeli öğrenme stratejilerini uygular. Bireysel Çalışma, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Öz-düzenleme ile ilgili temel kavramlar
2 Öz-düzenlemeli öğrenme modelleri
3 Fen eğitiminde öz-düzenlemeli öğrenmenin amacı ve önemi
4 Öz-düzenlemeli öğrenme stratejileri
5 Öz-düzenlemeli öğrenmeyi destekleyen sınıf ortamları ve öğretim uygulamaları
6 Fen eğitiminde öz-düzenleme ile ilgili ulusal güncel çalışmaların incelenmesi
7 Fen eğitiminde öz-düzenlemeli öğrenmenin ölçülmesi ile ilgili çalışmaların incelenmesi
8 Fen eğitiminde öz-düzenleme ile ilgili uluslararası güncel çalışmaların incelenmesi
9 Fen eğitiminde öz-düzenleme ile ilgili uluslararası güncel çalışmaların incelenmesi
10 Seçilen bir üniteye özgü öz-düzenlemeli öğrenme etkinliklerinin geliştirilmesi
11 Seçilen bir üniteye özgü öz-düzenlemeli öğrenme etkinliklerinin geliştirilmesi
12 Seçilen bir üniteye özgü öz-düzenlemeli öğrenme etkinliklerinin uygulanması
13 Seçilen bir üniteye özgü öz-düzenlemeli öğrenme etkinliklerinin uygulanması
14 Performans görevlerinin değerlendirilmesi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Nilson, L. B., & Zimmerman, B. J. (2013). Creating self-regulated learners: Strategies to strengthen students’ self-awareness and learning skills. Routledge.                                                                                             Zimmerman, B. J., & Schunk, D. H. (Eds.). (2001). Self-regulated learning and academic achievement: Theoretical perspectives. Routledge.                                                                                                              Zimmerman, B. J., Bonner, S., & Kovach, R. (1996). Developing self-regulated learners: Beyond achievement to self-efficacy. American Psychological Association.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. X
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. X
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. X
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte veya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. X
6 Fen eğitimi alanında ileri düzey kuramsal ve metodolojik bilgiye dayalı olarak disiplinlerarası yeni araştırma modelleri geliştirir, bu modelleri kullanarak alana özgün katkı sağlayan bilimsel çalışmalar üretir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6
1 Öz-düzenleme ile ilgili temel kavramları bilir.
2 Öz-düzenlemeli öğrenme modellerini ayırt eder.
3 Fen eğitiminde öz-düzenlemeli öğrenmenin amacını ve önemini tartışır.
4 Fen eğitiminde öz-düzenlemeli öğrenme stratejilerini uygular.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 50
1. Performans Görevi (Uygulama) 50
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Uygulama) 1 10 10
Final 1 20 20
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 3 16 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 5 14 70
Toplam İş Yükü 158
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,32
dersAKTSKredisi 6