| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Fen Eğitiminde Özdüzenleme | ILF 648 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. EDA DEMİRHAN |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Beyza Mercan |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Son yıllardakiki hızlı teknolojik ilerlemeler ve toplumsal değişimler bireylerin öğrenme yollarının sadece okullarla sınırlı kalmaması gerektiğini göstermektedir. Gerek çevirimiçi öğrenme uygulamalarının yaygınlaşması gerekse yapay zeka gibi çeşitli uygulamaların eğitim-öğretim ortamlarında işlevleirnin artması bireylerin öğrenme süreçlerinde de değişikliğe sebep olmaktadır. Bu süreçte bireylerin kendi öğrenme sorumluluklarını alacak bilinç ve becerilere sahip olması vurgulanmaktadır. Bu doğrultuda öğrencilerin fen konularını öğrenirken hedef seçimi, zaman yönetimi, öğrenme stratejileri, öz değerlendirme ve öz yeterlilik gibi konularda kendilerini geliştirmeleri için öz-düzenlemeli öğrenme kavramı ön plana çıkmaktadır. Bu bağlamda fen bilimleri öğrencilerinin öz-düzenlemeli öğrenme becerilerini geliştirmeleri, fen bilimleri dersi öğretim programının amaçlarına ulaşılmasında da etkili olacağı düşünülmektedir. |
| Dersin İçeriği | Özdüzenleme ve özdüzenlemeli öğrenme süreçleri; fen eğitiminde özdüzenlemeli öğrenmenin amacı ve önemi; fen öğretiminde özdüzenlemeli öğrenenin özellikleri ve özdüzenlemeli öğrenme stratejileri; özdüzenlemeli öğrenmeyi destekleyen sınıf ortamları ve öğretim uygulamaları; özdüzenleme becerilerinin değerlendirilmesi. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Öz-düzenleme ile ilgili temel kavramları bilir. | Soru-Cevap, Tartışma, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
| 2 | Öz-düzenlemeli öğrenme modellerini ayırt eder. | Anlatım, Bireysel Çalışma, | |
| 3 | Fen eğitiminde öz-düzenlemeli öğrenmenin amacını ve önemini tartışır. | Tartışma, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
| 4 | Fen eğitiminde öz-düzenlemeli öğrenme stratejilerini uygular. | Bireysel Çalışma, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Öz-düzenleme ile ilgili temel kavramlar | |
| 2 | Öz-düzenlemeli öğrenme modelleri | |
| 3 | Fen eğitiminde öz-düzenlemeli öğrenmenin amacı ve önemi | |
| 4 | Öz-düzenlemeli öğrenme stratejileri | |
| 5 | Öz-düzenlemeli öğrenmeyi destekleyen sınıf ortamları ve öğretim uygulamaları | |
| 6 | Fen eğitiminde öz-düzenleme ile ilgili ulusal güncel çalışmaların incelenmesi | |
| 7 | Fen eğitiminde öz-düzenlemeli öğrenmenin ölçülmesi ile ilgili çalışmaların incelenmesi | |
| 8 | Fen eğitiminde öz-düzenleme ile ilgili uluslararası güncel çalışmaların incelenmesi | |
| 9 | Fen eğitiminde öz-düzenleme ile ilgili uluslararası güncel çalışmaların incelenmesi | |
| 10 | Seçilen bir üniteye özgü öz-düzenlemeli öğrenme etkinliklerinin geliştirilmesi | |
| 11 | Seçilen bir üniteye özgü öz-düzenlemeli öğrenme etkinliklerinin geliştirilmesi | |
| 12 | Seçilen bir üniteye özgü öz-düzenlemeli öğrenme etkinliklerinin uygulanması | |
| 13 | Seçilen bir üniteye özgü öz-düzenlemeli öğrenme etkinliklerinin uygulanması | |
| 14 | Performans görevlerinin değerlendirilmesi |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Nilson, L. B., & Zimmerman, B. J. (2013). Creating self-regulated learners: Strategies to strengthen students’ self-awareness and learning skills. Routledge. Zimmerman, B. J., & Schunk, D. H. (Eds.). (2001). Self-regulated learning and academic achievement: Theoretical perspectives. Routledge. Zimmerman, B. J., Bonner, S., & Kovach, R. (1996). Developing self-regulated learners: Beyond achievement to self-efficacy. American Psychological Association. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | X | |||||
| 2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | X | |||||
| 3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | X | |||||
| 4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
| 5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte veya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | X | |||||
| 6 | Fen eğitimi alanında ileri düzey kuramsal ve metodolojik bilgiye dayalı olarak disiplinlerarası yeni araştırma modelleri geliştirir, bu modelleri kullanarak alana özgün katkı sağlayan bilimsel çalışmalar üretir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Öz-düzenleme ile ilgili temel kavramları bilir. | ||||||
| 2 | Öz-düzenlemeli öğrenme modellerini ayırt eder. | ||||||
| 3 | Fen eğitiminde öz-düzenlemeli öğrenmenin amacını ve önemini tartışır. | ||||||
| 4 | Fen eğitiminde öz-düzenlemeli öğrenme stratejilerini uygular. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 50 |
| 1. Performans Görevi (Uygulama) | 50 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 50 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 3 | 16 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 5 | 14 | 70 |
| Toplam İş Yükü | 158 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,32 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||