| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Fen Bilgisi Eğitiminde Biyoloji Laboratuvar Uygulamaları ve Deney Tasarımı | ILF 647 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi BELGİN UZUN |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
| Dersin Amacı | Fen bilimlerini diğer bilimlerden ayıran en önemli özellik; öncelikle deneye, gözleme, keşfe önem vererek öğrencinin soru sorma, araştırma yapma becerisini geliştirme, onlara hipotez kurabilme ve ortaya çıkan sonuçları yorumlayabilme olanağı sağlamasıdır. Bilim ve teknolojinin baş döndürücü bir hızla geliştiği günümüzde fen bilgisi eğitimi çok farklı teknik ve yöntemlerle gerçekleştirilmektedir. Bu yöntemler içerisinde en etkili olanlardan bir tanesi de laboratuar yöntemidir. Laboratuar yöntemi; fen bilimleri ile ilgili temel bilgilerin, onları kanıtlayarak, deneylerin bizzat öğrenciler tarafından yapılarak öğrenilmesini amaçlamaktadır. Aynı zamanda, bu yöntemin öğrencilerde; akıl yürütmeyi, eleştirisel düşünmeyi, ilmi bakış açısını, problem çözme yeteneklerini geliştirme başta olmak üzere pek çok olumlu etki yaptığı bilinmektedir. Bu yüzden laboratuar uygulamaları, fen eğitiminin ayrılmaz bir parçası ve odak noktasıdır. Laboratuar, öğrencilerin bilimle ilgili doğrudan deneyim kazanabilecekleri, problemlerle karşılaşabilecekleri, hipotez kurma, test etmeyle problem çözümlerini tartışma fırsatlarına sahip olabilecekleri ve bilimin araştırmaya dayalı doğasını anlayabilecekleri bir yerdir. Günümüzde biyolojik araştırmaların temelini laboratuvar çalışmaları oluşturur. Fen laboratuvarları içerisinde, biyoloji laboratuvarlarını diğerlerinden ayıran en önemli unsur, özellikle gözle görülemeyen pek çok biyolojik olay, olgu ve nesnenin incelenebilmesine olanak tanımasıdır. Biyoloji konusunda temel bilgilerin edinilmesi, laboratuvar ortamında biyolojik örneklerin incelenmesi, hücreden başlayarak tüm canlıların morfolojik ve fizyolojik özelliklerinin anlaşılması ve incelenmesi amaçlanmıştır. |
| Dersin İçeriği | Fen Bilgisi öğretiminde laboratuar uygulamalarının yeri ve önemini açıklayabilme, Laboratuar uygulamalarında kullanılan yaklaşımları ifade edebilme, Konuya özgü etkili laboratuar yaklaşımını seçebilme, Ortaöğretim fen bilgisi öğretim programındaki biyoloji konularına yönelik örnek laboratuar deney etkinlikleri tasarlayabilme ve değerlendirebilme. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Deney Yoluyla Öğrenme ve Öğretme ,Laboratuvar yaklaşımları, deney türleri ve bilimsel süreç becerileri | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Fen Bilgisi Eğitiminde biyoloji laboratuvarı ile ilgili yapılan çalışmaları inceleme | Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, | |
| 3 | Deneyin zamanlanması, basit ve ucuz malzemeyle deneyler tasarlama | Deney ve Laboratuvar, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, Performans Değerlendirme, |
| 4 | Fen Bilgisi Öğretim Programında yer alan biyoloji konularına uygun bilimsel deneyler tasarlama ve uygulama | Deney ve Laboratuvar, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, Performans Değerlendirme, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Deney Yoluyla Öğrenme ve Öğretme | |
| 2 | Laboratuvar yaklaşımları, deney türleri ve bilimsel süreç becerileri | |
| 3 | Laboratuvar kullanım amaçları ve laboratuvarda uyulması gereken kurallar | |
| 4 | Biyoloji laboratuvarında kullanılan temel malzemeler, boya ve ayıraçlar | |
| 5 | Gösteri ve açık uçlu, kapalı ve hipotez test etme deneylerinin etkili kullanımı | |
| 6 | Deneyin zamanlanması, basit ve ucuz malzemeyle deneyler tasarlama | |
| 7 | Deney çalışma yaprakları ve deney raporu hazırlama | |
| 8 | Ara sınav | |
| 9 | Fen Bilgisi Eğitiminde biyoloji laboratuvarı ile ilgili yapılan çalışmaları inceleme | |
| 10 | Mikroskop kullanma becerisini geliştirme ve preperat hazırlama teknikleri | |
| 11 | Fen Bilgisi Öğretim Programında yer alan biyoloji konularına uygun bilimsel deneyler tasarlama ve uygulama | |
| 12 | Fen Bilgisi Öğretim Programında yer alan biyoloji konularına uygun bilimsel deneyler tasarlama ve uygulama | |
| 13 | Genel Biyoloji konularına uygun bilimsel deneyler tasarlama ve uygulama (omurgalı ve omurgasız hayvan koleksiyonu hazırlama) | |
| 14 | Genel Biyoloji konularına uygun bilimsel deneyler tasarlama ve uygulama (omurgalı ve omurgasız hayvan koleksiyonu hazırlama) |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Harre, R. 1999; Great Scientific Experiments, Çeviren: Kılıç, S. Büyük Bilimsel Deneyler. Tübitak Popüler Bilim Kitapları, Ankara. Şahin, B., Şahin, N.F., Özsevgeç, L.C., Saka, A. 2007; Temel Biyoloji Laboratuvar Kitabı, Ra Kitabevi, Trabzon. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | X | |||||
| 2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | X | |||||
| 3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | X | |||||
| 4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
| 5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte veya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | X | |||||
| 6 | Fen eğitimi alanında ileri düzey kuramsal ve metodolojik bilgiye dayalı olarak disiplinlerarası yeni araştırma modelleri geliştirir, bu modelleri kullanarak alana özgün katkı sağlayan bilimsel çalışmalar üretir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Deney Yoluyla Öğrenme ve Öğretme ,Laboratuvar yaklaşımları, deney türleri ve bilimsel süreç becerileri | 4 | 5 | 1 | 4 | 4 | 4 |
| 2 | Fen Bilgisi Eğitiminde biyoloji laboratuvarı ile ilgili yapılan çalışmaları inceleme | 1 | 3 | 5 | 2 | 1 | 2 |
| 3 | Deneyin zamanlanması, basit ve ucuz malzemeyle deneyler tasarlama | 2 | 4 | 0 | 5 | 5 | 3 |
| 4 | Fen Bilgisi Öğretim Programında yer alan biyoloji konularına uygun bilimsel deneyler tasarlama ve uygulama | 4 | 5 | 2 | 2 | 5 | 5 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| Toplam | 0 |
| Toplam | 0 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Ödev | 2 | 5 | 10 |
| Performans Görevi (Uygulama) | 15 | 3 | 45 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 149 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,96 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||