Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Üstün Yetenekli Öğrenciler ve Eğitimleri ILF 643 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. EDA DEMİRHAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Normallerden bazı özellikler açısından farklılık gösteren üstün yetenekli öğrenciler için nasıl bir bilim eğitimi yapılacağı konusunda yeterlilik kazandırmak

Dersin İçeriği

Temel kavramlar, Üstün yeteneklier eğitiminin tarihsel gelişimi, Türkiye´de ve Dünya´da üstün yetenekliler, Üstün zekalılık kuramları, Üstün yetenekli öğrencilerin özellikleri, Tanılama yöntemleri, Üstün yeteneklilerin eğitiminde eğitimsel stratejiler, Üstün yetenekliler öğretmeninin özellikerli, Üstün yetenekliler eğitiminde rehberlik.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Temel karamlar Anlatım,
2 Üstün yetenekliler eğitiminin tarihsel gelişimi Anlatım,
3 Türkiye´de ve Dünya´da üstün yetenekliler eğitimi Anlatım,
4 Üstün zekalılık kuramları Beyin Fırtınası,
5 Üstün yetenekli öğrencilerin özellikleri Anlatım,
6 Tanılama yöntemleri Anlatım,
7 Üstün yeteneklilerin eğitiminde eğitimsel stratejiler Tartışma,
8 Üstün yetenekliler öğretmeninin özellikleri Tartışma, Örnek Olay,
9 Üstün yetenekliler eğitiminde rehberlik Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Zeka, yetenek, üstün ve özel yetenek
2 Tarihsel gelişim
3 Türkiye´de ve Dünya´da üstün yetenekliler eğitimi
4 Üstün zekalılar kuramları
5 Özellikleri
6 Tanılama yöntemleri
7 Eğitimsel stratejiler
8 Eğitimsel stratejiler
9 Arasınav
10 Eğitimsel stratejiler
11 Eğitimsel stratejiler
12 Öğretmen özellikleri
13 Rehberlik
14 Rehberlik
Kaynaklar
Ders Notu

-

Ders Kaynakları

Sak, U. (2011). Üstün Zekalılar, Tanılanmaları ve Eğitimleri. Ankara:Maya Akademi Yayınları

Silverman, L. K. (2012). Giftedness 101. Springer Publishing Company.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. X
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. X
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. X
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte veya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. X
6 Fen eğitimi alanında ileri düzey kuramsal ve metodolojik bilgiye dayalı olarak disiplinlerarası yeni araştırma modelleri geliştirir, bu modelleri kullanarak alana özgün katkı sağlayan bilimsel çalışmalar üretir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6
1 Temel karamlar
2 Üstün yetenekliler eğitiminin tarihsel gelişimi
3 Türkiye´de ve Dünya´da üstün yetenekliler eğitimi
4 Üstün zekalılık kuramları
5 Üstün yetenekli öğrencilerin özellikleri
6 Tanılama yöntemleri
7 Üstün yeteneklilerin eğitiminde eğitimsel stratejiler
8 Üstün yetenekliler öğretmeninin özellikleri
9 Üstün yetenekliler eğitiminde rehberlik
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 25
2. Ödev 25
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 5 5
Ödev 2 6 12
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6
dersAKTSKredisi 6