Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Karşılaştırmalı Fen Öğretimi Programları ILF 633 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. FATİME BALKAN KIYICI
Dersi Verenler Prof.Dr. FATİME BALKAN KIYICI,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Ülkemizde program geliştirme reform hareketlerine gelişmiş ülkelerin öğretim programları ve bu programların eğitim felsefeleri de kaynak oluşturmaktadır. Bu bağlamda farklı toplumların uygulamış oldukları fen öğretim programları ve projelerinin irdelenmesi önem kazanmaktadır. Bu dersin amacı bu alanda doktora eğitimi alan öğrencilere fen ve teknoloji eğitiminin amaçlarını gerçekleştirecek nitelikte bir fen ve teknoloji öğretim tasarımı için eleştirel bir bakış açısı kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Eğitim Sisteminin Oluşumunu Etkileyen Faktörlerin irdelenmesi: Milli faktörler, Coğrafi faktörler, Siyasi faktörler, Sosyal faktörler, Kültürel faktörler.

Türk Eğitim Sisteminin incelenmesi: Fen Öğretimi programları

Fen Öğretimin Amaçları, Evrensel ve Ulusal Standartlarının irdelenmesi: Fen okuryazarlığı, Fen bilimleri ve teknolojinin doğası, Anahtar fen kavramları, Bilimsel Süreç Becerileri (BSB),Fen-Teknoloji-Toplum-Çevre (FTTÇ) ilişkileri, Fen’e ilişkin tutum ve değerler (TD)

Ülkelerin mevcut fen öğretim programlarının/projelerinin incelenmesi ve karşılaştırılması(SCIS, FAST, DASH, ESS, SAPA, MARS vb.): Tarihsel temelleri açısından, Temel yaklaşım ve vizyonları açısından, Kuramsal çerçeve açısından, Öğretim programı öğeleri açısından, Öğretim programlarının çıktıları açısından

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Eğitim sisteminin oluşumunu etkileyen faktörleri tanır. Anlatım, Soru-Cevap,
2 Tarihsel süreç içerisinde Türk eğitim sistemini inceler. Soru-Cevap, Anlatım, Deney ve Laboratuvar,
3 Türk fen eğitimi programlarını analiz eder. Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap,
4 Fen öğretiminin ulusal ve evrensel standartları hakkında tartışır. Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
5 Çeşitli ülkelerin mevcut fen öğretim programlarını karşılaştırır. Anlatım, Problem Çözme,
6 Fen öğretimi programlarına katkı sağlayacak öneriler getirir. Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Gezi / Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Eğitim sisteminin oluşumunu etkileyen faktörler İlgili kaynaklar
2 Fen öğretiminin amaçları, evrensel ve ulusal standartları İlgili kaynaklar
3 Türk Eğitim Sisteminde Fen Programlarının Gelişimi İlgili kaynaklar
4 Ülkelerin mevcut fen öğretim programlarının/projelerinin incelenmesi ve karşılaştırılması(SCIS, FAST, DASH, ESS, SAPA, MARS vb.):Tarihsel temelleri açısından İlgili kaynaklar
5 Ülkelerin mevcut fen öğretim programlarının/projelerinin incelenmesi ve karşılaştırılması(SCIS, FAST, DASH, ESS, SAPA, MARS vb.):Temel yaklaşım ve vizyonları açısından İlgili kaynaklar
6 Ülkelerin mevcut fen öğretim programlarının/projelerinin incelenmesi ve karşılaştırılması(SCIS, FAST, DASH, ESS, SAPA, MARS vb.):Kuramsal çerçeve açısından İlgili kaynaklar
7 ARA SINAV İlgili kaynaklar
8 Ülkelerin mevcut fen öğretim programlarının/projelerinin incelenmesi ve karşılaştırılması(SCIS, FAST, DASH, ESS, SAPA, MARS vb.):Öğretim programı öğeleri açısından İlgili kaynaklar
9 Kazanımların karşılaştırılması İlgili kaynaklar
10 İçeriklerinin karşılaştırılması İlgili kaynaklar
11 Eğitim durumlarının karşılaştırılması İlgili kaynaklar
12 Ölçme- değerlendirme süreçlerinin karşılaştırılması İlgili kaynaklar
13 Ülkelerin mevcut fen öğretim programlarının/projelerinin incelenmesi ve karşılaştırılması(SCIS, FAST, DASH, ESS, SAPA, MARS vb.):Öğretim programının çıktıları açısından İlgili kaynaklar
14 Genel değerlendirme, tartışma ve kapanış İlgili kaynaklar
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Mallinson, V.(1977). An Introduction to the Study of Comparative Education. London and Edinburgh.
Nicholas, E. J. (1983). Issues in education: A comparative analysis. London. Harper & Row Publishers.
Erdoğan, İ. (1998). Çağdaş Eğitim Sistemleri. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
Demirel, Ö. (2000). Karşılaştırmalı Eğitim. Ankara: PegemA Yayıncılık.
Oktay, A.(2001). 21. YüzyıldaEğitim ve Türk Eğitim Sistemi. İstanbul: Sedar Eğitim Araştırma Yayıncılık Ltd.Şti.
Akyüz, Y. (2008). Türk Eğitim Tarihi. Ankara: PegemA Yayıncılık.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. X
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. X
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. X
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte veya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Fen eğitimi alanında ileri düzey kuramsal ve metodolojik bilgiye dayalı olarak disiplinlerarası yeni araştırma modelleri geliştirir, bu modelleri kullanarak alana özgün katkı sağlayan bilimsel çalışmalar üretir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6
1 Eğitim sisteminin oluşumunu etkileyen faktörleri tanır.
2 Tarihsel süreç içerisinde Türk eğitim sistemini inceler.
3 Türk fen eğitimi programlarını analiz eder.
4 Fen öğretiminin ulusal ve evrensel standartları hakkında tartışır.
5 Çeşitli ülkelerin mevcut fen öğretim programlarını karşılaştırır.
6 Fen öğretimi programlarına katkı sağlayacak öneriler getirir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 50
2. Ödev 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ödev 2 5 10
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 143
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,72
dersAKTSKredisi 6