Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Fen Eğitimi Ulusal- Uluslar Arası Alanyazın Çalışm ILF 631 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. FATİME BALKAN KIYICI
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Bu ders kapsamında araştırma yöntemleri konusunda deneyim kazanmış olan doktorantlara alan yazında dergilerde basılmış ve alanın önde gelen sempozyumların da sunularak bildiri kitaplarında basılmış olan makale ve bildirilerin hem yöntem açısından hem de yazım kuralları açısından incelenmesi sağlanarak daha önceki araştırma yöntemleri derslerinde elde ettikleri becerileri kullanmaları ve bilgilerini uygulamaya dökmeleri sağlanacaktır.
Dersin İçeriği Bu derste öğrencilerin alan yazında bulunan Türkçe ve İngilizce kuramsal makalelerin yanı sıra nitel ve nicel araştırma makalelerini yöntem bilim ve yazım kuralları açısından incelemeleri sağlanacaktır.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 bilimsel araştırmalarda karşılaşılan sorunları tespit edebilir. Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 belirli bir konudaki çalışmalara ulaşabilir Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
3 araştırmaları yöntem açısından sınıflandırabilir Deney ve Laboratuvar,
4 tespit edilen sorunları tartışabilir ve çözüm üretebilir. Gezi / Gözlem, Beyin Fırtınası, Problem Çözme,
5 örnek bir çalışma planlayıp sunabilir. Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Problem Çözme,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş 1,5,8
2 Fen öğretimi alanındaki kuramsal makalelerin yöntem bilim açısından incelenmesi 5
3 Fen öğretimi alanındaki nicel araştırma makalelerinin yöntem bilim açısından incelenmesi 2,4,6,7,9
4 Fen öğretimi alanındaki nitel araştırma makalelerinin yöntem bilim açısından incelenmesi 3,10
5 Fen öğretimi alanındaki nicel+ nitel araştırma makalelerinin yöntem bilim açısından incelenmesi 8
6 Fen öğretimi alanındaki makalelerin yazım kuralları açısından incelenmesi 1,8
7 Ara sınav
8 Fen öğretimi alanındaki makalelerin yazım kuralları açısından incelenmesi 1,8
9 Fen öğretimi araştırmalarındaki güncel konularla ilgili nicel ve nitel makalelerin yöntem bilim açısından incelenmesi 1,8
10 Çağdaş öğretim yöntemleri ile ilgili nicel ve nitel makalelerin yöntem bilim açısından incelenmesi 1,3,8
11 Bilim tarihi ile ilgili nicel ve nitel makalelerin yöntem bilim açısından incelenmesi 1,3,8
12 Alternatif ölçme ve değerlendirme ile ilgili nicel ve nitel makalelerin yöntem bilim açısından incelenmesi 1,3,8
13 Fen öğretiminde teknoloji ile ilgili nicel ve nitel makalelerin yöntem bilim açısından incelenmesi 1,3,8
14 Genel değerlendirme, tartışma ve kapanış
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları 1. Balcı, Ali.Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem, Teknik ve İlkeler. 6. Baskı. Ankara Pegem A Yayıncılık. 2006.
2. Köklü, Nilgün. Şener Büyüköztürk. Ömay Çoluk Bökeoğlu. Sosyal Bilimler için İstatistik.1. Baskı PegemA Yayıncılık. Ankara. 2006
3. Yıldırım, A. ve H. Şimşek. Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. 5. Baskı. Ankara: Seçkin Yayıncılık. 2005
4. Huck, Schuyler W. Reading Statistics and Research. Dördüncü Basım. Pearson Yayınları. 2004
5. Ekiz, Durmuş. Eğitimde Araştırma Yöntem ve Metotlarına Giriş. Ankara: Anı Yayıncılık, 2003.
6. Büyüköztürk, Şener. Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. İkinci Baskı. PegemA Yayıncılık. Ankara. 2002.
7. Altunışık, Remzi, Recai Coşkun. Engin Yıldırım. Serkan Bayraktaroğlu. Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamalı. Genişletilmiş 2. Basım. Sakarya. Sakarya Kitabevi. 2002.
8. Karasar, Niyazi. Bilimsel Araştırma Yöntemlerinde Kavramlar, İlkeler, Teknikler. Dokuzun basım. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım, 1999.
9. Tezbaşaran, A. Ata. Likert Tipi Ölçek Geliştirme Kılavuzu. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları, 1997.
10. Yin, R. Y. Case study research: Design and methods. (Second Edition). Thousand Oaks: Sage Publication. 1994
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. X
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. X
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. X
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte veya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. X
6 Fen eğitimi alanında ileri düzey kuramsal ve metodolojik bilgiye dayalı olarak disiplinlerarası yeni araştırma modelleri geliştirir, bu modelleri kullanarak alana özgün katkı sağlayan bilimsel çalışmalar üretir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6
1 bilimsel araştırmalarda karşılaşılan sorunları tespit edebilir.
2 belirli bir konudaki çalışmalara ulaşabilir
3 araştırmaları yöntem açısından sınıflandırabilir
4 tespit edilen sorunları tartışabilir ve çözüm üretebilir.
5 örnek bir çalışma planlayıp sunabilir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 3 3
Ödev 5 4 20
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 154
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,16
dersAKTSKredisi 6