| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Eğitim Araştırmalarında Nitel Yaklaşımlar ve Veri | ILF 626 | 2 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. AYSUN ÖZTUNA KAPLAN |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Nitel araştırmada bilimsel düşünme basamaklarından olan sorgulama ve veri toplamanın nasıl yapılabileceği ve hangi veri toplama tekniklerinin kullanılabileceğinin değerlendirmesi amaçlanmaktadır. Yanı sıra nitel veri çözümleme yazılımları ve kullanımı hakkında bilgilendirme ve bu programlarda uygulama yapma. |
| Dersin İçeriği | Nitel araştırmalarda modeller, nitel araştırmalarda veri toplama teknikleri, Görüşme, Gözlem, Doküman analizi, Alan notları, Veri analiz ve değerlendirme basamakları, MAXQDA 2010, NVivo 9.0, Atlas.ti 6.0 nitel veri analizi yazılımlarının tanıtılması, Söz konusu programları kullanarak uygun verilerle analiz yapılması, Araştırma önerisi hazırlama, Önerilerin sunumu |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Nitel ve nicel araştırma yaklaşımlarını karşılaştırır. | Anlatım, Rol Oynama, Soru-Cevap, | |
| 2 | Nitel araştırmanın gerekli olduğu durumları tanımlar. | Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
| 3 | Nitel araştırma desenlerini karşılaştırır. | Soru-Cevap, Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | |
| 4 | Nitel araştırmaya uygun problemler üretir ve bu problemlere uygun desenleri seçer. | Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gösterip Yaptırma, | |
| 5 | Nitel veri yazılımlarını kullanarak veri analizi yapar. | Deney ve Laboratuvar, Tartışma, | |
| 6 | Nitel bir araştırma önerisi tasarlar. | Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, Gösterip Yaptırma, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Nitel araştırmanın tanımı ve gerekliliği, problem durumunun belirlenmesi, ilgili desenler. | 1, 7, 8, 9,10 |
| 2 | Nitel araştırmanın tanımı ve gerekliliği, problem durumunun belirlenmesi, ilgili desenler. | 1, 7, 8, 9,10 |
| 3 | Nitel araştırmalarda veri toplama teknikleri: Gözlem, Görüşme Doküman analizi-alan notları | 1, 7, 8, 9,10 |
| 4 | Nitel araştırmalarda veri toplama teknikleri: Gözlem, Görüşme Doküman analizi-alan notları | 1, 7, 8, 9,10 |
| 5 | Veri analiz ve değerlendirme basamakları | 1, 7, 8, 9,10 |
| 6 | Veri analiz ve değerlendirme basamakları | 1, 7, 8, 9,10 |
| 7 | ARA SINAV | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
| 8 | Yazılımlar ile tanışma, Programlarda proje yaratma ve kaynakların oluşturulması | 2, 3, 4 |
| 9 | Verileri yönetme | 2, 3, 4 |
| 10 | Verileri bilgiye dönüştürme ve kodlama, Veriler içinde ilişkiler ve düğümler | 2, 3, 4 |
| 11 | Model oluşturma, Sorular sorma ve matrisleri kullanma | 2, 3, 4 |
| 12 | Rapor hazırlama | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
| 13 | Önerilerin sunumu | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
| 14 | Genel değerlendirme, tartışma ve kapanış | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | (1)Strauss, A., Corbin, J. (1990). Basics of Qualitative Research. Sage Publications.CA. |
| Ders Kaynakları | (2) Baş, T., Akturan, U. (2008). Nitel Araştırma Yöntemleri-NVivo 7.0 ile Nitel Veri Analizi. Ankara: Seçkin Yayıncılık. (3)Kuş, E. (2006). Sosyal Bilimlerde Bilgisayar Destekli Nitel Veri Analizi. Ankara: Anı Yayıncılık. (4) MAXQDA 2010, NVivo 9.0, Atlas.ti 6.0 yazılımları (5) Punch, K. F. (2005). Sosyal Araştırmalara Giriş: Nicel ve Nitel Yaklaşımlar. Çevirenler: Bayrak, D., Arslan, H. B., Akyüz, Z. Ankara: Siyasal Kitabevi. (6) Mayring, P. (2000). Nitel Sosyal Araştırmaya Giriş. Çevirenler: Adnan Gümüş, M.Sezai Durgun. Adana: Baki Kitabevi (7) Silverman, D. (1997). Doing Qualitative Research: A Practical Handbook. London: SAGE Publications. Seale, C. (1999). The Quality of Qualitative Research. London: SAGE Publications. (8) Robson, C. (2001). Real World Research. Oxford UK & Cambridge USA: Balackwell. (9) Bassey, M. (1999). Case Study Research in Educational Settings. Philadelphia: Open University Press. (10) Yıldırım, A, Şimşek, H.(1999). Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | X | |||||
| 2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | X | |||||
| 3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | X | |||||
| 4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
| 5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte veya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | X | |||||
| 6 | Fen eğitimi alanında ileri düzey kuramsal ve metodolojik bilgiye dayalı olarak disiplinlerarası yeni araştırma modelleri geliştirir, bu modelleri kullanarak alana özgün katkı sağlayan bilimsel çalışmalar üretir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Nitel ve nicel araştırma yaklaşımlarını karşılaştırır. | 5 | 5 | ||||
| 2 | Nitel araştırmanın gerekli olduğu durumları tanımlar. | ||||||
| 3 | Nitel araştırma desenlerini karşılaştırır. | 5 | 5 | 5 | |||
| 4 | Nitel araştırmaya uygun problemler üretir ve bu problemlere uygun desenleri seçer. | 5 | 5 | 5 | |||
| 5 | Nitel veri yazılımlarını kullanarak veri analizi yapar. | 5 | 5 | ||||
| 6 | Nitel bir araştırma önerisi tasarlar. | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 40 |
| 1. Ödev | 30 |
| 2. Ödev | 30 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
| Ödev | 3 | 18 | 54 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Toplam İş Yükü | 152 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,08 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||