| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Bilim Felsefesi ve Eğitime Yansımaları | ILF 623 | 1 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. AYSUN ÖZTUNA KAPLAN |
| Dersi Verenler | Doç.Dr. AYSUN ÖZTUNA KAPLAN, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Bu derste öğrencilere bilimin ve felsefenin ne olduğu kavratılmaya çalışılıp, bilimin, felsefe aracılığıyla kendini anlama çabası ve doğası verilmeye çalışılacaktır. Bu anlama çabası içinde, farklı dönemlerde bilime, bilimin sürecine ve ürünlerine yüklenen farklı anlamların farklı bakış açılarının öğrenciler tarafından kavranması hedeflenmektedir.Aynı zamanda epistemolojik bağlamda eğitim araştırmalarında bilimin doğası ve felsefesi üzerine yapılan tartışmalarla bilim ve eğitim üzerine sentezlerin yapılması amaçlanmaktadır. |
| Dersin İçeriği | Bilim nedir? Felsefe nedir? Bilim felsefesi, temel kavramlar ve konular. Bilimsel betimlemeler. Bilim ve değerler. Bilim ve din. Bilim ve toplum. Bilim felsefesi üzerine incelemeler. Klasik bilim felsefesi. Çağdaş bilim felsefesi. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Bilginin ve bilimin kaynakları, içeriği ve değerini tartışır. | Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Çoktan Seçmeli Testler, |
| 2 | Bilimin doğasını sorgular. | Rol Oynama, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Gösterip Yaptırma, | Çoktan Seçmeli Testler, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
| 3 | Klasik ve çağdaş bilim felsefesi yaklaşımlarını karşılaştırır. | Anlatım, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, |
| 4 | Eğitimde bilimin doğası ve felsefesinin yerini tartışır. | Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | Kısa Cevaplı Testler, Çoktan Seçmeli Testler, |
| 5 | Eğitimde epistemolojik bağlamda karşılaşılan problemleri analiz eder. | Gösterip Yaptırma, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | Çoktan Seçmeli Testler, Kısa Cevaplı Testler, |
| 6 | Söz konusu problemlere çözüm önerileri getirir. | Gezi / Gözlem, Gözlem, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, | Eşleştirme Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Bilginin ve bilimin kaynakları, içeriği ve değeri | İlgili kaynaklardan araştırma |
| 2 | Bilim felsefesinin tanımı ve konusu | İlgili kaynaklardan araştırma |
| 3 | Klasik ve çağdaş bilim felsefeleri üzerine incelemeler (Comte, Popper, Kuhn, Feyerabend, Lakatos) | İlgili kaynaklardan araştırma |
| 4 | Klasik ve çağdaş bilim felsefeleri üzerine incelemeler (Comte, Popper, Kuhn, Feyerabend, Lakatos) | İlgili kaynaklardan araştırma |
| 5 | Klasik ve çağdaş bilim felsefeleri üzerine incelemeler (Comte, Popper, Kuhn, Feyerabend, Lakatos) | İlgili kaynaklardan araştırma |
| 6 | Bilimin doğası üzerine tartışmalar | İlgili kaynaklardan araştırma |
| 7 | Fen eğitiminde bilimin doğası ve felsefesinin yeri | İlgili kaynaklardan araştırma |
| 8 | ARA SINAV | İlgili kaynaklardan araştırma |
| 9 | Epistemolojik bağlamda eğitim araştırmalarının incelenmesi | İlgili kaynaklardan araştırma |
| 10 | Epistemolojik bağlamda eğitim araştırmalarının incelenmesi | İlgili kaynaklardan araştırma |
| 11 | Öğretimde epistemolojik bağlamda karşılaşılan problemlerin ve/veya güçlüklerin ortaya koyulması | İlgili kaynaklardan araştırma |
| 12 | Öğretimde epistemolojik bağlamda karşılaşılan problemlerin ve/veya güçlüklerin ortaya koyulması | İlgili kaynaklardan araştırma |
| 13 | Problemlere çözüm önerilerinin getirilmesi | İlgili kaynaklardan araştırma |
| 14 | Problemlere çözüm önerilerinin getirilmesi | İlgili kaynaklardan araştırma |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Yıldırım, C., (2000). Bilim Felsefesi. Ankara: Remzi Kitabevi. Hançerlioğlu, O. (1993). Düşünce Tarihi. İstanbul: Remzi Kitabevi. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
| 2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
| 3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
| 4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
| 5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte veya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
| 6 | Fen eğitimi alanında ileri düzey kuramsal ve metodolojik bilgiye dayalı olarak disiplinlerarası yeni araştırma modelleri geliştirir, bu modelleri kullanarak alana özgün katkı sağlayan bilimsel çalışmalar üretir. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Bilginin ve bilimin kaynakları, içeriği ve değerini tartışır. | ||||||
| 2 | Bilimin doğasını sorgular. | ||||||
| 3 | Klasik ve çağdaş bilim felsefesi yaklaşımlarını karşılaştırır. | ||||||
| 4 | Eğitimde bilimin doğası ve felsefesinin yerini tartışır. | ||||||
| 5 | Eğitimde epistemolojik bağlamda karşılaşılan problemleri analiz eder. | ||||||
| 6 | Söz konusu problemlere çözüm önerileri getirir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 35 |
| 1. Ödev | 25 |
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 40 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Ödev | 2 | 20 | 40 |
| Final | 1 | 15 | 15 |
| Toplam İş Yükü | 155 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,2 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||