Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Bilim Felsefesi ve Eğitime Yansımaları ILF 623 1 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. AYSUN ÖZTUNA KAPLAN
Dersi Verenler Doç.Dr. AYSUN ÖZTUNA KAPLAN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu derste öğrencilere bilimin ve felsefenin ne olduğu kavratılmaya çalışılıp, bilimin, felsefe aracılığıyla kendini anlama çabası ve doğası verilmeye çalışılacaktır. Bu anlama çabası içinde, farklı dönemlerde bilime, bilimin sürecine ve ürünlerine yüklenen farklı anlamların farklı bakış açılarının öğrenciler tarafından kavranması hedeflenmektedir.Aynı zamanda epistemolojik bağlamda eğitim araştırmalarında bilimin doğası ve felsefesi üzerine yapılan tartışmalarla bilim ve eğitim üzerine sentezlerin yapılması amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Bilim nedir? Felsefe nedir? Bilim felsefesi, temel kavramlar ve konular. Bilimsel betimlemeler. Bilim ve değerler. Bilim ve din. Bilim ve toplum. Bilim felsefesi üzerine incelemeler. Klasik bilim felsefesi. Çağdaş bilim felsefesi.
Fen eğitiminde bilimin doğası ve felsefesinin yeri. Epistemolojik bağlamda eğitim araştırmalarının incelenmesi. Öğretimde epistemolojik bağlamda karşılaşılan problemlerin ve/veya güçlüklerin ortaya koyulması. Problemlere çözüm önerilerinin getirilmesi

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bilginin ve bilimin kaynakları, içeriği ve değerini tartışır. Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Doğru Yanlış Testleri, Çoktan Seçmeli Testler,
2 Bilimin doğasını sorgular. Rol Oynama, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Gösterip Yaptırma, Çoktan Seçmeli Testler, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
3 Klasik ve çağdaş bilim felsefesi yaklaşımlarını karşılaştırır. Anlatım, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Doğru Yanlış Testleri,
4 Eğitimde bilimin doğası ve felsefesinin yerini tartışır. Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Kısa Cevaplı Testler, Çoktan Seçmeli Testler,
5 Eğitimde epistemolojik bağlamda karşılaşılan problemleri analiz eder. Gösterip Yaptırma, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Çoktan Seçmeli Testler, Kısa Cevaplı Testler,
6 Söz konusu problemlere çözüm önerileri getirir. Gezi / Gözlem, Gözlem, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Eşleştirme Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Bilginin ve bilimin kaynakları, içeriği ve değeri İlgili kaynaklardan araştırma
2 Bilim felsefesinin tanımı ve konusu İlgili kaynaklardan araştırma
3 Klasik ve çağdaş bilim felsefeleri üzerine incelemeler (Comte, Popper, Kuhn, Feyerabend, Lakatos) İlgili kaynaklardan araştırma
4 Klasik ve çağdaş bilim felsefeleri üzerine incelemeler (Comte, Popper, Kuhn, Feyerabend, Lakatos) İlgili kaynaklardan araştırma
5 Klasik ve çağdaş bilim felsefeleri üzerine incelemeler (Comte, Popper, Kuhn, Feyerabend, Lakatos) İlgili kaynaklardan araştırma
6 Bilimin doğası üzerine tartışmalar İlgili kaynaklardan araştırma
7 Fen eğitiminde bilimin doğası ve felsefesinin yeri İlgili kaynaklardan araştırma
8 ARA SINAV İlgili kaynaklardan araştırma
9 Epistemolojik bağlamda eğitim araştırmalarının incelenmesi İlgili kaynaklardan araştırma
10 Epistemolojik bağlamda eğitim araştırmalarının incelenmesi İlgili kaynaklardan araştırma
11 Öğretimde epistemolojik bağlamda karşılaşılan problemlerin ve/veya güçlüklerin ortaya koyulması İlgili kaynaklardan araştırma
12 Öğretimde epistemolojik bağlamda karşılaşılan problemlerin ve/veya güçlüklerin ortaya koyulması İlgili kaynaklardan araştırma
13 Problemlere çözüm önerilerinin getirilmesi İlgili kaynaklardan araştırma
14 Problemlere çözüm önerilerinin getirilmesi İlgili kaynaklardan araştırma
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Yıldırım, C., (2000). Bilim Felsefesi. Ankara: Remzi Kitabevi.

Hançerlioğlu, O. (1993). Düşünce Tarihi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
Chalmers, A. (1997). Bilim Dedikleri / Bilimin Doğası, Statüsü ve Yöntemleri
Üzerine Bir Değerlendirme. Ankara: Vadi Yayınları
Skinner, Q. (1997). Çağdaş Temel Kuramlar. Ankara: Vadi Yayıncılık.
Reichenbach, H. (2000). Bilimsel Felsefenin Doğuşu. Ankara: Bilgi Yayınevi.
Denkel, A. (2003). Bilginin Temelleri. Ankara: Doruk Yayımcılık.
Hançerlioğlu, O.(2006). Felsefe Sözlüğü. İstanbul: Remzi Kitabevi.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte veya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Fen eğitimi alanında ileri düzey kuramsal ve metodolojik bilgiye dayalı olarak disiplinlerarası yeni araştırma modelleri geliştirir, bu modelleri kullanarak alana özgün katkı sağlayan bilimsel çalışmalar üretir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6
1 Bilginin ve bilimin kaynakları, içeriği ve değerini tartışır.
2 Bilimin doğasını sorgular.
3 Klasik ve çağdaş bilim felsefesi yaklaşımlarını karşılaştırır.
4 Eğitimde bilimin doğası ve felsefesinin yerini tartışır.
5 Eğitimde epistemolojik bağlamda karşılaşılan problemleri analiz eder.
6 Söz konusu problemlere çözüm önerileri getirir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 35
1. Ödev 25
1. Performans Görevi (Seminer) 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Performans Görevi (Seminer) 1 10 10
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 2 20 40
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 155
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,2
dersAKTSKredisi 6