| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Kültürlerarası Ölçme ve Ölçek Uyarlama | ILF 645 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | yok |
| Önerilen Seçmeli Dersler | yok |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. İSMAİL ÖNDER |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | - |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Öğretimin niteliğinin değerlendirilmesi amacıyla çeşitli ölçme araçları kullanılmaktadır. Bu ölçme araçlarının bir bölümü uyarlanarak kullanılmaktadır. Uyarlama sürecinde, araştırmacıların dikkat etmesi gereken hususlar yer almaktadır ve bu hususlara dikkat edilmez ise hatalı sonuçların elde edilmesi kaçınılmazdır. Bu nedenle bu ders kapsamında kültürler arası ölçme işlemlerinde ve ölçek uyarlama çalışmalarında yapılması gerekenler tartışılacaktır. |
| Dersin İçeriği | •Farklı dillere testleri uyarlamada göz önünde bulundurulması gereken konular, tasarım ve teknik kurallar. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Uyarlama çalışmalarında göz önünde bulundurulması gereken konuları açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | |
| 2 | Uyarlama çalışmalarında karşılaşılan etik sorunları sıralar. | Problem Çözme, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
| 3 | Uyarlama çalışmalarında kullanılabilecek uygun istatistiksel yöntemleri seçer. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Problem Çözme, | |
| 4 | Geçerlilik ve güvenirlilik çalışmalarının nasıl yürütüleceğini açıklar. | Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 5 | Verileri üzerinde istatistiksel işlemler uygular ve sonuçları analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | |
| 6 | Uraştırma sonuçlarını bilimsel kurallara uygun olarak rapor eder. | Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Farklı dillere testleri uyarlamada göz önünde bulundurulması gereken konular, tasarım ve teknik kurallar | [1] ilgili ünite okunacak |
| 2 | Farklı dillere testleri uyarlamada göz önünde bulundurulması gereken konular, tasarım ve teknik kurallar | [1] ilgili ünite okunacak |
| 3 | Testleri uyarlamada kavramsal ve metodolojik konular | [1] ilgili ünite okunacak |
| 4 | Testleri uyarlamada kavramsal ve metodolojik konular | [1] ilgili ünite okunacak |
| 5 | Uyarlama çalışmalarında karşılaşılan bazı etik sorunlar | [1] ilgili ünite okunacak |
| 6 | Uyarlama sürecinde hataların belirlenmesi için istatistiksel yöntemler | [1] ilgili ünite okunacak |
| 7 | Uyarlama sürecinde hataların belirlenmesi için istatistiksel yöntemler | [1] ilgili ünite okunacak |
| 8 | Testlerin iki dildeki eşdeğerliğinin değerlendirilmesi için çift dil bilen kişilerin kullanılması | [1] ilgili ünite okunacak |
| 9 | ARA SINAV | |
| 10 | Farklı dillerde kullanılan testin sonuçlarının karşılaştırılması başarı ve yetenek testlerinin uyarlanması | [1] ilgili ünite okunacak |
| 11 | Birden çok dilde ve kültürde kullanmak için test geliştirme | [1] ilgili ünite okunacak |
| 12 | Birden çok dilde ve kültürde kullanmak için test geliştirme | [1] ilgili ünite okunacak |
| 13 | Uyumun psikometrik özellikleri | [1] ilgili ünite okunacak |
| 14 | Dersin Değerlendirilmesi |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | [1] Hambleton, R.K. & Swaminathan, H. (1985). Item response theory: Principles and applications. Boston: Kluwer-Nijhoff |
| Ders Kaynakları | [2] Hambleton, R.K., Swaminathan, H., & Rogers, H.J. (1991). Fundamentals of item response theory. Newbury Park, CA: Sage. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | X | |||||
| 2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | X | |||||
| 3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | X | |||||
| 4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
| 5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte veya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
| 6 | Fen eğitimi alanında ileri düzey kuramsal ve metodolojik bilgiye dayalı olarak disiplinlerarası yeni araştırma modelleri geliştirir, bu modelleri kullanarak alana özgün katkı sağlayan bilimsel çalışmalar üretir. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Uyarlama çalışmalarında göz önünde bulundurulması gereken konuları açıklar. | 2 | 3 | 1 | |||
| 2 | Uyarlama çalışmalarında karşılaşılan etik sorunları sıralar. | 2 | 4 | ||||
| 3 | Uyarlama çalışmalarında kullanılabilecek uygun istatistiksel yöntemleri seçer. | 2 | 4 | 2 | 4 | ||
| 4 | Geçerlilik ve güvenirlilik çalışmalarının nasıl yürütüleceğini açıklar. | 2 | 2 | ||||
| 5 | Verileri üzerinde istatistiksel işlemler uygular ve sonuçları analiz eder. | 4 | 4 | 4 | |||
| 6 | Uraştırma sonuçlarını bilimsel kurallara uygun olarak rapor eder. | 3 | 4 | 5 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Performans Görevi (Uygulama) | 60 |
| 1. Ödev | 20 |
| 2. Ödev | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 15 | 15 |
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 6 | 96 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 151 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||