| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Sağlık Politikası ve Planlaması | SAY 513 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MAHMUT AKBOLAT |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş Gör. Sena PARLAK |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Sağlık Politikası ve Planlaması dersinin amacı; sağlık politikaları ve planlama yöntemleri ile sağlık politikalarını oluşturan ve etkileyen faktörlerin incelenmesidir. Ders kapsamında ayrıca güncel yaklaşımlar çerçevesinde Türk sağlık politikası analiz edilecektir. |
| Dersin İçeriği | Bu derste, sağlık politikası ve planlaması kavramı üzerinde durularak sağlık politikası belirleme ve uygulama süreci ile planlama yöntemleri hakkında gerekli bilgiler verilecektir. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Sağlık politikası ve planlaması ile ilgili temel kavramları ve modelleri uzmanlık düzeyinde kavrayabilmek. | Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 2 | Sağlık politikalarını belirleyen faktörler konusunda bilgi kazanmak, bu alanda yaşanan değişimi izleyebilmek ve analiz edip yorumlayabilmek. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Sağlık politikası belirleme süreci hakkında bilgi kazanmak ve stratejik bakış açısına sahip olmak. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Sağlık politikası uygulama süreci hakkında bilgi kazanmak ve stratejik bakış açısına sahip olmak. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 5 | Sağlık politikalarını değerlendirebilmek ve analiz edip yorumlayabilmek. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama, | |
| 6 | Sağlık hizmetlerinde devletin rolünü ve bu kapsamda yeni eğilimleri değerlendirebilmek. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama, | |
| 7 | Küreselleşme sürecinin sağlık hizmetlerine etkilerini değerlendirebilmek. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama, | |
| 8 | Türk sağlık politikaları hakkında bilgi sahibi olmak, değerlendirebilmek ve analiz edip yorumlayabilmek. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama, | |
| 9 | Türk sağlık sistemi hakkında bilgi sahibi olmak, değerlendirebilmek ve analiz edip yorumlayabilmek. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama, | |
| 10 | Türk sağlık reformları hakkında bilgi sahibi olmak, değerlendirebilmek ve analiz edip yorumlayabilmek. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama, | |
| 11 | Sağlık hizmetlerinde planlama yöntemleri konusunda bilgi kazanmak ve stratejik bakış açısına sahip olmak. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama, | |
| 12 | Sağlık hizmetlerinde planlama süreci konusunda bilgi kazanmak ve stratejik bakış açısına sahip olmak. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama, | |
| 13 | Sağlık hizmetlerinde kapasite planlama konusunda bilgi kazanmak ve stratejik bakış açısına sahip olmak. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama, Anlatım, | |
| 14 | Sağlık Bakanlığı stratejik planı hakkında bilgi sahibi olmak, değerlendirebilmek ve analiz edip yorumlayabilmek. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Sağlık politikası ve planlaması ile ilgili kavramlar ve modeller | Coşkun Can Aktan ve Ulvi Saran (2007), Sağlık Ekonomisi ve Sağlık Yönetimi, Aura Kitapları. |
| 2 | Sağlık politikalarını etkileyen faktörler | Coşkun Can Aktan ve Ulvi Saran (2007), Sağlık Ekonomisi ve Sağlık Yönetimi, Aura Kitapları. |
| 3 | Sağlık politikası belirleme süreci | Coşkun Can Aktan ve Ulvi Saran (2007), Sağlık Ekonomisi ve Sağlık Yönetimi, Aura Kitapları. |
| 4 | Sağlık politikası uygulama süreci | Coşkun Can Aktan ve Ulvi Saran (2007), Sağlık Ekonomisi ve Sağlık Yönetimi, Aura Kitapları. |
| 5 | Sağlık politikalarının değerlendirilmesi | Coşkun Can Aktan ve Ulvi Saran (2007), Sağlık Ekonomisi ve Sağlık Yönetimi, Aura Kitapları. |
| 6 | Sağlık hizmetlerinde devletin rolü | Coşkun Can Aktan ve Ulvi Saran (2007), Sağlık Ekonomisi ve Sağlık Yönetimi, Aura Kitapları. |
| 7 | Küreselleşme ve sağlık hizmetleri | Coşkun Can Aktan ve Ulvi Saran (2007), Sağlık Ekonomisi ve Sağlık Yönetimi, Aura Kitapları. |
| 8 | Türk sağlık politikaları | Coşkun Can Aktan ve Ulvi Saran (2007), Sağlık Ekonomisi ve Sağlık Yönetimi, Aura Kitapları. |
| 9 | Türk sağlık sistemi | Coşkun Can Aktan ve Ulvi Saran (2007), Sağlık Ekonomisi ve Sağlık Yönetimi, Aura Kitapları. |
| 10 | Türk sağlık reformları | Coşkun Can Aktan ve Ulvi Saran (2007), Sağlık Ekonomisi ve Sağlık Yönetimi, Aura Kitapları. |
| 11 | Planlama yöntemleri | Coşkun Can Aktan ve Ulvi Saran (2007), Sağlık Ekonomisi ve Sağlık Yönetimi, Aura Kitapları. |
| 12 | Planlama süreci | Coşkun Can Aktan ve Ulvi Saran (2007), Sağlık Ekonomisi ve Sağlık Yönetimi, Aura Kitapları. |
| 13 | Sağlık hizmetlerinde kapasite planlama | Coşkun Can Aktan ve Ulvi Saran (2007), Sağlık Ekonomisi ve Sağlık Yönetimi, Aura Kitapları. |
| 14 | Sağlık Bakanlığı stratejik planı | Coşkun Can Aktan ve Ulvi Saran (2007), Sağlık Ekonomisi ve Sağlık Yönetimi, Aura Kitapları. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Çağlar Keyder, Nazan Üstündağ, Tuba Ağartan, Çağrı Yoltar (2007), Avrupa´da ve Türkiye´de Sağlık Politikaları: Reformlar - Sorunlar - Tartışmalar, İletişim Yayınları. |
| Ders Kaynakları | T.C. Sağlık Bakanlığı (1993), Ulusal Sağlık Politikası, T.C. Sağlık Bakanlığı Yayını, Ankara. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Disiplinindeki kavramlara, uygulamalara ve teorilere hâkim olur ve bunları iş yaşamındaki sorunların çözümünde ya da yürüttüğü bilimsel çalışmalarda kullanabilir. | X | |||||
| 2 | Evrensel bilimsel etik uygulamalara riayet eder ve intihalden kaçınır. | X | |||||
| 3 | Faaliyetlerinin topluma ve çevreye olan muhtemel etkilerini göz önünde bulundurur, bu olumsuz etkileri en aza indirgemek ve topluma fayda sağlamak için sorumluluk alır. | X | |||||
| 4 | İşletme sorunlarını çözmede uygun analitik teknikleri kullanabilir. | X | |||||
| 5 | Bilimsel araştırma ve proje bulgularını sözlü sunum ve yazılı rapor şeklinde etkili ve ikna edici bir şekilde sunabilir. | X | |||||
| 6 | Girişimsel süreçleri analitik ve eleştirel bakış açısı ile inceler ve girişimci bilişe etki eden faktörleri anlar. | X | |||||
| 7 | Derslerinde ve araştırmalarında ihtiyaç duyacağı teknolojileri tespit etme ve etkili bir şekilde kullanma becerisine sahip olur. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Sağlık politikası ve planlaması ile ilgili temel kavramları ve modelleri uzmanlık düzeyinde kavrayabilmek. | |||||||
| 2 | Sağlık politikalarını belirleyen faktörler konusunda bilgi kazanmak, bu alanda yaşanan değişimi izleyebilmek ve analiz edip yorumlayabilmek. | |||||||
| 3 | Sağlık politikası belirleme süreci hakkında bilgi kazanmak ve stratejik bakış açısına sahip olmak. | |||||||
| 4 | Sağlık politikası uygulama süreci hakkında bilgi kazanmak ve stratejik bakış açısına sahip olmak. | |||||||
| 5 | Sağlık politikalarını değerlendirebilmek ve analiz edip yorumlayabilmek. | |||||||
| 6 | Sağlık hizmetlerinde devletin rolünü ve bu kapsamda yeni eğilimleri değerlendirebilmek. | |||||||
| 7 | Küreselleşme sürecinin sağlık hizmetlerine etkilerini değerlendirebilmek. | |||||||
| 8 | Türk sağlık politikaları hakkında bilgi sahibi olmak, değerlendirebilmek ve analiz edip yorumlayabilmek. | |||||||
| 9 | Türk sağlık sistemi hakkında bilgi sahibi olmak, değerlendirebilmek ve analiz edip yorumlayabilmek. | |||||||
| 10 | Türk sağlık reformları hakkında bilgi sahibi olmak, değerlendirebilmek ve analiz edip yorumlayabilmek. | |||||||
| 11 | Sağlık hizmetlerinde planlama yöntemleri konusunda bilgi kazanmak ve stratejik bakış açısına sahip olmak. | |||||||
| 12 | Sağlık hizmetlerinde planlama süreci konusunda bilgi kazanmak ve stratejik bakış açısına sahip olmak. | |||||||
| 13 | Sağlık hizmetlerinde kapasite planlama konusunda bilgi kazanmak ve stratejik bakış açısına sahip olmak. | |||||||
| 14 | Sağlık Bakanlığı stratejik planı hakkında bilgi sahibi olmak, değerlendirebilmek ve analiz edip yorumlayabilmek. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| 1. Ödev | 40 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Kısa Sınav | 2 | 3 | 6 |
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 25 | 25 |
| Ödev | 1 | 20 | 20 |
| Final | 1 | 25 | 25 |
| Toplam İş Yükü | 156 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,24 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||