| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Karşılaştırmalı Sağlık Sistemleri | SAY 504 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | yok |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MAHMUT AKBOLAT |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Özgün ÜNAL |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Genel sağlık sistemleri modellerini tanımlayabilmek. Hizmet arzı ve talebini oluşturan faktörleri öğrenebilmek. Ülkelerin sağlık sistemlerini karşılaştırabilmek. |
| Dersin İçeriği | Dünya ve Türkiye Sağlık sistemlerinin incelenmesi, sınıflandırılması ve karşılaştırılması; farklı ülke sağlık sistemlerinin avantaj ve dezavantajlı yönlerinin belirlenmesi. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Bir ülkenin sağlık sisteminin bileşenlerini analiz edebilmek | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, | |
| 2 | Farklı ülke sağlık sistemleri arasında karşılaştırma yapabilmek | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Rol Oynama, | |
| 3 | Başlıca sağlık sistemlerinin güçlü ve zayıf yanlarını bilmek | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, | |
| 4 | Sağlık yönetimini ulusal ve uluslararası çerçevede düşünebilme becerisi kazanmak | Rol Oynama, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | |
| 5 | Yönetsel yetenekleri kullanarak karar verme kaabiliyeti kazandırmak | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Rol Oynama, | |
| 6 | Türk Sağlık sistemini, Türk sağlık politikası çerçevesinde değerlendirmek | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Sistem, Sağlık Sistemi ve Karşılaştırmalı Sağlık Sistemi kavramı, metot ve uygulamaları. | Önerilen ders kitaplarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi |
| 2 | Sağlık sektörlerinin genel sistem ve mali yapıları | Önerilen ders kitaplarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi |
| 3 | Sağlık sistemlerinin sınıflandırılması | Önerilen ders kitaplarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi |
| 4 | Ulusal Sağlık Sistemi Türlerinin Belirleyicileri | Önerilen ders kitaplarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi |
| 5 | Serbest pazar ve refah yönelimli sağlık sistemleri | Önerilen ders kitaplarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi |
| 6 | Kapsayıcı ve sosyalist sağlık sistemleri | Önerilen ders kitaplarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi |
| 7 | Türk Sağlık Sistemi | Önerilen ders kitaplarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi |
| 8 | Türk sağlık sisteminin mali kaynakları, arz ve talep durumu | Önerilen ders kitaplarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi |
| 9 | Farklı ülke sağlık sistemlerinden örnekler | Önerilen ders kitaplarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi |
| 10 | ABD, Meksika ve Kanada sağlık sistemi | Önerilen ders kitaplarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi |
| 11 | Fransa, Almanya ve İngiltere sağlık sistemi | Önerilen ders kitaplarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi |
| 12 | Küba, Çin ve Hindistan sağlık sistemi | Önerilen ders kitaplarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi |
| 13 | Japonya, Avustralya ve Hollanda sağlık sistemi | Önerilen ders kitaplarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi |
| 14 | Türk Sağlık Sisteminin diğer ülkelerle genel karşılaştırması | Önerilen ders kitaplarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Fried, Bruce J.ve Laura M. Gaydos (2012) World Health Systems: Challenges and Perspectives, AUPHA. Sargutan A. Erdal (2006) Karşılaştırmalı Sağlık Sistemleri, Hacettepe Üniversitesi Yayını, Ankara |
| Ders Kaynakları | Roemer M.I. (1991, 1993) National Health Systems of the World, Vol:1Countries (1991), Vol II: The Issues (1993), Oxford University Pres, London. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Disiplinindeki kavramlara, uygulamalara ve teorilere hâkim olur ve bunları iş yaşamındaki sorunların çözümünde ya da yürüttüğü bilimsel çalışmalarda kullanabilir. | X | |||||
| 2 | Evrensel bilimsel etik uygulamalara riayet eder ve intihalden kaçınır. | X | |||||
| 3 | Faaliyetlerinin topluma ve çevreye olan muhtemel etkilerini göz önünde bulundurur, bu olumsuz etkileri en aza indirgemek ve topluma fayda sağlamak için sorumluluk alır. | X | |||||
| 4 | İşletme sorunlarını çözmede uygun analitik teknikleri kullanabilir. | X | |||||
| 5 | Bilimsel araştırma ve proje bulgularını sözlü sunum ve yazılı rapor şeklinde etkili ve ikna edici bir şekilde sunabilir. | X | |||||
| 6 | Girişimsel süreçleri analitik ve eleştirel bakış açısı ile inceler ve girişimci bilişe etki eden faktörleri anlar. | X | |||||
| 7 | Derslerinde ve araştırmalarında ihtiyaç duyacağı teknolojileri tespit etme ve etkili bir şekilde kullanma becerisine sahip olur. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Bir ülkenin sağlık sisteminin bileşenlerini analiz edebilmek | |||||||
| 2 | Farklı ülke sağlık sistemleri arasında karşılaştırma yapabilmek | |||||||
| 3 | Başlıca sağlık sistemlerinin güçlü ve zayıf yanlarını bilmek | |||||||
| 4 | Sağlık yönetimini ulusal ve uluslararası çerçevede düşünebilme becerisi kazanmak | |||||||
| 5 | Yönetsel yetenekleri kullanarak karar verme kaabiliyeti kazandırmak | |||||||
| 6 | Türk Sağlık sistemini, Türk sağlık politikası çerçevesinde değerlendirmek |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| 1. Ödev | 40 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 30 | 30 |
| Ödev | 1 | 20 | 20 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 150 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||