| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Nitel Araştırma Yöntemleri | YNO 614 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | Araştırma Yöntemleri dersinin alınmış olması tercih edilir. |
| Önerilen Seçmeli Dersler | Bilim Felsefesi, Araştırma Yöntemleri |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ALİ TAŞ |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Araş. Gör. Oğuzhan ÖZTÜRK |
| Dersin Kategorisi | Genel Eğitim |
| Dersin Amacı | Doktora öğrencilerinin araştırmalarında salt pozitivist değil, youmlayıcı bir yaklaşımı da benimseyebilmelerinin altyapısını oluşturmak; başlıca nitel araştırma tekniklerinin uygulanması ve yorumlanmasını sağlamak. |
| Dersin İçeriği | Temel Kavramlar: Ontolojik, epistomolojik, metodolojik ve paradigmic çerçeve Bilim felsefesi,pozitivizmin eleştirisi,"eleştirel kurma" ve "anti-pozitivizm" Nicel Nitel Ayrımı ve Bilimsel Bilginin bütünlüğü tartışması Nitel araştırma tasarımı Nitel Veri Derleme Nitel Veri Çözümleme Başlıca Nitel Yöntemler: Fenomeoloji, Etnografi, Temellendirilmiş Kuram, Örnek Olay
|
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Bilim felsefesi alt yapısını inşaa etmek | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Gerçekliği anlayabilme ve açıklayabilme için yorumlayıcı ve pozitivist yaklaşımları birleştirebilmek | Beyin Fırtınası, Tartışma, Anlatım, | |
| 3 | Pozitivist yaklaşımdan kaynaklanan sakıncaları giderebilecek çözümler üretmek | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Başlıca nitel araştırma tekniklerini kavramak ve eleştirel olarak değerlendirmek | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
| 5 | Nitel tekniklerden yararlanılabilecek bir araştırma stratejisi oluşturmak | Tartışma, Beyin Fırtınası, | |
| 6 | Nitel yöntemlerin hangi durumlarda kullanılabileceğine ilişkin karar vermek | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Bilim felsefesi bağlamında "bilim" ve "bilimsel bilgi" | |
| 2 | Pozitivizmin eleştirisi | |
| 3 | Yorumlayıcı yaklaşımın temel varsayımlar ve pozitivizmle karşılaştırılması | |
| 4 | Nitel araştırmalarda örneklem ve veri | |
| 5 | Nitel araştırmalarda geçerlilik, güvenilirlik ve genellenebilirlik | |
| 6 | Fenomenoloji | |
| 7 | Etnografi | |
| 8 | Örnek Olay | |
| 9 | Söylem Analizi | |
| 10 | Temellendirilmiş Kuram | |
| 11 | Odak Grup | |
| 12 | İçerik Analizi | |
| 13 | Bilişsel Harita | |
| 14 | Çoklu Yöntem |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Coşkun,R. Altunışık, R. Yıldırım, E. ve Bayraktaroğlu, S. (2015) Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri: SPSS Uygulamalı, 8. Baskı, Sakarya Kitabevi. |
| Ders Kaynakları | Flick, U. (2009) An Introduction to Qualitative Research, 4th ed., Sage Silverman, D. (2013) Doing Qualitative Research, Sage. Kuhn, T. The Structure of Scientific Revolutions
|
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | En az bir yabancı dili de kullanarak kendi disiplininde derinlemesine bilgi sahibidir. | ||||||
| 2 | Kendi disiplinindeki kavram, uygulama, model ve teoriler ile araştırma yöntem bilgisini, bilimsel çalışmalarda ele aldığı işletme ve yönetim sorunlarının çözümünde disipline orijinal katkı sunacak şekilde kullanır. | ||||||
| 3 | Sahip olduğu bilgileri etik değerlere uygun, yasalar çerçevesinde, doğru ve güvenli şekilde kullanır. | ||||||
| 4 | Disiplini ile ilgili sosyal konular hakkında farkındalığını gösterir. | ||||||
| 5 | Bilimsel çalışmalarını nitelikli bilimsel mecralarda yayınlatabilir. | ||||||
| 6 | Bilimsel çalışmalarını sözlü olarak bilimsel toplantılarda akademik teamüllere uygun bir şekilde sunabilir. | ||||||
| 7 | Toplumsal refah oluşturmak için inovasyona dayalı girişimciliği stratejik eylemler ile ilişkilendirebilir ve tasarlayabilir. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Bilim felsefesi alt yapısını inşaa etmek | |||||||
| 2 | Gerçekliği anlayabilme ve açıklayabilme için yorumlayıcı ve pozitivist yaklaşımları birleştirebilmek | |||||||
| 3 | Pozitivist yaklaşımdan kaynaklanan sakıncaları giderebilecek çözümler üretmek | |||||||
| 4 | Başlıca nitel araştırma tekniklerini kavramak ve eleştirel olarak değerlendirmek | |||||||
| 5 | Nitel tekniklerden yararlanılabilecek bir araştırma stratejisi oluşturmak | |||||||
| 6 | Nitel yöntemlerin hangi durumlarda kullanılabileceğine ilişkin karar vermek |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 70 |
| 1. Kısa Sınav | 30 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Ödev | 1 | 15 | 15 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 157 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,28 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||