| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Çok Amaçlı Karar Verme Teknikleri | UYP 601 | 1 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi HÜSEYİN BURGAZOĞLU |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Asuman Üstündağ |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilerin karmaşık karar verme problemlerinde birden fazla kriteri dikkate alarak sistematik ve analitik karar modelleri geliştirebilmelerini sağlamaktır. Öğrenciler, çok amaçlı karar verme (ÇAKV) yaklaşımlarının teorik temellerini öğrenir; gerçek dünyadan örnekler üzerinde AHP, TOPSIS, ELECTRE, PROMETHEE gibi yöntemleri uygulamayı öğrenirler. |
| Dersin İçeriği | Karar verme süreci ve çok kriterli karar yapılarının temelleri; karar hiyerarşisi oluşturma; ağırlıklandırma ve normalizasyon teknikleri; çok amaçlı karar verme yöntemleri (AHP, ANP, TOPSIS, VIKOR, ELECTRE, PROMETHEE, MOORA vb.); grup karar verme; bulanık çok kriterli karar verme (Fuzzy MCDM) yaklaşımları; uygulamalı vaka analizleri ve yazılım destekli çözüm teknikleri. |
| Kalkınma Amaçları |
|---|
|
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Karar problemlerini tanımlar ve matematiksel modeller oluşturur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
| 2 | İşletme karar süreçlerinin olası problemleri hakkında fikir sahibi olur. | Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Karar problemlerini çözebilecek matematiksel teknikleri kullanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
| 4 | Elde edilen çıktıları ve sonuçları yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
| 5 | Çok amaçlı modellerin analiz ve sonuçlarını gerçek problemlere uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Karar verme sürecine giriş ve çok kriterli karar yapıları | İlgili ders notları |
| 2 | Çok amaçlı karar verme kavramı ve problem sınıflandırmaları | İlgili ders notları |
| 3 | Karar matrisleri, normalizasyon ve ağırlıklandırma yöntemleri | İlgili ders notları |
| 4 | Analitik Hiyerarşi Süreci (AHP) | İlgili ders notları |
| 5 | AHP uygulamaları | İlgili ders notları |
| 6 | Analitik Ağ Süreci (ANP) | İlgili ders notları |
| 7 | Analitik Ağ Süreci (ANP) uygulamaları | İlgili ders notları |
| 8 | TOPSIS yöntemi | İlgili ders notları |
| 9 | TOPSIS yöntemi uygulamaları | İlgili ders notları |
| 10 | VIKOR yöntemi | İlgili ders notları |
| 11 | VIKOR yöntemi uygulamaları | İlgili ders notları |
| 12 | ELECTRE yöntemi | İlgili ders notları |
| 13 | ELECTRE yöntemi uygulamaları | İlgili ders notları |
| 14 | Genel Değerlendirme | İlgili ders notları |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Introduction to Management Science, Bernard W.Taylor,Prentice Hall |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | En az bir yabancı dili de kullanarak kendi disiplininde derinlemesine bilgi sahibidir. | ||||||
| 2 | Kendi disiplinindeki kavram, uygulama, model ve teoriler ile araştırma yöntem bilgisini, bilimsel çalışmalarda ele aldığı işletme ve yönetim sorunlarının çözümünde disipline orijinal katkı sunacak şekilde kullanır | X | |||||
| 3 | Sahip olduğu bilgileri etik değerlere uygun, yasalar çerçevesinde, doğru ve güvenli şekilde kullanır. | X | |||||
| 4 | Disiplini ile ilgili sosyal konular hakkında farkındalığını gösterir. | ||||||
| 5 | Bilimsel çalışmalarını nitelikli bilimsel mecralarda yayınlatabilir. | X | |||||
| 6 | Bilimsel çalışmalarını sözlü olarak bilimsel toplantılarda akademik teamüllere uygun bir şekilde sunabilir. | X | |||||
| 7 | Toplumsal refah oluşturmak için inovasyona dayalı girişimciliği stratejik eylemler ile ilişkilendirebilir ve tasarlayabilir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Karar problemlerini tanımlar ve matematiksel modeller oluşturur. | 0 | 5 | 1 | 0 | 4 | 3 | 4 |
| 2 | İşletme karar süreçlerinin olası problemleri hakkında fikir sahibi olur. | 0 | 5 | 1 | 0 | 4 | 3 | 4 |
| 3 | Karar problemlerini çözebilecek matematiksel teknikleri kullanır. | 0 | 5 | 1 | 0 | 4 | 3 | 4 |
| 4 | Elde edilen çıktıları ve sonuçları yorumlar. | 0 | 5 | 1 | 0 | 4 | 3 | 4 |
| 5 | Çok amaçlı modellerin analiz ve sonuçlarını gerçek problemlere uygular. | 0 | 5 | 1 | 0 | 4 | 3 | 4 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 40 |
| 1. Ödev | 30 |
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 25 | 25 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 155 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,2 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||