Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çok Amaçlı Karar Verme Teknikleri UYP 601 1 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi HÜSEYİN BURGAZOĞLU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Asuman Üstündağ

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı, öğrencilerin karmaşık karar verme problemlerinde birden fazla kriteri dikkate alarak sistematik ve analitik karar modelleri geliştirebilmelerini sağlamaktır. Öğrenciler, çok amaçlı karar verme (ÇAKV) yaklaşımlarının teorik temellerini öğrenir; gerçek dünyadan örnekler üzerinde AHP, TOPSIS, ELECTRE, PROMETHEE gibi yöntemleri uygulamayı öğrenirler.

Dersin İçeriği

Karar verme süreci ve çok kriterli karar yapılarının temelleri; karar hiyerarşisi oluşturma; ağırlıklandırma ve normalizasyon teknikleri; çok amaçlı karar verme yöntemleri (AHP, ANP, TOPSIS, VIKOR, ELECTRE, PROMETHEE, MOORA vb.); grup karar verme; bulanık çok kriterli karar verme (Fuzzy MCDM) yaklaşımları; uygulamalı vaka analizleri ve yazılım destekli çözüm teknikleri.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Karar problemlerini tanımlar ve matematiksel modeller oluşturur. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
2 İşletme karar süreçlerinin olası problemleri hakkında fikir sahibi olur. Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Karar problemlerini çözebilecek matematiksel teknikleri kullanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
4 Elde edilen çıktıları ve sonuçları yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
5 Çok amaçlı modellerin analiz ve sonuçlarını gerçek problemlere uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Karar verme sürecine giriş ve çok kriterli karar yapıları İlgili ders notları
2 Çok amaçlı karar verme kavramı ve problem sınıflandırmaları İlgili ders notları
3 Karar matrisleri, normalizasyon ve ağırlıklandırma yöntemleri İlgili ders notları
4 Analitik Hiyerarşi Süreci (AHP) İlgili ders notları
5 AHP uygulamaları İlgili ders notları
6 Analitik Ağ Süreci (ANP) İlgili ders notları
7 Analitik Ağ Süreci (ANP) uygulamaları İlgili ders notları
8 TOPSIS yöntemi İlgili ders notları
9 TOPSIS yöntemi uygulamaları İlgili ders notları
10 VIKOR yöntemi İlgili ders notları
11 VIKOR yöntemi uygulamaları İlgili ders notları
12 ELECTRE yöntemi İlgili ders notları
13 ELECTRE yöntemi uygulamaları İlgili ders notları
14 Genel Değerlendirme İlgili ders notları
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Introduction to Management Science, Bernard W.Taylor,Prentice Hall
Linear Programming for Decision Making. Anderson, D.R., D.J. Sweeney, and T.A.Williams St Paul, Minn.
An Introduction to Management Science Anderson, D.R., D.J.Sweeney, and T.A.Williams, 5th ed. St.Paul, Minn
Operations Research. Taha,H.A., New York, Macmillan Pb.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 En az bir yabancı dili de kullanarak kendi disiplininde derinlemesine bilgi sahibidir.
2 Kendi disiplinindeki kavram, uygulama, model ve teoriler ile araştırma yöntem bilgisini, bilimsel çalışmalarda ele aldığı işletme ve yönetim sorunlarının çözümünde disipline orijinal katkı sunacak şekilde kullanır X
3 Sahip olduğu bilgileri etik değerlere uygun, yasalar çerçevesinde, doğru ve güvenli şekilde kullanır. X
4 Disiplini ile ilgili sosyal konular hakkında farkındalığını gösterir.
5 Bilimsel çalışmalarını nitelikli bilimsel mecralarda yayınlatabilir. X
6 Bilimsel çalışmalarını sözlü olarak bilimsel toplantılarda akademik teamüllere uygun bir şekilde sunabilir. X
7 Toplumsal refah oluşturmak için inovasyona dayalı girişimciliği stratejik eylemler ile ilişkilendirebilir ve tasarlayabilir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7
1 Karar problemlerini tanımlar ve matematiksel modeller oluşturur. 0 5 1 0 4 3 4
2 İşletme karar süreçlerinin olası problemleri hakkında fikir sahibi olur. 0 5 1 0 4 3 4
3 Karar problemlerini çözebilecek matematiksel teknikleri kullanır. 0 5 1 0 4 3 4
4 Elde edilen çıktıları ve sonuçları yorumlar. 0 5 1 0 4 3 4
5 Çok amaçlı modellerin analiz ve sonuçlarını gerçek problemlere uygular. 0 5 1 0 4 3 4
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Ödev 30
1. Performans Görevi (Seminer) 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 1 20 20
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 25 25
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 155
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,2
dersAKTSKredisi 6