| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Çalışma ve Toplum | IKA 518 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ŞULE AYDIN TURAN |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Canan Yılmaz |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Bütün örgütlerin ve toplumların temel faaliyeti olan çalışmanın sosyolojik olarak incelenmesi |
| Dersin İçeriği | Eleştirel düşünce Duygusal emek Prekarizasyon Kontrol Emek süreci |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Çalışma ilişkilerine sosyolojik düşünme ilkeleri ile bakmayı öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
| 2 | Çalışmanın günümüz toplumlarında almış olduğu formları öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
| 3 | Çalışma eyleminin almış olduğu hal ile ekonomik sistem arasındaki ilişkiyi öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Çalışmanın anlamından önce: eleştirel düşünce | Zygmunt Bauman: Sosyolojik Düşünmek, Zygmunt Bauman: Akışkan Modern Dünyadan 44 Mektup |
| 2 | İlk insan topluluklarında çalışma | Marshall Sahlins: Taş Devri Ekonomisi |
| 3 | Modernlik öncesi ve sonrasında çalışma: modernliğin çalışma ideolojisi | Fuat Man: Modernliğin Çalışma İdeolojisi |
| 4 | Ağır modern dönem ve akışkan modern dönem: Ford ve sonrası | A. Alpay Dikmet: Makina, İş, İnsan ve Kapitalizm / Zygmunt Bauman: Bireyselleşmiş Toplum |
| 5 | 21. yüzyıl çalışanları: çalışan yoksullar ve jenerik emek | Zygmunt Bauman: Çalışma, Tüketicilik ve Yeni Yoksullar / Zymunt Bauman: Modernite, Kapitalizm, Sosyalizm |
| 6 | Yeni tehlikeli sınıf: eğreti sınıf | Guy Standing: The Precariat / Manuel Castells: Enformasyon Çağı, 3. Cilt sonuç bölümü |
| 7 | Kapitalist emek süreci | Harry Braverman: Emek ve Tekelci Sermaye |
| 8 | Duygusal emek | Arlie Russell Hochschild: The Managed Heart: Commercialization of Human Feeling / Fuat Man: Göründüğü gibi olamamak veya olduğu gibi görünememek |
| 9 | Kontrol: toplum ve işyeri | Şafak Tartanoğlu: Örgütlerde Denetim ve Gözetim |
| 10 | Sendikalar ve zombi kategoril mi? | Interview with Ulrich Bech: Journal of Consumer Culture 2001;1 |
| 11 | Türkiye´de sendikalar | Fuat Man: Türkiye´de devletin çalışma ilişkileri ideolojisi |
| 12 | Kadın ve istihdam | G. Esping-Andersen: Tamamlanmamış devrim |
| 13 | Bilgi işçisi | Donald Hislop: Knowledge Management in Organizations: A Critical Introduction |
| 14 | Genel değerlendirme |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Zygmunt Bauman: Çalışma Tüketicilik ve Yeni Yoksullar, |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Disiplinindeki kavramlara, uygulamalara ve teorilere hâkim olur ve bunları iş yaşamındaki sorunların çözümünde ya da yürüttüğü bilimsel çalışmalarda kullanabilir. | X | |||||
| 2 | Evrensel bilimsel etik uygulamalara riayet eder ve intihalden kaçınır. | X | |||||
| 3 | Faaliyetlerinin topluma ve çevreye olan muhtemel etkilerini göz önünde bulundurur, bu olumsuz etkileri en aza indirgemek ve topluma fayda sağlamak için sorumluluk alır. | X | |||||
| 4 | İşletme sorunlarını çözmede uygun analitik teknikleri kullanabilir. | X | |||||
| 5 | Bilimsel araştırma ve proje bulgularını sözlü sunum ve yazılı rapor şeklinde etkili ve ikna edici bir şekilde sunabilir. | X | |||||
| 6 | Girişimsel süreçleri analitik ve eleştirel bakış açısı ile inceler ve girişimci bilişe etki eden faktörleri anlar. | X | |||||
| 7 | Derslerinde ve araştırmalarında ihtiyaç duyacağı teknolojileri tespit etme ve etkili bir şekilde kullanma becerisine sahip olur. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Çalışma ilişkilerine sosyolojik düşünme ilkeleri ile bakmayı öğrenir | 5 | 1 | |||||
| 2 | Çalışmanın günümüz toplumlarında almış olduğu formları öğrenir | 5 | 1 | |||||
| 3 | Çalışma eyleminin almış olduğu hal ile ekonomik sistem arasındaki ilişkiyi öğrenir | 5 | 1 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 70 |
| 1. Ödev | 30 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 142 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,68 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||