| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Finans Matematiği | EKO 355 | 5 | 2 + 0 | 2 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ÇİSEM BEKTUR |
| Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi ÇİSEM BEKTUR, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Finansal matematik dersinin amacı mali işlemlerin nicel analizlerinin teorik ve uygulama yönleri hakkında öğrencileri bilgilendirmektir |
| Dersin İçeriği | Bu derste finansta kullanılan matematik kuralları, yöntemleri ve özdeşlikleri ele alınacaktır. Basit seviyeden başlanarak giderek artan zorluk seviyelerinde bazı temel matematiksel yöntemlerin finans dersleri içeriğini yeniden anlamada nasıl kullanılacağına değinilecektir. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Finans uygulamalarında kullanacağı temel matematiksel araçları tanımlar. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
| 2 | Finansal sorunları matematiksel olarak modeller. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 3 | Matematiksel yöntemleri temel finansal kavramlara uygular | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 4 | Herhangi bir matematiksel modeli çözümler | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 5 | Finansta kullanılan grafiklerin özelliklerini matematiksel araçlarla sorgular | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Basit Faiz-Basit İskonto;Eşdeğer Paranın Değeri,Taksitli Ödemeler | |
| 2 | Birleşik Faiz ; Birleşik İskonto;Denk Oranlar | |
| 3 | İskontolu Değer,Kesirsel Periyotlar,Faiz Oranının Bulunması | |
| 4 | Zamanın Bulunması,Değer Denkliği,Birleşik İskonto | |
| 5 | Anüiteler;Normal Basit Anüitenin İskonto Değeri | |
| 6 | Diğer Basit Anüiteler (Peşin ve Tehirli),Anüitelerin Süresinin Bulunması,Faiz Oranının Bulunması,Genel Anüiteler,Daimi İrad(Gelir) | |
| 7 | Değişik Ödemeli Anüiteler/Amortisman Hesapları;Bir Borcun Amortismanı | |
| 8 | İpotek,Bir Borcun Yeniden Düzenlenmesi,Amortisman Sandığı | |
| 9 | Ara Sınav | |
| 10 | Tahviller;Tahvil Satış Fiyatının Belirlenmesi,Erken Çözülebilir Tahviller, Prim ve İskonto,Faiz Tarihleri Arasındaki Tahvil Fiyatı,Getiri Oranının Bulunması | |
| 11 | Hayat Anüiteleri-Hayat Sigortası;Ölüm Tabloları,Hayat Anüiteleri | |
| 12 | Hayat Sigortası;Ölüm Tabloları,Hayat Anüiteleri,Hayat Sigortası,Yıllık Primli Poliçeler | |
| 13 | İndeksler;İMKB Hisse Senetleri Piyasası İndekslerinin Hesaplama Yöntemi | |
| 14 | Devlet İç Borçlanma Senetleri İndeksi |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Ders notları |
| Ders Kaynakları | 1- Excel Uygulamalı Finans Matematiği; Turhan Korkmaz, Mehmet Pekkaya 2- Finans Matematiği; Bahadtin Rüzgar |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında geniş bir perspektiften ekonomik konularda analitik olarak tutarlı fikirler oluşturma ve savunma becerisine sahip olma. | X | |||||
| 2 | Mikro ve makro ekonomik sorunlara çözüm bulmak için temel ekonometri ve istatistiksel teorileri kullanma becerisine sahip olmak. | X | |||||
| 3 | Türkçe'nin yanı sıra yabancı dilde yazılı (ve tercihen sözlü) iletişim becerisine sahip olmak. | X | |||||
| 4 | Genel ekonometrik teori bilgisi. | X | |||||
| 5 | Hem kamu hem de özel sektörün ihtiyaç duyduğu yüksek vasıflı personelde olması gereken yeterli düzeyde hukuk bilgisine sahip olmak. | X | |||||
| 6 | Hem temel bilgisayar (word, excel gibi programlarda) hem de en az bir istatistiksel bilgisayar programını (SPSS, Eviews, Gauss, Stata vb.) kullanabilmek | X | |||||
| 7 | Matematiksel, ekonomik, istatistiksel ve ekonometrik olarak analiz etme becerisi kazanmak | X | |||||
| 8 | Sayısal ve istatistiksel araştırma becerisine ve düşünme becerisine sahip, bunlar doğrultusunda alınacak kararların sonuçlarını tahmin edebilme ve doğru tahminlerde bulunabilme; nedensel ilişkileri göz önünde bulunduran, analitik düşünce yapısına sahip ve stratejik bir yaklaşım geliştirebilme | X | |||||
| 9 | Sözlü ve yazılı iletişimde bu nitelikleri kullanabilmek için kelime anlamı, kompozisyon kuralları ve gramer gibi yabancı dil bilgisine sahip olmak | ||||||
| 10 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olmak | X | |||||
| 11 | Türkçe yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olmak | X | |||||
| 12 | Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünme becerisine sahip olmak | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Finans uygulamalarında kullanacağı temel matematiksel araçları tanımlar. | ||||||||||||
| 2 | Finansal sorunları matematiksel olarak modeller. | ||||||||||||
| 3 | Matematiksel yöntemleri temel finansal kavramlara uygular | ||||||||||||
| 4 | Herhangi bir matematiksel modeli çözümler | ||||||||||||
| 5 | Finansta kullanılan grafiklerin özelliklerini matematiksel araçlarla sorgular |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 40 |
| 1. Ödev | 20 |
| 2. Ödev | 20 |
| 3. Ödev | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 60 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|