| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Ekonometri II | EKO 202 | 4 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | Ekonometri I |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MEHMET AYDIN |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Temel ekonometri bilgisini alan öğrencilere, iktisadi modeller üzerinde ampirik analiz yeteneğini gelitirmeyi amaçlar. |
| Dersin İçeriği | Bağımsız bir ampirik araştırmayı yapabilecek temel düzeydeki ekonometri bilgisinin Eviews paket programı uygulamaları ile pekiştirilmesi. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | İktisat teorisinin temel tezlerini kantitatif bir yaklaşımla ele alır. | Anlatım, | |
| 2 | Ekonometrik metodolojiyi açıklar ve ilgili kavramları tanımlar. | Anlatım, | |
| 3 | En küçük kareler yöntemi ile regresyon analizleri yapar. | Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 4 | Tek denklemli Regresyon analizlerine yer verir ve gerekli hipotez testlerini kullanarak regresyon tahminlerini sınar. | Anlatım, | |
| 5 | Eşanlı denklem sistemleri ile ilgili tahminler gerçekleştirir | Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 6 | Tüm analizler için gerekli ekonometrik paket programlarını (SPSS; EViews,?) uygulama amaçlı olarak kullanır. | Anlatım, | |
| 7 | Ekonometrik Modelleme Aşamalarını tanımlar | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
| 8 | Ekonometrik Varsayımları sınar | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
| 9 | Varsayımlarla ilgili problemleri sınar | Tartışma, Anlatım, | |
| 10 | Kantitatif teknikleri ekonometrik problemlerin çözümünde Kullanır | Tartışma, Soru-Cevap, | |
| 11 | Değişen varyans, çoklu bağlantı, otokorelasyon sorunlarının varlığını tespit eder | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
| 12 | Paket programları ile yapılan analizlerin çıktılarını yorumlar | Tartışma, Anlatım, | |
| 13 | Doğrusal modellerle ilgili tahmin edilen parametrelere ilişkin hipotez testleri yapar ve yorumlar | Tartışma, Eğitsel Oyun, | |
| 14 | Modellere ilişkin toplu anlamlılık testlerini yapar ve yorumlar | Tartışma, Soru-Cevap, | |
| 15 | Otoregresif modellerin tahminini yapar ve yorumlar | Beyin Fırtınası, Anlatım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Ekonometrik Modelleme: Modellerin Biçimlendirilmesi | Dersle ilgili kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli |
| 2 | Doğrusal Olmayan Regresyon Modelleri | Dersle ilgili kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli |
| 3 | Logit ve Probit Modelleri | Dersle ilgili kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli |
| 4 | Panel Veri Regresyon Modelleri | Dersle ilgili kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli |
| 5 | Dinamik Ekonometrik Modeller: Gecikmeli Dağılım Modelleri | Dersle ilgili kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli |
| 6 | Eş-Anlı Denklem Modelleri | Dersle ilgili kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli |
| 7 | Dolaylı En Küçük Kareler ve İki Aşamalı En Küçük Kareler Yöntemleri | Dersle ilgili kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli |
| 8 | ARA SINAV | |
| 9 | Zaman Serileri, Birim Kök Testi, Durağan Olmayan Zaman Serilerinin Dönüştürülmesi ve Eşbütünleşme | Dersle ilgili kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli |
| 10 | AR, MA ve ARIMA Modelleri | Dersle ilgili kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli |
| 11 | VAR Modeli | Dersle ilgili kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli |
| 12 | ARCH ve GARCH Modelleri | Dersle ilgili kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli |
| 13 | Zaman Serilerinin E-Views Programı Uygulamaları | Dersle ilgili kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli |
| 14 | Zaman Serilerinin E-Views Programı Uygulamaları | Dersle ilgili kaynakların ilgili bölümleri gözden geçirilmeli |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Gujarati, D. Basic Econometrics, McGraw-Hill Company, 2003 |
| Ders Kaynakları | Wooldridge, J. Introductory Econometrics, South-Western Cengage learning, 2009 |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında geniş bir perspektiften ekonomik konularda analitik olarak tutarlı fikirler oluşturma ve savunma becerisine sahip olma. | X | |||||
| 2 | Mikro ve makro ekonomik sorunlara çözüm bulmak için temel ekonometri ve istatistiksel teorileri kullanma becerisine sahip olmak. | X | |||||
| 3 | Türkçe'nin yanı sıra yabancı dilde yazılı (ve tercihen sözlü) iletişim becerisine sahip olmak. | X | |||||
| 4 | Genel ekonometrik teori bilgisi. | X | |||||
| 5 | Hem kamu hem de özel sektörün ihtiyaç duyduğu yüksek vasıflı personelde olması gereken yeterli düzeyde hukuk bilgisine sahip olmak. | X | |||||
| 6 | Hem temel bilgisayar (word, excel gibi programlarda) hem de en az bir istatistiksel bilgisayar programını (SPSS, Eviews, Gauss, Stata vb.) kullanabilmek | X | |||||
| 7 | Matematiksel, ekonomik, istatistiksel ve ekonometrik olarak analiz etme becerisi kazanmak | X | |||||
| 8 | Sayısal ve istatistiksel araştırma becerisine ve düşünme becerisine sahip, bunlar doğrultusunda alınacak kararların sonuçlarını tahmin edebilme ve doğru tahminlerde bulunabilme; nedensel ilişkileri göz önünde bulunduran, analitik düşünce yapısına sahip ve stratejik bir yaklaşım geliştirebilme | X | |||||
| 9 | Sözlü ve yazılı iletişimde bu nitelikleri kullanabilmek için kelime anlamı, kompozisyon kuralları ve gramer gibi yabancı dil bilgisine sahip olmak | ||||||
| 10 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olmak | ||||||
| 11 | Türkçe yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olmak | ||||||
| 12 | Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünme becerisine sahip olmak | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | İktisat teorisinin temel tezlerini kantitatif bir yaklaşımla ele alır. | ||||||||||||
| 2 | Ekonometrik metodolojiyi açıklar ve ilgili kavramları tanımlar. | ||||||||||||
| 3 | En küçük kareler yöntemi ile regresyon analizleri yapar. | ||||||||||||
| 4 | Tek denklemli Regresyon analizlerine yer verir ve gerekli hipotez testlerini kullanarak regresyon tahminlerini sınar. | ||||||||||||
| 5 | Eşanlı denklem sistemleri ile ilgili tahminler gerçekleştirir | ||||||||||||
| 6 | Tüm analizler için gerekli ekonometrik paket programlarını (SPSS; EViews,?) uygulama amaçlı olarak kullanır. | ||||||||||||
| 7 | Ekonometrik Modelleme Aşamalarını tanımlar | ||||||||||||
| 8 | Ekonometrik Varsayımları sınar | ||||||||||||
| 9 | Varsayımlarla ilgili problemleri sınar | ||||||||||||
| 10 | Kantitatif teknikleri ekonometrik problemlerin çözümünde Kullanır | ||||||||||||
| 11 | Değişen varyans, çoklu bağlantı, otokorelasyon sorunlarının varlığını tespit eder | ||||||||||||
| 12 | Paket programları ile yapılan analizlerin çıktılarını yorumlar | ||||||||||||
| 13 | Doğrusal modellerle ilgili tahmin edilen parametrelere ilişkin hipotez testleri yapar ve yorumlar | ||||||||||||
| 14 | Modellere ilişkin toplu anlamlılık testlerini yapar ve yorumlar | ||||||||||||
| 15 | Otoregresif modellerin tahminini yapar ve yorumlar |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 20 |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| 1. Kısa Sınav | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
| Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 12 | 12 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Toplam İş Yükü | 153 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,12 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||