| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Hat Sanatı Ekolleri II | HAT 432 | 8 | 2 + 2 | 3 | 5 | 
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | Lisans | 
| Dersin Türü | Seçmeli | 
| Dersin Koordinatörü | Doç. MESUDE HÜLYA DOĞRU | 
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Öğr. Gör. Orhan ALTUĞ | 
| Dersin Kategorisi | Diğer | 
| Dersin Amacı | Hat Sanatının tarihsel gelişimi çerçevesinde yaşanan değişimi kavramak, bu alanda ortaya çıkan ekolleri ve bu ekollerin özelliklerini öğrenmek. | 
| Dersin İçeriği | Osmanlı hat sanatında belli başlı ekoller ve bu ekollerin temsilcileri. Ekollere göre tasarım anlayışlarının incelenmesi ve uygulama çalışmaları. | 
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | hat sanatında ekolleri tanır. | Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, | 
| 2 | kollerinin ünlü hattatlarını tanır. | Anlatım, Bireysel Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
| 3 | Hat sanatında dönem özelliklerini kavrar. | Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
| 4 | Ekoller arasındaki farklılıkları ayırt eder. | Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
| 5 | Farklı ekollere göre uygulama yapar | Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Şeyh Hamdullah Ekolünde satır nizamı ve sülüs- nesih kıt´a uygulamaları | |
| 2 | Sülüs- nesih kıt´a uygulamaları | |
| 3 | Sülüs- nesih kıt´a uygulamaları | |
| 4 | Mushaf kitabeti ve Hafız Osman ekolünde sayfa tasarımı | |
| 5 | Sayfa tasarımında farklı usüller | |
| 6 | Hafız Osman ekolünde tasarım anlayışı ve hilyeler | |
| 7 | Hilye tasarımı | |
| 8 | Hilye tasarımı | |
| 9 | Mustafa Rakım Ekolünde celi yazı kuralları ve tuğralar | |
| 10 | Şevki Efendi Ekolünde sülüs-nesih yazının kuralları | |
| 11 | Şevki Efendi Ekolünde sülüs-nesih çalışmaları | |
| 12 | Celi Sülüs yazı ve Sami Efendi Ekolünde istif yöntemleri | |
| 13 | Sami Efendi istif metodlarına göre yazı tasarımı. | |
| 14 | Sami Efendi istif metodlarına göre yazı tasarımı. | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | M.Bedrettin Yazır, Yazı ve Kalem Güzeli, Muhittin Serin, Hat Sanatı ve Meşhur Hattatlar, Ali Alpaslan, Osmanlı hat Sanatı Tarihi, M.Şevki Efendi, Sülüs-Nesih Meşk Murakkaı | 
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar. | X | |||||
| 2 | Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır. | X | |||||
| 3 | Konusu ile ilgili yeni çalışma, bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir. | X | |||||
| 4 | Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; dönemlerde ki, ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar. | X | |||||
| 5 | Tasarımı yapar ve bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır. | X | |||||
| 6 | Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. | X | |||||
| 7 | Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar. | X | |||||
| 8 | Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
| 9 | Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. | X | |||||
| 10 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.. | ||||||
| 11 | Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. | X | |||||
| 12 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | hat sanatında ekolleri tanır. | ||||||||||||
| 2 | kollerinin ünlü hattatlarını tanır. | ||||||||||||
| 3 | Hat sanatında dönem özelliklerini kavrar. | ||||||||||||
| 4 | Ekoller arasındaki farklılıkları ayırt eder. | ||||||||||||
| 5 | Farklı ekollere göre uygulama yapar | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Ara Sınav | 50 | 
| 1. Kısa Sınav | 10 | 
| 2. Kısa Sınav | 10 | 
| 1. Ödev | 30 | 
| Toplam | 100 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 | 
| 1. Final | 50 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 | 
| Ara Sınav | 1 | 6 | 6 | 
| Kısa Sınav | 2 | 6 | 12 | 
| Ödev | 1 | 6 | 6 | 
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 6 | 6 | 
| Final | 1 | 6 | 6 | 
| Toplam İş Yükü | 132 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,28 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||