| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Geleneksel Türk El Sanatları Tarihi I | TEZ 225 | 3 | 2 + 0 | 2 | 4 | 
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | Lisans | 
| Dersin Türü | Seçmeli | 
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. AYŞE ÜSTÜN | 
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer | 
| Dersin Amacı | Geleneksel Türk El Sanatlarının tarihsel süreci, üretilmiş eserlerin teorik ve görsel eğitim yöntemleriyle öğrenciye kazandırılması ve bu doğrultuda kültür varlıklarını koruma yetkinliği amaçlanır. | 
| Dersin İçeriği | Geleneksel Türk Sanatlarında yer alan ; Çini, Tezhip, Kalem İşleri, Halı- Kilim-Eski kumaş, Cilt, Hat, Ebru, Minyatür, Ahşap, Maden, Taş işçiliği tarihi ve sanatsal açıdan ele alınarak, kronolojik sıraya göre teorik olarak incelenecektir. | 
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | Geleneksel Türk El Sanatlarını tanır ve yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Sanat kolları ve yan disiplinler arasındaki ortak noktaların belirler ve buna bağlı otoriter bakış açısını oluşturur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
| 3 | Ulusal kültür varlıklarını tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
| 4 | Uygulamalı sanat kollan için altyapı oluşturarak geniş bir perspektif geliştirir. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 5 | Kültür değerlerimiz açısından günümüze kadar gelen veya günümüzdeki yanlışlarını düzeltir ve bu konuda toplumu yönetir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), | 
| 6 | Sanatsal faaliyetler sırasında geleneksel Türk el sanatlarının diğer alanlarındaki uygulamalardan etkileşimi bilimsel ve akademik ortamda uygular. | Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Ders hakkında Yayımlanmış ve Süreli Yayınlar Hakkında bilgi. | |
| 2 | Derste öğretilecek konular ve kapsamları, muhtelit sanat alanlardaki yıl içi araştırma ödev konularının öğrencilere önerilmesi | |
| 3 | Ders Konularıyla ilgili Ödevlerin hazırlanmasındaki teknik kurallar ve tez çalışmasına hazırlık olarak konuların ve ödevlerin seçimi | |
| 4 | Tarihte Türk devletlerinin kurulduğu alanlar ve Türk sanat eserlerinin yayıldığı Alanlar Türk Sanatı ve Türkiye´de Yapılmış Sanat Eserlerinin Karakteristik Özellikleri. | |
| 5 | Tarihte Türk devletlerinin kurulduğu alanlar ve Türk sanat eserlerinin yayıldığı Alanlar Türk Sanatı ve Türkiye´de Yapılmış Sanat Eserlerinin Karakteristik Özellikleri. | |
| 6 | Tarihte Türk Devletlerinin Kurulduğu Alanlar ve Türk Sanat Eserlerinin yayıldığı Alanlar Türk Sanatı ve Türkiye´de Yapılmış Sanat Eserlerinin Karakteristik Özellikleri. | |
| 7 | Türkiye´de etnoğrafya müzelerinin kuruluş çalışmaları ve müzelerimizin bugünkü durumu | |
| 8 | Hun sanatı ve Türk sanatında hayvan üslubunun gelişmesi | |
| 9 | Orta Asya´daki Türk göçleri ve Uygur´ların Türk sanatındaki rolü. | |
| 10 | Kısa Sınav 2 | |
| 11 | Gazneliler, Karahanlılar ve Büyük Selçuklular Döneminde Türk sanatı. | |
| 12 | 13. yüzyılda Anadolu uygarlıklarında kültürel ve sosyal faaliyetler ve Türk kültüründe yerel ulusların etkisi | |
| 13 | Vize sınavı. | |
| 14 | Ödev değerlendirmesi. | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 
	MERİÇ, Rıfkı Melûl, Türk Nakış San’atı Tarihi Araştırmaları, Ankara, 1953, | 
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar. | X | |||||
| 2 | Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır. | X | |||||
| 3 | Konusu ile ilgili yeni çalışma, bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir. | X | |||||
| 4 | Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; dönemlerde ki, ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar. | X | |||||
| 5 | Tasarımı yapar ve bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır. | X | |||||
| 6 | Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. | X | |||||
| 7 | Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar. | X | |||||
| 8 | Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
| 9 | Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. | X | |||||
| 10 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.. | X | |||||
| 11 | Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. | X | |||||
| 12 | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Geleneksel Türk El Sanatlarını tanır ve yorumlar. | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 1 | 4 | 5 | 1 | 4 | 4 | 
| 2 | Sanat kolları ve yan disiplinler arasındaki ortak noktaların belirler ve buna bağlı otoriter bakış açısını oluşturur. | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 1 | 4 | 5 | 1 | 4 | 4 | 
| 3 | Ulusal kültür varlıklarını tanır. | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 1 | 4 | 5 | 1 | 4 | 4 | 
| 4 | Uygulamalı sanat kollan için altyapı oluşturarak geniş bir perspektif geliştirir. | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 1 | 4 | 5 | 1 | 4 | 4 | 
| 5 | Kültür değerlerimiz açısından günümüze kadar gelen veya günümüzdeki yanlışlarını düzeltir ve bu konuda toplumu yönetir. | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 1 | 4 | 5 | 1 | 4 | 4 | 
| 6 | Sanatsal faaliyetler sırasında geleneksel Türk el sanatlarının diğer alanlarındaki uygulamalardan etkileşimi bilimsel ve akademik ortamda uygular. | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 1 | 4 | 5 | 1 | 4 | 4 | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Ara Sınav | 25 | 
| 1. Kısa Sınav | 25 | 
| 2. Kısa Sınav | 25 | 
| 1. Ödev | 25 | 
| Toplam | 100 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 | 
| 1. Final | 60 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 | 
| Ara Sınav | 1 | 2 | 2 | 
| Kısa Sınav | 2 | 3 | 6 | 
| Final | 1 | 4 | 4 | 
| Toplam İş Yükü | 108 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,32 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||