Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Bitirme Projesi II (Klasik Halı Tasarım II) HKE 408 8 0 + 2 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. ZEYNEP ÇAVDAR KALELİ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Klasik dönem halılarını tanınması, tasarım özelliklerinin bilinmesi ve günümüz sanat anlayışına uygun tasarım ve proje yapılması.

Tez yazım kurallarına uygun olarak araştırma, kaynak taraması ve uygulamalrın değerlendirip yazılması

Dersin İçeriği

Klasik halı sanatı ve geleneksel dokuma, tekstil teknik ve teorik alanlarda yazım kurallanın öğrenilmesi, içerik hazırlanması, literatür incelenmesi konularının araştırma metodlarını ve uygulama olarak yazıldığında da öğrenilmesini içeren bir derstir. 

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Klasik dönem halılarını tanır ve tanımlar. Gezi / Gözlem, Gözlem, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Eşleştirme Testler, Çoktan Seçmeli Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
2 Klasik dönem halı tiplerinin tespit ve analizlerini yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem, Eşleştirme Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
3 Yüzey planlarını hazırlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Eşleştirme Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
4 Klasik dönem halılarının motif, desen, kompozisyon ve teknik özellikleri tanımlar ve tasarımlarını yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Eşleştirme Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
5 Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Eşleştirme Testler, Çoktan Seçmeli Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
6 Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar.
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Klasik dönem halı ve geleneksel dokuma ve tekstilleri içeren konulardan belirlenen tez başlığı doğrultusunda 1. dönemde yapılan çalışmalar, değerlendirilerek yazımına başlanır. r
2 Tez içeriğine göre bölüm ve alt başlıkların yazılması, ilgili alanlar ile ödevlerin dağıtılması
3 Yazılan bilgilerin kontrolleri
4 görsel araştırmaların bölüm içerisinde kullanılacak olanlarının seçimi ve çizilmeleri
5 bölüm ve alt bölümlerin yazılması
6 Tez ile ilgili uygulama ve tasasrımların tanıtım fişlerinin hazırlanması
7 Tez yazım kurallarına göre içerikten sonraki listeler sayfalarını yazımı ve yazılanların kontrolü
8 Teorik ve teknik ile ilgili bölüm ve alt başlıkların yazımları ve kontrolleri
9 Vize.
10 Bitirme projesi dersinin metod ve metodoloji, araştırma yazım kuralları doğrultusunda tezin yazımlarına devam
11 Bitirme projesi dersinin metod ve metodoloji, araştırma yazım kuralları doğrultusunda tezin yazımlarına devam
12 Bitirme projesi dersinin metod ve metodoloji, araştırma yazım kuralları doğrultusunda tezin yazımlarına devam
13 Tez sunumu için powerpoint hazırlanıp ön sunuma yapılması
14 Ödevlerin teslimi, genel değerlendirilmesi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Oktay ASLANAPA, “Halı Sanatının Bin Yılı”, İstanbul, 2005., Hamdi ÜNAL, “Hereke “Halılarında Desen, Renk ve Kompozisyon Özellikleri” Ev Tekstili Dergisi, Sayı.17, , Haziran, İstanbul, 1998. Fahrettin Kayıpmaz, “Geleneksel El Halılarımızda Kimlik Arayışları”,Kültür ve Sanat Dergisi, Türkiye İş Bankası Yayınları, 1996., Şerare YETKİN, “Türk Halı Sanatı”, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 1991. Turkish Handwoven Carpets 1-5, Kültür Bakanlığı Yayınları; Kilim Cataloque 1-2, Kültür Bakanlığı Yayınları.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar. X
2 Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır. X
3 Konusu ile ilgili yeni çalışma, bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir. X
4 Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; dönemlerde ki, ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar. X
5 Tasarımı yapar ve bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır. X
6 Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. X
7 Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar. X
8 Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir. X
9 Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. X
10 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar..
11 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. X
12 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Klasik dönem halılarını tanır ve tanımlar. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
2 Klasik dönem halı tiplerinin tespit ve analizlerini yapar.
3 Yüzey planlarını hazırlar.
4 Klasik dönem halılarının motif, desen, kompozisyon ve teknik özellikleri tanımlar ve tasarımlarını yapar. 5 5 5 5 5
5 Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. 5 5 5
6 Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. 5 5 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 6 96
Ara Sınav 1 2 2
Ödev 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 134
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,36
dersAKTSKredisi 5